دلیل زرد شدن برگ های گل شمعدانی چیست

سبک زندگیباغچه

- 97/10/04
دلیل زرد شدن برگ های گل شمعدانی چیست

زرد شدن برگ های شمعدانی دلایل متفاتی می تواند داشته باشد


یکی از مشکلات اصلی بیماری‌های قارچی می‌باشد که به صورت سیاه شدن تنه یا زرد شدن دیده می‌شود که برای درمان می‌توان از سموم قارچ‌کش استفاده کرد. از خاک خوب برای شمعدانی استفاده کنید. کف گلدان حتماً باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد. در ادامه برخی از آفت‌ها و بیماری‌های اصلی گل شمعدانی توضیح داده می‌شود

یکی از متداولترین عواملی که باعث زردشدن برگ های شمعدانی میشود، آب دهی بیش از حد است. به طور کلی آبیاری بیش از اندازه گیاهان باعث میشود برگهایی پایینی شروع به زرد شدن کنند. همچنین ممکن است روی برگها لکه های رنگ پریده (لک آب) ظاهر شود. در این صورت باید فورا آب دهی را متوقف کنید و بگذارید خاک خشک شود. به خاطر داشته باشید شمعدانی در مقابل خشکی مقاوم است و نباید زیاد به آن آب بدهید.

بیماری ویروسی موجب بروز رگه‌ها یا لکه‌های زرد رنگ بر روی برگها. پیچش و بدشکلی آنها. کوتاهی قامت گیاه و کم شدن فاصله میان گره‌ها می‌شود علائم این بیماری بیشتر در فصل زمستان به چشم می‌خورد و با گرم شدن هوا منتفی می‌شود. اما خود بیماری با گرمی هوا از بین نمی‌رود.

دمای هوا یا آب خیلی سرد نیز می تواند دلیل زرد شدن برگ‌های گل شمعدانی باشد. این گیاه گرما دوست است و هوای سرد را نمیتواند تحمل کند. افت دمای ناگهانی در بهار یا هوای سرد طولانی مدت به خصوص در صورتی که سرد و مرطوب باشد میتواند باعث زردی برگها شود.

پوسیدگی سیاه ریشه موجب ایجاد زخم‌های سیاه رنگ بر روی ساقه در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می‌شود.برگ‌ها زرد شده و می‌ریزد در نهایت موجب شل شدن ساقه و افتادگی گیاه می‌شود. ضد عفونی بستر کاشت.به‌کارگیری قلمه سالم. عدم آبیاری زیاد. حدف قسمت‌های آلوده به کاهش سرعت این بیماری کمک می‌کند.

هنگامی که برگهای شمعدانی بیشتر به رنگ زرد متمایل هستند تا سبز، احتمال کمبود مواد مغذی میتواند عامل آن باشد. شمعدانی را باید با کود محلول در آب کامل (ترجیحا حاوی ریز مغذی ها) حداقل بین هر سه آب دهی و یا یک بار در ماه تغذیه کنید. کود دهی نه تنها از زرد شدن برگهای شمعدانی جلوگیری میکند، بلکه به رشد بهتر و سریعتر گلهای آن نیز کمک میکند.

بیماری قارچی زنگ زدگی این بیماری لکه‌های کوچک و زرد رنگ بر سطح رویی برگها و قرمز رنگ در زیر برگها به وجود می آید و موجب ریزش برگها می‌شود. بیماری زنگ در شمعدانی زونال ایجاد مشکل می‌کند. تهویه مناسب. عدم خیس شدن برگها حین آبیاری تا حدودی از شدت بیماری می‌کاهد.

گهگاهی زردی برگهای شمعدانی به علت نوعی بیماری اتفاق می افتد. مثلا یک بیماری قارچی به نام ورتیسیلیوم(verticillium) باعث توقف رشد، پژمردگی و تغییر رنگ برگها به زرد روشن میشود.

شپشک آرد آلود موجب رشد ضعیف گیاه شمعدانی می‌شود برگ‌های جوان به تدریج زرد می‌شود و سطح برگ بر اثر ترشحات این آفت چسبناک می‌شود. شپشک آردآلود به صورت دانه های سفید در ریشه و ساقه مشاهده می شود.

در مواردی که حاشیه برگهای شمعدانی یا نوک برگها زرد شده اند، معمولا کم آبی یا خشکی بیش از حد علت آن است. با این که این گیاه تحمل کم آبی را دارد اما بهرحال به مقداری آب نیاز دارد. برای این که بدانید زمان آبیاری گیاه فرا رسیده است یا خیر، میتوانید به خاک دست بزنید تا ببینید رطوبت خاک چقدر است و در صورت خشکی به آن آب بدهید. هرس برگها و جوانه های زرد نیز میتواند مفید باشد.

شته شیره گیاه شمعدانی را می‌مکد و موجب ضعف و کاهش رشد گیاه شده و ممکن است بیماری‌های ویروسی را نیز به گیاه منتقل کند. در اثر تغذیه شته لکه‌هایی به رنگ زرد و یا سبز کمرنگ بر روی برگها ایجاد می‌شود.برگ‌ها بد شکل شده و گل تشکیل نمی‌شود.
advertising