معرفی گیاه بیفورکاتوم یا سرخس شاخ گوزنی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/09
معرفی گیاه بیفورکاتوم یا سرخس شاخ گوزنیهمه گونه های سرخس شاخ گوزنی بومی استرالیا هستند. این گیاهان در وضع طبیعی خود یعنی در نواحی جنگلی استرالیا روی تنه پوسیده درختان زندگی می کنند. آنها دوست دارند از مواد غذایی آماده که در تنه درختان وجود دارد، استفاده کنند. گونه مورد نظر بومی استرالیا بوده و ارتفاع آن در طیبیعت به ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر می رسد. این گونه از سرخس به طور خیلی گسترده ای به عنوان یک گیاه زینتی در جهان استفاده می شود. شکل برگهای این گیاه با سایر سرخسها متفاوت است. برگهایش به رنگ سبز روشن هستند و به شاخهای گوزن شباهت دارند؛ به همین دلیل آن را سرخس شاخ گوزنی نامیده اند
سرخس شاخ گوزنی دارای دونوع فروند است. برگها یا فروندهای مدور با لبه مواج در قسمت عقب گیاه و برگهای شاخ گوزنی که تولید اسپور می کند در جلوی برگهای قبلی قرار می گیرند.هر دو نوع فروند، سبز نسبتا روشن هستند. این نوع سرخس تولید استولون کرده و بعد کان های جدید ایجاد می نماید
اسپورهایی (SPOR)است که توسط برگها ایجاد می شود. در اوایل بهار پشت برگها به رنگ سیاه در می آید. سیاه شدن برگهای سرخس شاخ گوزنی بیماری نیست، بلکه به دلیل ظهور دانه های گردمانند و سیاه رنگی است که اسپور نامیده می شود. وقتی این اسپورها رسیده می شوند، خود به خود می ریزند، و اگر در خاک مرطوب قرار گیرند، دوباره سبز می شوند و به این وسیله سرخس شاخ گوزنی ازدیاد می یابد.

نور و دمای مناسب گیاه سرخس شاخ گوزنی یا بیفورکاتوم


پلاتی سریوم به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، در تابستان با نصب پرده در مقابل پنجره های آفتابگیر شدت نور را کم کنید. نسبت به نور کم حساسیت چندانی ندارد، اما از نور تند آفتاب آزار می بیند. این گیاه را هنگام زمستان ۱۰ درجه سانتی گراد نگاهداری می نمایند.

خاک و کوددهی مناسب گیاه سرخس شاخ گوزنی یا بیفورکاتوم


کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۱ گرم در لیتر، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه ، مورد استفاده قرار داد. مخلوطی از خاک برگ خزه مخصوصا از نوع اسفاگنوم برای رشد پلاتی سریوم مناسب است. خاک همیشه خیس، رطوبت ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد. شما نیز برای اینکه خاکِ ایده آلی برای این گیاه تهیه کنید، بهتر است فقط از خاکبرگ استفاده کنید. مقداری خزه نیز به خاک اضافه کرده و برای حفظ رطوبت خاک سطح گلدان را با خزه بپوشانید.

آبیاری مورد نیاز گیاه سرخس شاخ گوزنی یا بیفورکاتوم


سعی نمایید خاکِ گلدان همیشه کمی مرطوب باشد. قبل از اینکه خاک کاملاً خشک شود، مقدار کمی به آن آب بدهید.

تکثیر گیاه سرخس شاخ گوزنی یا بیفورکاتوم


این گیاه را میتوان به آسانی تکثیر کرد. دو روش برای تکثیر پلاتی سریوم وجود دارد. بعضی اوقات گیاه بالغ، گیاه دیگری را کنار خود تولید می کند که می توانید با دقت زیا د گیاه کوچک را جدا کنید. سپس مجددا گیاه مادری را در گلدان خود بکارید. گیاه جدید را هم در گلدان حاوی کمپوست بذر و قلمه با پایه پیت قرا ردهید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گیاه را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب ، برای چند هفته نگاه دارید. ضمنا خاک را همیشه مرطوب کنید و این سرخس را می توانید از طریق هاگهای جمع شده از زیر برگها نیز تکثیر کنید. برای اینکه شاخ گوزنی را تکثیر کنید، می توانید در اوایل بهار برگهایش را تکان داده و اسپورهایش را جمع آوری نموده، سپس آنها را در خاک مرطوب ریخته و به آرامی آب را روی اسپورها اسپری کنید. هاگها را در سینی بذر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه، بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف و یا شیشه بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد نگاهدارید. وقتی هاگها جوانه زده به اندازه کافی رشد کردند، هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. زمانی که بزرگتر شدند می توانید آنها را به تکه‌ای از پوست درخت متصل کرده و با خزه و کمپوست ، پایه گیاه را محکم کنید. به این ترتیب می توان به تعداد زیادی سرخس شاخ گوزنی تولید کرد. وقتی گیاهان جوان سبز شدند و کمی رشد کردند، هر یک از آنها را به گلدان جدید منتقل کنید.
advertising