روش تهیه غذای دریایی ماهی میدم یا دمی لخلاخ

آشپزی و خوراکیغذای دریایی

- 97/09/10
روش تهیه غذای دریایی ماهی میدم یا دمی لخلاخماهی میدم یا دمی لخلاخ یا دمپخت ماهی بوشهری یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان و استان بوشهر است. مردم محلی معمولا این دمی را با ماهی هایی مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می کنند. یکی از غذاهای محلی استان هرمزگان و استان بوشهر است. احتمالا جاهای مختلف جنوب اسمهای متفاوتی داره اما موادشون کاملا عین همدیگه است.لخلاخ از کلمه عربی لخلخه به معنای بوی خوش است. این غذا از سواحل عربی خلیج همیشگی فارس گرفته شده و بیشتر در سواحل ایران جا افتاده است. مردم محلی معمولا این دمی را با ماهی‌هایی مثل هامور، سنگسر ، سبیتی و سرخو تهیه می‌کنند.

مواد اصلی جهت تهیه ماهی میدم:


ماهی میدم
برنج 4 پیمانه
فیله ماهی خرد شده 300 گرم
شوید خرد شده یا خشک 300 گرم
پیاز داغ سرخ شده 4/1 پیمانه
سیر کوبیده و تفت داده شده 5 یا 6 حبه
گرد لیمو عمانی 1 قاشق چایخوری
زردچوبه - زعفران آب کرده به میزان لازم
نمک و فلفل به میزان لازم

روش تهیه غذای دریایی ماهی میدم:


1.فیله ماهی را خرد کنید همراه با نمک و فلفل و مقداری زردچوبه و مقداری آب زعفران و کمی آب لیمو بذارین مزه دار بشه (حدود نیم ساعت کافیه)
2.پیاز داغتون را که درست کردید سیر له شده را اضافه کنید و تفت دهید بعد ماهی مزه دار شده را بهش اضافه کنید و کمی تفت بدین. خیلی هم نزنید که ماهیتون له و لورده نشه.
3.برنج را با 5 پیمانه و 60 سی سی آب همراه با کمی نمک و روغن بذارین بپزه و آبش کشیده بشه. (من معمولا برای درست کردن پلوهای مخلوط از این روش استفاده می کنم و برنج را آب کش نمی کنم.)
4.وقتی آب برنج کشیده شد هر ته دیگی که دوست دارین کف قابلمه چرب شده بریزید. ما از قبل کمی برنج پخته داشتیم که من با یک قاشق ماست سفت و مقداری زعفران آب کرده و کمی دارچین (اینم از آقای کفایی عزیز یاد گرفتم) مخلوط کردم و کف قابلمه پهن کردم.
5.بعد به ترتیب یک لایه برنج یک لایه ماهی و مقداری شوید پاشیدم و مواد را به آهستگی مخلوط کردم.
6. این مرحله را چند بار تکرار کردم و لایه آخر هم برنج سفید بود که یک گوشه اش مقداری زعفران آب کرده ریختم و گذاشتم برنجم با حرارت ملایم دم بکشه.
7.بعدش هم بریزین تو دیس و اگه دوست داشتین تو این مرحله روش گرد لیمو عمانی هم بپاشید.
advertising