خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم

گردشگریصنایع و سوغات

- 98/02/09
خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم

معرفی غذاهای سنتی قشم


همیشه سفر هم به خاطر دیدنی ها و خریدنی ها نیست. یکی از لذت های فراموش نشدنی هر سفر، غذاهایی است که میل می شود و در خاطره ها باقی می ماند.قشم غذاهای محلی متنوعی دارد و زنان این جزیره از گذشته تاکنون با ذوق و هنر، غذاهای خوشمزه، به خصوص غذاهای دریایی طبخ می‌کنند. در سفر به جزیره‌ی قشم سعی کنید به جای غذا خوردن در رستوران‌های مدرن و فست‌فود، مهمان مردم محلی شوید تا طعم ناب خوراکی‌های خوشمزه‌ی این جزیره را بچشید. این مطلب قصد دارد که لیستی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم را برای شما فراهم کند.
خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم

ماهی برشته، ساده ی هیجان انگیز


یکی از غذاهای قشم که طرفداران بسیاری دارد ماهی برشته است.روشی که ساکنین جزیره آن‌را به‌خوبی می‌شناسند برشته کردن ماهی‌های مختلف است. در این روش برای برشته شدن ماهی‌های کوچکی مانند ساردین، گاریز و بیاح شکم آن‌ها را خالی نمی‌کنند اما برای ماهی‌های درشت‌تر این روش متفاوت است و شکم آن‌ها با مخلوطی از گشنیز، شوید، پیاز خرده شده، فلفل و ادویه و گاهى فلفل سبز پر مى‌شود و روى ورقه فلزى که روى آتش گاز یا ذغال آماده شده است گذاشته مى‌شود. این ماهی را با خرما یا رطب بسیار زیاد نوش جان کنید.

کلمبا، طعم خاص غذاهای قشم


کلمبا از دیگر غذاهای قشم است که باید تنها به‌روش ساکنین جزیره آماده شود و همه‌ی فوت و فن‌هایش را بلد باشید. برای تهیه این غذا گندم پرک شده را می‌پزند و با مخلوط ماهی پخته شده( استخوان‌های ماهی باید جدا شوند) و سبز‌های معطری همچون گشنیز و شوید در قابلمه می‌ریزند تا در کنار یکدیگر قوام بیایند. کلمبا در کنار روغن محلی قشم که به جونون معروف است سرو می‌شود.

عنکاس، طعم خوب ماهی مرکب


خرما، یکی از درخت‌هایی است که به وفور در جنوب کشور رشد می‌کند. برای همین عجیب نیست اگر در برخی از غذاهای محلی قشم از شیره خرما استفاده شود. مثلا ماهی عنکاس را که مثل ماهی‌های دیگر طبع سردی دارد قطعه قطعه می‌کنند و داخل آب و خرما می‌پزند.
اگر این غذا را در رستوران بخوریم کنار بشقاب‌ مان چند سیب‌زمینی سرخ کرده و سس گوجه هم می‌گذارند، اما شکل اصیل خوردن عنکاس در بین مردم محلی اینگونه نیست. گاهی هم همین ماهی را ورقه ورقه و بعد خشک می‌کنند. بعد از کباب کردن این ماهی خشک شده آن را می‌کوبند و با خرما می‌خورند. شکل طبخ این ماهی در جاهای مختلف، متفاوت است.

مهیاوه، طعم خوش ماهی های ریز


با ماهی‌های کوچکی مثل ساردین غذایی پخته می‌شود که معمولا آن را در کنار وعده اصلی می‌گذارند. به این غذا ماهی‌ آبه یا مهیاوه می‌گویند. البته مهیاوه را فقط در جنوب ایران نمی‌خورند.مردم لارستان و جهرم هم به این غذا علاقه دارند. مهیاوه در واقع مایعی‌ ست که از مخلوط ماهی کوبیده شده ساردین، جو برشته و خردل دست شده. جنوبی‌ها می‌گویند این غذایی بوده که ابن‌سینا برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی به مردم توصیه کرده است.

برنج دیشو برای طرفدران شیرینی


اگر از غذاهایی که طعم شیرین دارند لذت می‌برید در فهرست غذاهای قشم گزینه‌ی برنج دیشو مخصوص شما است. این برنج در شیره خرما دم می‌شودو روی آن ماهی برشته شده می‌گذارند.
advertising