معرفی هلکسین یا چمن عروس گیاه زینتی آپارتمانی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/10
معرفی هلکسین یا چمن عروس گیاه زینتی آپارتمانیچمن عروس با نام علمی “Helxine Soleirolii” بومی قسمتهای شمالی ناحیه مدیترانه در اطراف و شمال کشور ایتالیا است. نام های دیگر آن :هلکسین ، اشک بچه ، خزه ایرلندی است . چمن عروس یا هلکسین گیاهی بسیار لطیف و ظریف و رونده است که کی تواند در مدت زمان کوتاهی تمام سطح خاک بسترش را بپوشان. چمن عروس گیاهی همیشه سبز و خزنده است که ارتفاع کل گیاه به ۱۵ سانتیمتر می‌رسد. برگ های دایره اش شکل این گیاه کوچک و به رنگ سبز و یا سبز-زرد و حداکثر به قطر ۵ سانتیمتر می‌باشد. چمن عروس یا هلکسین به عنوان گیاهی زینتی در خانه ها مورد نگهداری و پرورش قرار می‌گیرد و یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در تراریوم یا باغ شیشه ای معرفی شده است زیرا شرایط مرطوب موجود در محیط بسته تراریوم مناسب رشد این گیاه است.

روش نگهداری گیاه چمن عروس و نیازهای آن



آبیاری مناسب گیاه چمن عروس


خاک را در تمامی مواقع مرطوب نگهدارید اما این به معنی خیس و غرقاب شدن بستر کاشت نیست زیرا این شرایط موجب پوسیدگی گیاه و زرد شدن و ریزش برگها خواهد شد . این گیاه خشکی خاک را تحمل نمی‌کند و آبیاری نامنظم موجب کاهش رشد آن و قهوه ای شدن حاشیه برگها می‌شود.

نور مناسب گیاه چمن عروس


گیاه اشک نوزاد مکانی تقریبا روشن را می‌پسندد که البته نباید نور مستقیم آفات به آن تابیده شود در غیر اینصورت برگهایش خشک و چروکیده می‌شوند و نواحی سوخته و قهوه‌ای روی آنان شکل می‌گیرد. اگر نور محیط بسیار کم باشد علاوه بر عدم شکل گیری گلها ، برگها نیز کم رنگ خواهند شد ساقه ها بلند شده و فاصله برگها بر روی ساقه ها نیز افزایش می‌یابد. کمبود نور و کمبود مواد غذایی باعث دراز و علفی شدن و ریز شدن برگ ها می شود.

دما مناسب گیاه چمن عروس


بهترین دما برای رشد خزه ایرلندی ۲۴-۱۶ درجه سانتیگراد است. با افزیش دما می‌بایست رطوبت محیط را نیز افزایش داد.گرمای زیاد هوا به همراه خشکی هوا موجب پژمردن و افتادگی برگسار گیاه خواهد شد. دمای سرد محیط موجب سیاه شدن برگها می‌شود.

رطوبت مورد نیاز گیاه چمن عروس


گیاه چمن عروس به رطوبت هوای زیادی نیاز دارد که می‌توان با عمل غبارپاشی آنرا تامین نمود.

خاک مرعوب گیاه چمن عروس


تقریبا در تمامی انواع مخلوطهای خاکی که برای گیاهان گلدانی تهیه می‌شود می‌تواند رشد کند به شرط آنکه زهکش خوب و مناسبی داشته باشند. همچنین از آنجایی که این گیاه میحط کشت تا حدودی اسیدی را دوست دارد برخی از پرورش دهندگان بکارگیری پیت موس را در ترکیب مخلوط کاشت این گیاه توصیه می‌کنند.

کوددهی و تغذیه مورد نیاز چمن عروس


برای کوددهی می‌تواند هر دو هفته یکبار در طی بهار و تابستان با کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول آن را غذادهی کرد.

هرس هلکسین یا گیاه چمن عروس


هلکسین گیاه پر رشدی است که می‌بایست به دلیل محدود کردن رشد ساقه های آن، عمل هرس را به شکل منظم انجام داد. ساقه هایی را که بیش از اندازه بلند شده اند را می‌توان کوتاه کرد تا از رشد بیش از اندازه آنان جلوگیری شود.البته این کار موجب تحریک رشد جوانه های جانبی و پر پشت شدن و انبوه شدن گیاه شود که هر چند وقت یکبار نیز می‌توان برخی از ساقه های اضافه موجود در مرکز گیاه را حذف کرد.

روش تکثیر گل چمن عروس


قلمه زدن چمن عروس : ساقه ها در صورت تماس با خاک به راحتی ریشه می‌دهند بنابراین یکی ار روش های تکثیر هلکسین روش خوابانیدن است که بعد از ریشه دار شدن ساقه آنرا از گیاه مادری جدا کرد و در گلدانی جداگانه به عنوان گیاهی مستقل کاشت. تقسیم بوته دیگر روش تکثیر چمن عروس است که در فصل بهار و در زمان تعویض گلدان گیاه می‌توان آنرا انجام داد.
کاشت چمن عروس: زمان کاشت چمن عروس فصل بهار است. در کاشت گیاه در گلدان جدید آنرا خیلی عمیق نکارید زیرا این گیاه ریشه هایی سطحی دارد و عمق 7٫5-5 سانتیمتر برای آن کافی است.
advertising