بیوگرافی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر خوش ذوق ایرانی

مجلهچهره ها

- 98/08/10
بیوگرافی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر خوش ذوق ایرانیمحمدرضا شفیعی کدکنی متولد 19 مهر 1318 در روستای کدکن تربت حیدریه در استان خراسان رضوی به دنیا آمده است، پدرش میرزا محمد؛ روحانی و مادرش فاطمه با اینکه سواد نوشتن نداشت اما به غریزه شعر می گفت.
بیوگرافی استاد محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر خوش ذوق ایرانی

تحصیلات محمدرضا شفیعی کدکنی


محمدرضا شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود (که آخوند بود) و محمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. او به پیشنهاد دکتر علی‌اکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی وارشد خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت.

شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸ تاکنون، استاد دانشگاه تهران است. دکتر شفیعی همچنین مدتی را بنا به دعوت دانشگاه‌های آکسفورد انگلستان و پرینستون آمریکا و ژاپن به عنوان استاد به تدریس و تحقیق اشتغال داشت.

ازدواج و فرزندان محمدرضا شفیعی کدکنی


دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در سال 1349 وقتی 31 ساله بود ازدواج کرد، همسرش فارغ التحصیل رشته حقوق و از شیفتگان شعر بود؛ حاصل این زندگی سه فرزند می باشد.

ویژگی شخصیتی محمدرضا شفیعی کدکنی


از ویژگی‌های شخصیتی دکتر شفیعی این است که وی در محافل ادبی به ندرت ظاهر می‌شود و بیشتر در انزوای اهل ادب به سر می‌برد. وی در ‌جوانی ‌به ‌شعر و شاعری ‌پرداخت و ‌نام مستعار ‌(م‌. سرشک‌) را برگزید و طی ‌آشنایی ‌با ‌نیما یوشیج سبک‌ شعر نو را انتخاب ‌کرد. م. سرشک شاعری را با غزل آغاز کرد.

سبک متفاوت کلاس داری محمدرضا شفیعی کدکنی


دکتر شفیعی کدکنی تدریس دوره فوق لیسانس و دکترا را بدون مراجعه به هیچ کتاب و جزوه ای با دانش خود شروع کرد و دانشگاه هرگز موفق نشد او را وادار به حضور و غیاب دانشجویان کند. این روال هنوز هم به همین شکل ادامه دارد.

سفر به آمریکا محمدرضا شفیعی کدکنی


استاد کدکنی در سال 1352 به انگلستان و آمریکا مسافرت کرد و بعد از 4 سال به ایران بازگشت، او در این مدت در دانشگاه های آکسفورد نیویورک؛ پنسیلوانیا و پرینستون مشغول به تدریس بود.

قبل و بعد انقلاب محمدرضا شفیعی کدکنی


استاد قبل از انقلاب مجموعا 7 جلد مجموعه اشعار خود را به چاپ رساند، او بعد از این دوره تنها توانست یک جلد کتاب شعر خود بنام هزاره دوم آهوی کوهی را در سال 67 منتشر دهد

محمدرضا شفیعی کدکنی گرایش به ادبیات عرفانی


کدکنی از سال 1360 به بعد پژوهش در تاریخ با رویکرد تصحیح متون ادبیات عرفانی روی آورد و معتقد است حرکت به سوی مدرنیته بدون شناخت سنت دشوار است

دریافت جایزه هنر برای صلح محمدرضا شفیعی کدکنی


مهر ماه 1398 در هفتمین دوره جشنواره بین المللی هنر برای صلح، نشان عالی هنر برای صلح را برای تلاش بیش از نیم قرن در اعتلای فرهنگ و ادب پارسی دریافت کرد.

مجموعه اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی


شفیعی کدکنی را باید در زمره شاعران اجتماعی بدانیم. او در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دههٔ ۴۰ و ۵۰ خورشیدی را بازتاب می‌دهد و با رمز و کنایه آن دوران را به خواننده نمایانده، دلبستگی و گرایش فراوان به آیین وفرهنگ اسلامی و بخصوص خراسان را نشان می‌دهد.
۱۳۴۴ - زمزمه ها
۱۳۴۴ - شبخوانی
۱۳۴۷ - از زبان برگ
۱۳۵۰ - در کوچه باغ های نیشابور
۱۳۵۶ - بوی جوی مولیان
۱۳۵۶ - از بودن و سرودن
۱۳۵۶ - مثل درخت در شب باران
۱۳۶۷ - هزاره دوم آهوی کوهی
advertising