بیوگرافی لری الیسون موسس شرکت اوراکل و هفتمین میلیاردر دنیا

مجلهچهره ها

- 98/03/25
بیوگرافی لری الیسون موسس شرکت اوراکل و هفتمین میلیاردر دنیالری الیسون با نام کامل لارنس جوزف الیسون میلیاردر معروف جهان متولد 17 آگوست ۱۹۴۴، در برانکس نیویورک است.
طبق اعلام مجله ی فوربز در سال ۲۰۱۷، لری الیسون با ثروتی معادل ۵۵.۵ میلیارد دلار، پنجمین مرد ثروتمند آمریکا و هفتمین میلیاردر دنیا است.

مادر لری فلورانس اسپلمن، یک مهاجر یهودی از اودسا و پدرش خلبان ارشد نیروی هوایی ایالات‌متحده بود که پیش از تولد لری، خانواده را ترک کرد. فلورانس اسپلمن که به‌تنهایی توانایی نگهداری کودکش را نداشت، در نه‌ماهگی و پس‌ازاینکه او به بیماری ذات‌الریه مبتلا شد، او را به خواهر و شوهر خواهرش، لیلیان اسپلمن الیسون و لوئیس الیسون سپرد و لری تا سن ۴۷ سالگی، هرگز مادر واقعی خود را ندیده بود. خانواده‌ی الیسون، با سطح مالی متوسط در منطقه یهودی‌نشین شیکاگو زندگی می‌کردند.

الیسون به خاطر شرایط خانواده خود از همان دوران کودکی فردی مستقل و سخت کوش بزرگ شد.
گرچه لری در خانواده‌ای یهودی بزرگ شد که همیشه در مراسم مذهبی شرکت می‌کردند، ولی او شخصاً اعتقاد متعصبانه‌ای به هیچ ایدئولوژی خاصی نداشت و از دوران نوجوانی شرکت در آیین‌های رسمی یهودی را متوقف کرد.
بیوگرافی لری الیسون موسس شرکت اوراکل و هفتمین میلیاردر دنیا

آغاز فعالیت حرفه ای لری الیسون میلیاردر معروف جهان و مدیر عامل شرکت اوراکل


لری الیسون در سال اول دانشگاه برترین دانشجوی علوم شد. ولی در طول سال دوم، نامادری‌اش که به بیماری سرطان مبتلا بود، فوت کرد و لری پیش از آنکه امتحانات دانشگاه را تمام کند، به شهر خود بازگشت. پس‌ازآن به مدت یک سال شانس خود را در مشاغل نیمه‌وقت مختلفی امتحان کرد و بعد از شک و تردیدهای فراوان برای ازسرگیری تحصیلاتش، وارد دانشگاهشیکاگو شد. او می‌خواست در رشته‌ی فیزیک درس بخواند، ولی بعد از یک‌ترم، دانشگاه او را به خاطر عملکرد ضعیفش اخراج کرد.

لری الیسون پس از اخراج از دانشگاه شیکاگو، حمایت پدرخوانده‌اش را از دست داد. او که وضع مالی خوبی نداشت، در طول هشت سال شغل‌های مختلفی را امتحان کرد که همگی به مهارت او در برنامه‌نویسی مرتبط بودند. گرچه فعالیت‌های آزادکاری برنامه‌نویسی با خلق‌وخوی او سازگار بود، ولی هدف اصلی او این بود که به‌قدری درآمد داشته باشد که بتواند خود را به پدرخوانده‌اش ثابت کند. اولین شغل او در شرکت تکنولوژیامدال (Amdahl) بود و در همان مدت کوتاهی که در این شرکت کار می‌کرد، یک سامانه بزرگ کامپیوتری منطبق بر آی بی ام (IBM) را برای این شرکت طراحی کرد. پس‌ازآن در اوایل دهه‌ی هفتاد، لری الیسون به شرکت الکترونیکی آمتکس (Amtex) رفت که در آن زمان رقابت شدیدی با شرکت سونی داشت. در شرکت آمتکس او عمده‌ی وقتش را روی یک پروژه پایگاه داده برای CIA گذاشت که نام اوراکل را برای آن انتخاب کرده بود.

لری ایده‌های خود را در آمتکس با سرپرست خود که باب مینر نام داشت، در میان می‌گذاشت. مینر در سال ۱۹۷۷ این شرکت را ترک کرد و با دو همکار قدیمی به نام‌های بروس اسکات و اد اوتس، شرکتی به نام آزمایشگاه‌های توسعه‌ی نرم‌افزار (SDL) را با ۸۰۰ دلار سرمایه تأسیس کرد. چند ماه بعد، لری الیسون هم آمتکس را ترک کرد و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ دلار، به‌عنوان شریک تجاری به آن‌ها پیوست و از همان ابتدا، مدیرعامل این شرکت شد.

در سال ۱۹۷۹، شرکت SDL به Relational Software تغییر نام پیدا کرد. در این زمان آن‌ها با ۸ کارمند (که ۳ نفر از آن‌ها مؤسسان شرکت بودند) سالانه کمتر از یک‌میلیون دلار درآمد داشتند. الیسون و شریکانش پس‌ازاینکه محصول جدید خود را بانام Oracle RDBMS با موفقیت به مرحله‌ی تولید رساندند، شرکت خود را رسماً با عنوان شرکت نرم‌افزاری اوراکل ثبت کردند. در آن زمان عملکرد نسخه‌ی اولیه‌ی سیستم مدیریت داده‌ی اوراکل گام بلندی در دنیای نرم‌افزارها بود: این نسخه می‌توانست بهترین سوپرمارکت‌ها را از میان کل فروشگاه‌ها رده‌بندی کند، یا برای فیلتر کردن و مرتب‌سازی بهترین کالاها و خدمات پرفروش مورداستفاده قرار بگیرد. توانایی پردازش گسترده‌ی داده‌ها، خصوصیتی بود که اوراکل را برای دولت و کسب‌وکارهای بزرگ جذاب کرده بود. اواسط سال ۱۹۸۲، درآمد اوراکل به ۲.۵ میلیون دلار رسیده بود و آن‌ها ۷۵ مشتری خرد داشتند.

زندگی شخصی و ازدواج لری الیسون


لری الیسون تابه‌حال ۴ بار ازدواج کرده که هیچ کدام از این ازدوتاج ها موفق نبوده و به جدایی انجامیده است. او در سال ۱۹۶۷ یعنی دوران دانشجویی، با آدا کوئین ازدواج کرد، آن‌ها هفت سال باهم زندگی کردند و در سال ۱۹۷۴ از هم جدا شدند. در سال ۱۹۷۷، با نانسی ویلر جنکینز ازدواج کرد که دانشجوی دانشگاه استنفورد بود و هنگامی‌که لری الیسون لابراتوارهای توسعه‌ی نرم‌افزاری را تأسیس می‌کرد، در کنار او حضور داشت. زندگی مشترک آن‌ها فقط یک سال دوام داشت. در سال ۱۹۸۳، او با باربارا بوث، یکی از کارمندان اداری شرکت خود ازدواج کرد. آن‌ها صاحب دو فرزند به نام‌های دیوید و مگان شدند. بااین‌حال این ازدواج هم بعد از سه سال به نقطه‌ی پایان خود رسید. در سال ۲۰۰۳، لری الیسون با ملانی کرافت، نویسنده ازدواج کرد. اما عمر این زندگی نیز تنها 7 سال بود.
advertising