طرز تهیه ترشی شامی با لپه

آشپزی و خوراکیغذاها

- 97/08/15
طرز تهیه ترشی شامی با لپهشامی پوکه یا ترشی شامی با لپه یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ شمالی است که بسیار پر طرفدار است. ترشی شامی با لپه را در ظرف مورد نظر کشیده و آن را با سیب زمینی سرخ شده و سبزی تزئین و سرو کنید. این شامی بسیار خوشمزه از قدیم در لاهیجان تهیه و در مراسمات مختلف از جمله سفره افطار از آن استفاده می شده است. همچنین بر روی سفره ی عقد به همراه نان پنیر که بعد از مراسم عقد کنان این شامی بین مهمان ها پخش می شود.

مواد لازم ترشی شامی با لپه


آبغوره به مقدار لازم
رب گوجه ‌فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
روغن به مقدار لازم
تخم مرغ ۳-۲ عدد
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز (متوسط) ۲ عدد
لپه‎ ۳ قاشق غذا خوری
سیب زمینی (کوچک) ۳ عدد
نمک و فلفل به مقدار لازم
دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی شامی با لپه


۱.ابتدا لپه را بشویید و با مقداری آب و نمك و روغن بپزید. وقتی لپه خوب پخت آب آن را كنار بگذارید و لپه را خوب له كنید.پیازها را رنده كنید و آب اضافه آن را بگیرید.
۲.سپس گوشت، لپه، پیاز، تخم‌مرغ، نمك و فلفل را با هم مخلوط كنید و خوب ورز دهید.
۳.تابه ای را داغ كنید و در آن روغن بریزید. از مایه گوشت به اندازه یك گردو بردارید و كف دست به صورت دایره كوچك درآورید و سرخ كنید.
۴.در قابلمه كوچكی رب گوجه‌فرنگی را با كمی روغن تفت دهید و بعد آب لپه را كه كنار گذاشته بودید،آبغوره،نمك، فلفل، كمی دارچین و زردچوبه را به آن اضافه كنید.
۵.اگر مایه غلیظ بود كمی آب به آن بیفزایید. وقتی سس خوب جوشید، شامی‌هایی را كه سرخ كرده اید، داخل آن بچینید و اجازه دهید تا گوشت بپزد.
۶.معمولاً در حدود نیم ساعت كافی است.سیب‌زمینی را پوست بكنید و به صورت حلقه‌ای خرد كرده و در روغن سرخ كنید و برای تزیین غذا از آنها استفاده كنید.

نکات ترشی شامی با لپه


اگر مایه ترش شامی بیش از حد شل بود و در دست شكل نمی گرفت، می‌توانید از یك قاشق غذاخوری آرد نخودچی استفاده كنید
در صورت تمایل به جای آبغوره از آبلیمو یا آب نارنج استفاده كنید.

advertising