معرفی نخل آپارتمانی راپیس

سبک زندگیباغچه

- 97/08/16
معرفی نخل آپارتمانی راپیس

آشنایی با گیاه نخل راپیس


نخل راپیس “Rhapis excelsa” به خانواده “Arecaceae” تعلق دارد و بومی نواحی جنوبی کشور چین و کشور تایوان است . نخل راپیس حداکثر تا حدود 4-3 متر می تواند رشد کند و قطر ساقه ها حدود ۳-۱ سانتیمتر است. این گیاه چندین ساقه دارد و ساقه ها در کنار هم از بخش زیر زمینی منشا می گیرند و رشد می کنند. در انواع مختلف این گیاه برگها می‌توانند از نظر طول و همچنین عرض مختلف و متفاوت باشند یعنی برخی برگهایی پهن تر و برخی برگهایی باریک تر دارند . به طور کل طول برگها در بین انواع مختلف این گیاه بین 20 الی 60 سانتیمتر متغیر است.
این گیاه زیبا برای اولین بار از سوی ژاپنی ها برای تزیین کاخ ها گسترش و محبوبیت یافت و سپس به اروپا ، و بعد از آن به امریکا راه یافت. به دلیل نیاز به نور کم و رطوبت متوسط ، گزینه مناسبی برای تزیین ادارات و مراکز و داخل ساختمان می باشد. در گیاهان جوان هر برگ متشکل از دو قسمت است و هر چه که گیاه مسن تر و بالغ تر باشد هر برگ متشکل از 12 -5 عدد است. همچنین اگرچه اکثر این گیاهان برگهایی سبز رنگ دارند اما نمونه ها ی ابلق نیز وجود دارد. نام انگلیسی این گیاه Lady Palm و Bamboo Palm است.

شرایط و روش نگهداری گیاه نخل راپیس



آبیاری مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ، بهتر است آبیاری گیاه زمانی انجام شود که سطح خاک گلدان تا عمق حدود 3-2 سانیمتری خشک شده باشد و سپس گیاه را آبیاری کرد. کمبود آبیاری موجب خشکیدگی نوک و حاشیه برگها و افتادگی برگها می شود اما زیاده روی در آبیاری موجب پوسیدگی ریشه ها خواهد شد که در نتیجه آن بر روی برگها نواحی قرمز قهوه ای ایجاد می شود و برگها به تدریج زرد رنگ و ساقه ها از ناحیه اتصال به خاک خم می شوند و در نهایت گیاه از بین می رود.

دما مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


نخلهای راپیس حداقل دمایی که می توانند تحمل کنند حدود 5- درجه سانتیگراد است البته در این دما به احتمال قوی قسمت هوایی گیاه از بین می رود اما احتمال زنده ماندن قسمت طوقه و قسمت زیرزمینی وجود دارد. از نظر گرما نیز گیاه نسبتا مقاومی است و می تواند گرمای هوا را تا حدود 37 به خوبی تحمل کند البته زمانی که هوا تا به این حد گرم است بهتر است که مکان نگهداری آن به دور از تابش نور مستقیم آفتاب بخصوص از ظهر به بعد باشد. بهترین دما برای رشد این گیاهان 26-15 درجه سانتیگراد است. توجه کنید که برخی انواع این گیاهان دارای برگهای ابلق هستند که این نمونه ها به مکانی خنک تر در مقایسه با نمونه های معمولی نیاز دارند.

نور مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


مکانهای نیمه سایه را دوست دارد یعنی مکانهایی که در طی روز حدود 5-4 ساعت نور مستقیم آفتاب داشته باشند اما در عصر هنگام از سایه برخوردار باشند. اگر میزان نور زیاد باشد برگها سبز-زرد رنگ خواهند شد. مکانهایی که بیش از اندازه سایه هستند نیز موجب عدم استحکام برگسار و کم رنگ شدن رنگ آنها می شود.

خاک مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


نخل راپیس به خاکی سبک با زهکش خوب، به همراه مقداری مواد ارگانیک همانند خاک برگ و همچنین کمی اسیدی نیاز دارد. بنابراین می توان از مخلوطی همانند خاک برگ+شن+پیت موس برای این گیاه استفاده کرد. همچنین استفاده از قلمه سنگهای کوچک و یا تکه های سفال شکسته به ارتفاع 5-3سانتیمتر در کف گلدان به زهکش بهتر خاک گلدان کمک می‌کند.

کوددهی مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


نخلهای راپیس گیاهانی کند رشد هستند بنابراین به کود کمی نیاز دارند . می توان با فرمول 10-10-10با نصف غلظت هر ماه آنها را کوددهی کرد و البته این عمل را در طی فصل رشد انجام داد و در طی پاییز و زمستان از این کار صرفه نظر کرد.

تعویض گلدان گیاه آپارتمانی نخل راپیس


تعویض گلدان این گیاهان را نیز به دلیل اینکه رشدی کند و آهسته دارند و همچنین با توجه به اینکه با متراکم بودن ریشه هایشان مشکلی ندارند می توان هر دو سال یکبار انجام داد.

تکثیر و قلمه زدن مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


متداولترین روش تکثیر ، عمل تقسیم است که می توان آنرا در طی بهار و یا اوایل تابستان انجام داد و همچنین حداقل فاصله برای تقسیم یک گیاه هر دو سال یکبار است. برای تقسیم می بایست گیاه را ابتدا از گلدان در آورد اما از آنجایی که توده ریشه معمولا بسیار در هم فرو رفته است و متراکم است میبایست با کمک یک وسیله تیز همانند قیچی باغبانی توده ریشه را تقسیم کرد و سپس هر قسمت را در گلدانی جداگانه کاشت. بعد از تقسیم گاهی بهتر است که از تعداد برگهای هر گیاه کم کرد تا از میزان از دست دهی آب و در نتیجه استرس بیشتر جلوگیری شود.

هرس مناسب گیاه آپارتمانی نخل راپیس


به هرس خاصی نیاز ندارد مگر جدا کردن برگهای مسن که به شکل طبیعی زرد شده اند و یا جدا کردن برگها و ساقه هایی که صدمات فیزیکی دیده اند و یا به دلیل سرما از بین رفته اند.

آفات و بیماری گیاه آپارتمانی نخل راپیس


شته ، کنه، شپشک از جمله آفات این گیاه محسوب می شوند و از بین بیماری ها می توان به لکه برگی قارچی و یا باکتریایی و همچنین پوسیدگی ریشه اشاره کرد.
advertising