گیاه کالادیوم معروف به گوش فیل و روش نگهداری آن

سبک زندگیباغچه

- 97/08/09
گیاه کالادیوم معروف به گوش فیل و روش نگهداری آنگیاه گوش فیل نام دیگری هم دارد مانند : کالادیوم ، قلب عیسی، بال فرشته . منشا گیاه کالادیوم جنوب امریکا است. این جنس دارای 15 گونه مختلف است كه تماما چند ساله بوده و در گلخانه پرورش داده می شودند. برای حیوانات خانگی مثل گربه و سگ سمی است. یک گیاه غده رشد با برگهای کاغذی جذاب و نازک و کم رنگ است. زیبایی عمده کالادیوم به خاطر برگ های تزئینی بسیار نازک قلبی شکل آن و بافت کاغذی اش است. این برگ ها از غده دفن شده در خاک و ساقه های نازک ساقه رشد میکند. برخی از ترکیب رنگ های آن چشم نواز و قابل توجه هستند، کالادیوم یک گیاه غده دار است به طوری که شاخ و برگ تنها از اواخر بهار تا آغاز پاییز رشد میکنند و تابستان اوج نمایش رنگ های جذاب آن می باشد..
هنگامی که شاخه ها ظاهر می شود، مراقبت از گیاه اغاز می شود. محیط گرم باعث تشویق به رشد سریعتر و شاخه دادن کالادیوم میشود. پس از زرد شدن برگها پیازها را از خاک بیرون آورده و در جایی گرم قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود و ریشه های بلند و زیاد آن را حذف کنید و برای کاشتن در بهار سال بعد ذخیره نمایید. گیاه "قلب عیسی" بهترین گیاه برای قرار داده شدن در پنجره یا محیط بسته است و آنها را به عنوان یک گیاه برای محوطه سازی در اطراف بلوک های شهری میتوان استفاده نمود. کاشتن آنها در یک ردیف از کاشت تکی گیاه منظره بهتری ایجاد میکند، هر برای رشد بهت است تکی و جدا جدا کاشته شودد. گیاه کالادیوم را در بالکن و پاسیو، اگر درجه حرارت به اندازه کافی باشد، میتوان استفاده نمود.

دمای مناسب گیاه گوش فیل یا کالادیوم


دمای بالای 22 درجه سانتیگراد برای این گیاه مناسب است. و دمای زیر 16 درجه باعث آسیب دیدگی آن میشود. گرمای معمولی مناسب این گیاه است. رطوبت هوای 70 تا 90 درصد مناسب این گیاه است.

نور مناسب گیاه گوش فیل یا کالادیوم


در زیستگاه طبیعی خود گیاه قلب عیسی در مناطق سایه دار رشد می کند. به نور متوسط در داخل خانه میتوانید آن را در یک اتاق نسبتا روشن بدون تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید. نور مستقیم خورشید باعث آسیب برگ و سوختن برگ ها میشود.

آبیاری گیاه گوش فیل یا کالادیوم


پس از اینکه نشانه های جوانه زدن در غده ها را مشاهده کردید تا پایان دوره زرد شدن برگ ها همواره با آبیاری منظم خاک آن را مرطوب نگه دارید.

خاک مناسب گیاه گوش فیل یا کالادیوم


خاک خوب زهکشی شده و دارای مواد آلی مغذی برای این گیاه گلدانی مناسب است. مخلوطي از خاك برگ، كود حيواني و ذغال چوب وقطعات بسیار كوچك آجر، جهت نفوذ پذیری و تهویه، خاك همیشه خیس خاك مناسب كالادیوم است.

کود مناسب گیاه گوش فیل یا کالادیوم


به نظر من با هر هفته با یک بار کود مایع رقیق در طول فصل رشد گیاه را تغذیه کنید.كود مورد نیاز این گیاه را متوان هر دو هفته یكبار از بهار تا آخر تابستان به مقدار 2 گرم در ليتر مورد استفاده قرار داد.

رطوبت مورد نیاز گیاه گوش فیل یا کالادیوم


به احتمال زیاد میزان رطوبت در مخیط طبیعی کالادیوم بالاتر از محیط نگهداری در آپارتمان یا منزل است بنابراین هرچه رطوبت محیط آن بالاتر باشد گیاه رشد و طراوت بیشتری خواهد داشت.

قلمه و تکثیر گیاه گوش فیل یا کالادیوم


در اوایل بهار با تقسیم غده ها به چند بخش میتوان آن را تکثیر نمود اما دقت کنید هر قطعه دارای حداقل یک چشمه باشد. چون جوانه ها از همین چشمه ها رشد میکنند. در آغاز بهار غده را می توان در خاک گلدان مرطوب (عمیق در حدود 5-8 سانتیمتر) کاشت. دمای محیط نباید کمتر از 23 درجه سانتیگراد باشد.

بیماری و درمان گیاه گوش فیل یا کالادیوم


برگهای كمرنگ در كالادیوم به دلیل كافی نبودن نور می باشد. باید گیاه رابه محل روشن تری منتقل كنید. اگر مشاهده كردید برگها و ساقه ها بدشكل و چسبناك شده‌اند و حشرات سبز رنگی روی آن وجود دارند، گیاه را با سم حشره كش نفوذی هفته‌ای یك بار سمپاشی كنید. در اثر هوای سرد نیز حاشیه برگها قهوه ای و چین و چروك دار می شود و ساقه ها و برگها خود را می اندازند. این عوارض در پاییز طبییعی است، چون گیاه به سمت زمستان گذرانی می رود.
advertising