کتاب روباه و گل های کاملیا اثر اینیاتسیو سیلونه با ترجمه بهمن فرزانه

خواندنیکتاب و رمان

- 99/04/18
کتاب روباه و گل های کاملیا اثر اینیاتسیو سیلونه با ترجمه بهمن فرزانهکتاب روباه و گل‌های کاملیا رمانی کوتاه از نویسنده ایتالیایی، اینیاتسیو سیلونه است که مانند دیگر آثارش به نقد فاشیسم و حکومت فاشیستی پرداخته است. در این رمان، که از آخرین کتاب‌های نویسنده است، با داستانی ساده و خوش‌خوان روبه‌رو هستیم که پیروزی علیه فاشیسم را نوید می‌دهد. رمانی که هرچند از آثار اصلی و مهم سیلونه نیست اما زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

پرداختن بیش از حد این نویسنده ایتالیایی و مبارزه دائمی او با فاشیسم به زندگی خودش برمی‌گردد. اینیاتسیو سیلونه دوران کودکی سختی داشت و در فقر و تنگدستی بزرگ شد. در زلزله سال ۱۹۱۵ پدر و مادر و پنج برادر خود را از دست داد. پس از اتمام تحصیلات سوسیالیست شد و در سال ۱۹۲۱ یکی از بنیان‌گذاران حزب کمونیست ایتالیا بود. در فاصله سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۱ یکی از سازمان دهندگان فعالیت‌های مخفی ضدفاشیستی به‌شمار می‌رفت. مدتی در مسکو بود و پس از آنکه در سال ۱۹۳۰ از حزب کمونیست ایتالیا اخراج شد در سوئیس اقامت گزید. سیلونه در سوئیس به فعالیت‌های ضدفاشیستی و مبارزات غیرعلنی خود با داستگاه دیکتاتوری موسولینی ادامه داد. سیلونه در سال ۱۹۴۵ پس از سقوط حکومت فاشیستی موسولینی به ایتالیا بازگشت و از طرف حزب سوسیال دموکرات به نمایندگی مجلس شورای ملی ایتالیا برگزیده شد. بیشتر کتاب‌های این نویسنده معاصر ایتالیایی پیرامون مبارزات ضدفاشیستی آزادی‌خواهان و سوسیالیست‌های فعال ایتالیا است.

داستان روباه و گل های کاملیا


این رمان داستان زندگی خانواده‌ای است که پدر خانواده مشغول انجام کارهای سیاسی است و در یک برهه زمانی مورد فشار قرار می‌گیرد. عقیده کلی پدر بر این است که برای در پیش گرفتن یک زندگی راحت و آرام باید سربه‌زیر بود و به چیزی توجه نکرد. در غیر این صورت نمی‌توان ندای وجدان و شرافت انسانی را نادیده گرفت. نمی‌توانم کارهای دولت فاشیستی را دید و کاری انجام نداد. داستان با بررسی خانواده شخصیت اصلی – دانیله – شروع می‌شود. خانواده‌ای ساده و روستایی که مخاطب می‌تواند صمیمیت ویژه‌ای که بین مادر و پسر است را احساس کند. مادر دانیله، فردی آگاه است که همواره کتاب می‌خواند و از این رو به شکل جدی بر پسرش تاثیر می‌گذارد. اما مشکلی که وجود دارد، این است که پدر خانواده رفتارهای همسرش و کتاب خواندن‌های او را قبول نمی‌کند. با وجود همه سخت‌گیری‌های پدر خانواده، دانیله آن تاثیر مثبت را از مادر می‌گیرد و تصورات خودش را آزاد می‌گذارد. درس مهم دیگری که می‌گیرد این است که سیاست را وارد زندگی شخصی‌اش نکند. اما باید کتاب را خواند و دید آیا چنین چیزی امکان پذیر است یا خیر. در ادامه هم می‌بینیم که یکی از مزدوران فاشیست با طعمه کردن زنی ساده و دل‌پاک، که از راه خیاطی امرار معاش می‌کند نقشه‌هایی در سر دارد و…

سیلونه در این رمان به مردمی می‌پردازد که بین آرمان‌های اخلاقی و ایدیٔولوژی و احساسات و عواطف فردی خود در تکاپو هستند و انسانیت، عواطف و روابط انسانی از زیر ساخت‌های مهم رمان محسوب می‌شود. این‌که هر انسان با هر باور و عقیده‌ای و در هر جایگاه و منزلتی در قبال دیگری مسیٔول است که هر ایدیٔولوژی و آرمانی «هر چند به حق» اگر انسانیت و انسان‌دوستی را نادیده بگیرد، آن ایدیٔولوژی جای نقد و تأمل فراوان دارد. نقش انسانیت و عواطفی که یک انسان شریف دارد در روباه و گل‌های کاملیا به حدی است که شخصیت مزدور و مامور اجرای قتل را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین‌جاست که می‌توان مرگ فاشیسم را مشاهده کرد و شاهد تولدی دوباره بود. و به نظر می‌رسد عشقی که در این رمان وجود دارد، قصد بیان همین نکته را دارد. عنوان کتاب نیز، بسیار مناسب انتخاب شده و دقیقا تاثیر گرفتن یک روباه – جاسوس – از گل‌های کاملیا – عشق – را نشان می‌دهد. باید بدانیم آنچه انسان‌ها را به‌رغم اختلاف نظر و تفاوت در نوع نگرش به زندگی، یکدل می‌کند نه تغییر دادن دیگری که پذیرفتن این تغییر در دیگری است. این‌که به رغم نگرش‌های مختلف و مخالف حس انسانیت را ارجح بر هر حس و عقیده و ایدیٔولوژی بدانیم.

مترجم و انتشارات روباه و گل های کاملیا


کتاب روباه و گل های کاملیا توسط بهمن فرزانه ترجمه شده و توسط انتشاراتی امیر کبیر چاپ شده است.
advertising