رمان کلاسیک گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتز جرالد

خواندنیکتاب و رمان

- 97/09/18
رمان کلاسیک گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتز جرالد

نویسنده رمان گتسبی بزرگ


گتسبی بزرگ رمانی است به قلم نویسنده آمریکایی اسکات فیتز جرالد که برای اولین بار در 10 آوریل 1925 منتشر گردید. ماجراهای این کتاب در نیویورک و لانگ آیلند و در تابستان سال 1922 اتفاق می‌افتند. داستان دورانی را توصیف می‌کند که فیتز جرالد خود آن را دوران موسیقی جاز یا عصر جاز می‌نامید. این کتاب رمانی فاخر از ادبیات کلاسیک امریکاست.
کتاب گتسبی بزرگ The Great Gatsby یکی از ماندگارترین و پروفروش‌ترین کتاب‌های ادبیات آمریکا است. کتابی که تاکنون بیشتر از 25 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

مضمون و درونمایه رمان گتسبی بزرگ


شاید داستان رمان گتسبی بزرگ بدبختی آدم ها است اما نه آدم های تهیدست و فقیر، داستان به جان هم افتادن ثروتمندانی است که سعی فراوانی برای ثروت های خود انجام داده اند. داستان از زبان نیک کراوی روایت می‌ شود و گتسبی همسایه ی نیک است. نیک مانند بیشتر آثار کلاسیک نقش دانای کل را نیز در داستان ایفا می کند. نیک در زمان حادثه ی اصلی داستان نیز حضور دارد. اما نیک هرگز لب به سخن نمی گشاید و شاید این یکی از ظریف ترین عناصر داستان باشد.
مترجم کتاب – رضا رضایی – درباره بزرگی رمان می‌نویسد: کتاب گتسبی بزرگ در سال 1925 منتشر شد، اما در اواسط درهه 1940 جلب توجه کرد و سپس آن را یکی از برترین رمان‌های قرن خواندند، آن هم در سرزمینی که در نیمه اول قرن بیستم بهترین رمان‌ها و بهترین نویسنده‌ها را به جهان عرضه کرده بود.

خلاصه رمان گتسبی بزرگ


رمان گتسبی بزرگ در نظر اول، یک داستان عاشقانه است. شخصیت اصلی داستان رمان گتسبی بزرگ مردی به نام جی گتسبی است. او ماجرایی عاشقانه را از سر گذرانده و به نوعی دچار شکست عاطفی شده است. او به تازگی به محله ای آمده است و میهمانی های بزرگی را برگزار می کند. او کمی مرموز به نظر می آید و یکی از دلایلش نامعلوم بودن ثروت بسیار او است. اما این تمام ماجرا نیست. گتسبی به نظر می رسد به قصد چیز مهمی به این محل آمده است. تا اینجای داستان شاید به نظر برسد که این داستان عاشقانه ای که عاشق قدیمی معشوقش را پیدا می کند، به نظر خواننده اتفاقی تازه و شگرف نباشد. اتفاقی که رمان گتسبی بزرگ را به یکی از مطرح ترین رمان های ادبیات جهان تبدیل می کند.
advertising