بیوگرافی اسحاق لاریان میلیاردر ایرانی و طراح عروسک برتز

مجلهچهره ها

- 97/11/15
بیوگرافی اسحاق لاریان میلیاردر ایرانی و طراح عروسک برتزاسحاق لاریان میلیاردر موفق ایرانی ساکن آمریکا است. نام اسحاق لاریان در لیست ثروتمندترین افراد جهان در مجله فوربز قرار دارد.
اسحاق لاریان متولد 28 مارس 1954 در شهر کاشان است. وی در یک خانواده یهودی (کلیمی) متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی عمران از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است.
این میلیاردر ایرانی یهودی زمانی که 17 سال داشت تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل از ایران مهاجرت کند به همین خاطر راهی کشور آمریکا شد.
بیوگرافی اسحاق لاریان میلیاردر ایرانی و طراح عروسک برتز
اسحاق رشته مهندسی عمران را برای تحصیل انتخاب کرد و همزمان با تحصیل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، برای تامین مخارج تحصیل و زندگی اش در آمریکا، در یک رستوران کار می کرد. او با تمام وجود و به سختی تلاش می کرد تا بتواند به آرزوهای بزرگی که در سر داشت برسد. اسحاق لاریان در حال حاضر تنها کسی است که با دارا بودن بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خالص، مالک و مدیر یکی از موفق ترین کمپانی های آمریکا می باشد.

فعالیت حرفه ای اسحاق لاریان بنیان گذار کارخانه عروسک سازی


اسحاق لاریان در سال 1979 فارغ التحصیل شد، پس از آن تصمیم گرفت که یک شرکت را راه اندازی کند. به همین خاطر به همراه برادرش شرکتی تاسیس کرد و نام آن را شرکت ام. جی. اِی رار دادند. او کسب و کار خود را با واردات و صادرات لوازم الکترونیکی در سال 1987 شروع کرد و با فروش بازی های الکترونیکی بر پایه شخصیت های تحت امتیاز شرکت نِنتندو راه موفقیت را در پیش گرفت.
پس از چند سال اسحاق لاریان تصمیم گرفت که یک کار جدید را بسازد به همین خاطر اولین عروسک خود به نام «سینگینگ بانسینگ» را تولید کرد و بدین ترتیب وارد صنعت عروسک سازی و تولید اسباب بازی شد.
وی عروسک های «برتز» را ساخت و رقیب جدی برای عروسک های باربی شناخته شد. جالب است بدانید که دو نوع از این عروسک ها به نام های ایرانی فرزندان او یعنی کامران و یاسمین، نام گذاری شده اند.

پس از این که شرکت ام جی ای به شهرت و محبوبیت رسیید شرکت «ماتل» کارخانه عظیم اسباب بازی سازی و سازنده عروسک های «باربی» از این شرکت شکایت کرد و اذعان داشت که شرکت ام جی ای یک نوع کپی برداری از عرووسک های باربی داشته اند اما نتوانستند در دادگاه صحبت های خود را به اثبات برسانند و در نهایت این دادگاه، به نفع سازنده عروسک های «برتز»، یعنی اسحاق لاریان رای داد و پرونده این دعوای قانونی به نفع او مختومه شد.
جالب این است که که کارخانه «ماتل» مجبور شد بیش از 88 میلیون دلار به عنوان غرامت به شرکت «ام جی ای» بپردازد.

ویژگی های عروسک های برتز


عروسک های «برتز» برگرفته از زنان شرقی ساخته شده است و شبیه زنان غربی نیست. این عروسک ها کمی درشت هیکل تر از عروسک های «باربی» هستند و پاهای آن ها به نسبت بدنشان به کوچکی و ظرافت پاهای «باربی» نیست. عروسک های برتز با رنگ پوستی شرقی و چشم های قهوه ای و گاه مورب در مدت زمانی کوتاه بین اهالی کشورهای آسیایی، خاورمیانه ای، آمریکای جنوبی و مکزیک نیز طرفداران زیادی پیدا کرد و در بعضی موارد حتی جایگزین عروسک های باربی شد و به شدت مورد توجه قرار گرفت. عروسک های برتز دارای طول 29 سانتی متر هستند و لباس ها و وسایل متنوع تری نسبت به عروسک های باربی دارند.
اسحاق لاریان در مصاحبه ای عنوان کرده که به زودی یک شعبه بزرگ از فروشگاه اسباب بازی را در شهر اصفهان افتتاح می کند.

ازدواج و زندگی شخصی اسحاق لاریان میلیاردر موفق ایرانی


اسحاق لاریان متاهل است و ازدواج کرده است. او در آمریکا با یک زن یهود ایرانی ازدواج کرده است و حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های یاسمین، کامران و جیسون می باشد.
اسحاق لاریان در سال های 2004 و 2007 میلادی توانست عنوان کارآفرین سال ملی را از آن خود کند.
advertising