کتاب رمانی با یک طوطی اثر آندرى ولوس

خواندنیکتاب و رمان

- 97/10/10
کتاب رمانی با یک طوطی اثر آندرى ولوس

نویسنده کتاب رمانی با یک طوطی


رمانی با یک طوطی اثر آندرى ولوس است.آندرى ولوس نویسنده معاصر روسى که اصالتا تاجیک تبار است در سال ٢٠١۴ آخرین رمانش را با عنوان اصلى از زندگى یک تک سر روانه بازار کرد. البته این رمان ظاهرا به دلایلى که مترجم قید کرده با عنوان فرعى کتاب یعنى رمانی با یک طوطی به فارسى برگردانده شده است.

مترجم و انتشارات کتاب رمانی با یک طوطی


رمانی با یک طوطی ترجمه شده توسط آبتین گلکار می باشد که از سوی نشر ماهى منتشر شده است.

مضمون و خلاصه کتاب رمانی با یک طوطی


کتاب رمانى با یک طوطى به سبکى طنز از زبان یک طوطى به اسم سلیمان باگدانوویچ روایت مى شود. داستان رمان حول کتابخانه اى در مسکو و کارکنانش جریان دارد، مدیر کتابخانه فردى به نام کالاباروف است که ادیبى فرهیخته و مدبّرى ست که تا به حال کتابخانه را با چنگ و دندان مدیریت کرده و مسائل کتابخانه را به خوبى به جلو برده است. اما از مقامات بالا به ویژه از طرف ماخروشکینا، مدیر کل وزارتى کتابخانه ها، زیر فشار است تا استعفا بدهد و دست از مدیریت این کتابخانه بردارد.عاقبت کالاباروف زیر این فشار ها تاب نمى آورد بر اثر حمله قلبى جان به جان آفرین تسلیم مى کند و مى میرد. بعد از مرگ کالاباروف مدیریت کتابخانه به دست افسرى اطلاعتى و بازنشسته به نام میلاسادوف مى افتد که در گذشته در بخش کارگزینى ارتش خدمت مى کرده و هیچ سر رشته اى از ادبیات ندارد. او که براى کتابخانه خواب هایى اى دیده است تمام رشته هایى که کالابارف در این چند سال ریسیده بود پنبه مى کند و…

در پشت جلد کتاب رمانی با یک طوطی آمده است:


«کالاباروف یک روز در میان راهی دادگاه می شود، چون پیوسته به کتابخانه سوءقصد می کنند، گاهی به ساختمان و گاهی هم زمینش. گاهی شرکت نفت می خواهد در آن ساکن شود و گاهی شرکت گاز. جایگاه سوختگیری با فناوری نانو درست کننده و گاهی پارک آبی، این سوء قصدها فعلا دفع شده است.ولی اگر روزی واقعا واقعا کالاباروف را بر کنار کننده چه کسی برای دفاع از کتابخانه سپر به دست می گیرد و شمشیر می زند؟ اندری ولوس در کتاب با نثری ساده و روشن به مسله غلبه نگرش تجاری و سرمایه داری بر دانش و فرهنگ می پردازد، مشکلی که ظاهرا ابعادی فراگیر و جهانی به خود گرفته است.»
advertising