آشنایی با گل بگونیا رکس برگی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/24
آشنایی با گل بگونیا رکس برگیگل بگونیا رکس یا برگی با نام علمی “begonia rex” گیاهی با ساقه های گوشتی و خزنده، برگهایی به شکل قلب و رنگارنگ است که هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند. زیستگاه اصلی بگونیا رکس هیمالیا می باشد و از خانواده بگونیاسه است. بگونیا برگی گیاهی بسیار مقاوم و زیبا می باشد که دارای واریته های متعددی است و در سبدهای آویز نگهداری می شود و از برگهای آن در فلاور باکس ها یا دسته گل نیز استفاده می شود. گل بگونیا رکس مناسب برای نگهداری در فضای آپارتمان می باشد و با برگهای مخملی و خوشرنگی که دارد می تواند تفاوت خاصی را در بین گیاهان آپارتمانی شما ایجاد کند. این گونه را به خاطر برگهای زیبایش پرورش می دهند. این گیاه برگهای سبز تیره و چروکیده ای دارد که در نزدیکی لبه برگی نقره ای رنگ می شود. بگونیا دارای 900 گونه مختلف از گیاهان چند ساله همیشه سبز علفی و گیاهان خزان کننده است که برای برگ ها و گل های زیبایشان پرورش داده می شودند که گونه های مختلف این جنس از گیاهانی به طول چند سانتیمتر تا گونه هایی به طول 3 متر تشکیل یافته است. تعدادی از گونه ها نیز به صورت بالا رونده می باشند.

روش نگهداری گل بگونیا رکس برگی



نور مناسب گل بگونیا رکس برگی


گل بگونیا رکس برگی مکانی پر نور را ترجیح می‌دهد اما ان را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. اگر منبع نوری در یک طرف گیاه قرار گرفته است ، هر هفته گیاه را حدود 45 درجه بچرخانید تا تمامی برگها از رشدی یکسان برخوردار شوند.

دمای مناسب گل بگونیا رکس برگی


گل بگونیا رکس برگی در دمای 24-18 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد. بهتر است که دما در طی روز بیش از دما در طی شب باشد مثلا 24 در طی روز و 18 در طی شب. در هوای سرد برگها خود را می‌اندازند و اگر این شرایط ادامه یابد برگها می‌ریزند و ساقه‌ها بخصوص از نزدیکی سطح خاک می‌پوسند. برای ادامه رشد در طی زمستان دمای 15-10درجه لازم است.

آبیاری مناسب گل بگونیا رکس برگی


خاک این گیاه را همواره مرطوب نگهدارید و تا جایی که امکان دارد از آب بدون املاح استفاده کنید. مرطوب نگهداشتن خاک بگونیا رکس به معنی خیس و غرقاب بودن آن نیست و در اینصورت مشکلات دیگری همانند پوسیدگی ساقه و ریشه و در نهایت مرگ گیاه بوجود می‌آید. آبیاری بیش از اندازه این گیاه و خیس ماندن خاک گلدان موجب پوسیدگی ساقه و طوقه این گیاه می‌شود و ریشه ها نیز می‌پوسند از بین خواهند رفت.یکی از عوامل خشک شدن برگ بگونیا رکس تشنگی و خشکی کشیدن گیاه است که موجب لوله شدن برگها و خشک و چروکیدن حاشیه آنان می‌شود. در این صورت گیاه را سریعا آب دهید و برای بازگشت شادابی به برگهای گیاه ، چند روز گلدان را در مکانی با دمای حدود 18 درجه سانتیگراد نگهدارید.

رطوبت مناسب گل بگونیا رکس برگی


اگرچه این گیاه به رطوبت بالای محیط نیاز دارد یعنی رطوبت هوای متوسط تا زیاد یعنی 5 تا 90 درصد .اما به دلیل احتمال شیوع بیماریهای قارچی، برگها را تا جایی که امکان دارد مستقیما غبارپاشی نکنید. اما از آنجایی که این گیاه به رطوبت هوای بالا نیاز دارد بهتر است آن را در کنار مجموعه‌ای از دیگر گیاهان برگی و همچنین بکارگیری خزه در اطراف آن نگهدارید. از روش زیرگلدانی حاوی قلوه سنگ و آب می توان برای تامین رطوبت بگونیا استفاده کرد. بدین صورت که یک زیرگلدانی را تا لبه آن پر از قلوه سنگ کوچک کنید. سپس تا نیمه دیواره در زیرگلدانی آب بریزید و گلدان گیاه را روی قلوه سنگها قرار دهید.

خاک مناسب گل بگونیا رکس برگی


مخلوطی از پیت، کمپوست و شن (با حجم مساوی)و یا خاک لوم، پیت خزه اسفاگنوم، پرلایت و ورمی‌کولایت (با حجم مساوی) از جمله ترکیبهای خاکی برای این گیاه است. یا مخلوطی از تورب، خاک برگ نرم و ماسه به نسبت مساوی، برای رشد این گیاه مناسب است.مواد غذایی ناکافی موجب کوچک ماندن برگها و رشد کم گیاه می‌شود.

کوددهی مناسب گل بگونیا رکس برگی


برای تغذیه مصنوعی بگونیا برگی می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی در فصول رشد هر دو هفته یکبار استفاده کرد. مراقب کوددهی بیش از اندازه باشید زیرا گیاه را از بین خواهد برد. کود مورد نیاز بگونیا رکس را می توان به میزان ۱ گرم در لیتر، هر هفته یک بار، از فروردین تا آبان ماه، مورد استفاده قرا داد.

تکثیر گل بگونیا رکس برگی


این گیاه از طریق قلمه برگ تکثیر می شود. قلمه زدن بگونیا رکس ازطریق برگ بدین صورت است که در طی فصول بهار و تابستان برگهایی که اندازه متوسطی دارند به همراه 5-2/5 سانتیمتر ساقه انتخاب کنید و آنان را با زاویه 45 درجه در بستری متشکل از خزه اسفاگنوم، ورمی‌کولایت و پرلایت با حجم مساوی فرو کنید به نحوی که تمامی ساقه در بستر فرو رود. قلمه ها باید به دور از نور خورشید باشند . قلمه برگ در طی 4-3 هفته ریشه خواهد داد و 4 هفته دیگر نیز طول می‌کشد تا گیاه جوان شکل گیرد. تقسیم بوته روش دیگر تکثیر این گیاه است.

تعویض گلدان گل بگونیا رکس برگی


هر سال در فصل بهار گلدان گیاه را عوض کنید و گلدانهای سفالی یا چوبی را استفاده کنید و هنگام تعویض گلدان مراقب برگهای گیاه باشید.

هرس مناسب گل بگونیا رکس برگی


بگونیای رکس نیاز چندانی به هرس ندارد اما می‌توان به سرزنی ساقه‌ها ، ساقه‌های جانبی را تحریک به رشد کرد. البته این کار را در مورد ارقامی که برگهای درشت دارند انجام ندهید زیرا باعث شلوغی بیش از اندازه گیاه خواهد شد.
آشنایی با گل بگونیا رکس برگی

آفت و بیماری گل بگونیا رکس برگی


افتادن برگها در زمستان میتواند بخاطر هوای سرد باشد در این صورت گلدان را به محل گرمتری حدود 13 درجه سانتیگراد منتقل کنید تا مشکل رفع شود.

رنگ پریدگی برگها و ریزش آنها و غده ای شدن ریشه ها که در نتیجه فعالیت نماید می باشد و سیاه شدن و پوسیده شدن ریشه ها که در نتیجه فعالیت قارچهای بیماری زا است به راحتی درمان پذیر نیست .

سفیدک از جمله بیماریهای قارچی بگونیا رکس است که بخصوص اگر شب سرد و روز گرم و مرطوب است و یا برگسار گیاه بخصوص در زمان آبیاری خیس می‌شوند، ظاهر می‌شود و در نتیجه آن لکه‌هایی سفید رنگ بر روی سطح برگها تشکیل می‌شود و در نهایت برگها زرد یا قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.

اگر لکه های خاکستری متمایل به قهوه ای روی برگها مشاهده کردید، باید گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن ببرید. ممکن است گازهای داخل آشپزخانه این عارضه را ایجاد کرده باشد.

اگر تارهای عنکبوتی زیر برگها مشاهده گردید و با برگهای جدید کمرنگ مواجه شدید، می توانید با یک سم کنه کش هر چهار ده روز یک بار گیاه را سمپاشی کنید.

بوترتیس از جمله دیگر بیماریهای قارچی است که موجب پوسیدگی ساقه می‌شود که طی این بیماری لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی ساقه، برگ و گلها شکل می‌گیرد. برای مبارزه با این دو بیماری می‌توان از قارچکشهای سیستمیک استفاده کرد.
advertising