معرفی گل آئونیوم یا گل بشقابی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/22
معرفی گل آئونیوم یا گل بشقابیگل ائونیوم یا گل بشقابی گیاهی است همیشه سبز که زیستگاه اصلی آن نواحی شمال آفریقا می‌باشد. بیش از 35 گونه از این آئونیوم تا امروز شناسایی شده است که معروف‌ترین آنها گونه Aeonium arboreum Zwartkop می‌باشد. آئونیوم ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند از سبز، بنفش تا مشکی، رنگ بعضی گونه‌ها با تغییر میزان نور و دما تغییر می‌کند. ارتفاع بعضی گونه‌های این گیاه تا یک متر می‌رسد. آئونیوم ها معمولاً در ماه‌های خنک سال مثل مهر و آبان و فروردین و اردیبهشت رشد می‌کنند.

آموزش و روش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی



آبیاری مورد نیاز گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گل ائونیوم یا گل بشقابی به اب کمی نیاز دارند برای رشد بهتر گیاه در فصل رشد هر زمان سطح خاک و همچنین سطوح زیرین خاک تا عمق ۱تا۲سانت خشک شد گیاه را اب دهید در فصل سرد آئونیوم به اب کمی نیاز دارد. البته ابیاری واریته های مختلف فرق دارد.به این معنی که نمونه های کوچک اندام و بدون ساقه را گاهی باید در طی رکود و فصل سرد ابیاری منظم کرد تا خاک خشک نشود اما نمونه های ساقه دار که شبیه درختچه رشد میکنند را میتوان کمتر اب داد به نحوی که خاک تا حد زیادی خشک شود.

دما مورد نیاز گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گیاهان آئونیوم به سرما حساس هستند البته توانایی تحمل سرما در واریته های مختلف متفاوت است. گیاه آئونیوم بهترین رشد را در دمای 25 درجه سانتی گراد دارد. هر چه دما بیشتر باشد ابیاری گل ائونیوم یا گل بشقابی با دقت بیشتری انجام دهید تا گل ائونیوم یا گل بشقابی خشکی نکشد. دمای زیاد به همراه اشعه سوزان آفتاب از دلایل ریزش برگهای گل ائونیوم یا گل بشقابی است. گرمای بیش از اندازه به همراه خشکی کشیدن گیاه منجر به رکود تابستانه گل ائونیوم یا گل بشقابی و عدم رشد ان خواهد شد.

نور مورد نیاز گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گیاه آئونیوم در مکانهای با افتاب مستقیم و همچنین نیم سایه رشد میکند به طور کلی انواع آئونیوم ها که برگهای سبز دارند در مکانهایی نیم سایه بهتر رشد میکنند و گل ائونیوم یا گل بشقابی که رنگ بنفش دارند افتاب مستقبم را میپسندند البته در روزهای گرم تابستان و بخصوص در بعد از ظهر بهتر است که این گیاهان در معرض اشعه مستقبم و سوزان افتاب قرار نگیرد و در غیر اینصورت نوک و حاشیه برگهای گل ائونیوم یا گل بشقابی خواهد سوخت. از طرفی نور مستقیم افتاب در طی ماههای سرد زمستان و یا مواقعی که دما حدود ۲۵درجه و کمتر است به رشد این گیاه کمک میکند.

خاک مورد نیاز گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گیاه آئونیوم خاک سبک با زهکش بالا میخواد دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس برای گل ائونیوم یا گل بشقابی مناسب است. هر مقدار خاک غنی باشد اما در ابیاری زیاده روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و مانده ابی ایجاد شود گیاه از بین میرود.

کوددهی مناسب گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


در مورد کوددهی گل ائونیوم یا گل بشقابی نیاز به کوددهی زیادی نداره و ماهی یکبار در فصل رشد از بهار تا اول پاییز با کودهایی که پتاسیم ، فسفر و نیتروژن یکسان دارد استفاده کنید .

تعویض گلدان گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گل ائونیوم یا گل بشقابی نیاز هر ساله به تعویض گلدان ندارد و هر چند سال یکبار با توجه به میزان رشد گیاه و کوچک شدن گلدان نسبت به تعویض اقدام کنید.

روش تکثیر و قلمه گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گل ائونیوم یا گل بشقابی که ساقه های بلندی دارند را میتوان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری زیر یک دسته برگ جدا کنید به نحوی که قلمه 10 سانت طول داشته باشد. قلمه ها را یک تا دو روز در مکانی خشک و بدور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد و جای بریدگی پینه بزند.انتهای قلمه ها را در خورمون ریشه زا فرو بدوه و در گلدانی مناسب حاوی شن مرطوب یا کوکوپیت یا مخلوط پیت ماس و ماسه کاشته و بعد یک هفته آبیاری کنید ابیاری کم در حد مرطوب کردن بستر باشد.گل ائونیوم یا گل بشقابی که ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر میکنند.گل ائونیوم یا گل بشقابی که ساقه کوتاه دارند برگها را با قسمتی از ساقه به طول 2 تا 3 سانت باید جدا کرد و در نمونه های بدون ساقه تنها کافی است برگها را از نزدیکی مرکز دسته برگ جدا کرد. قلمه ها را به مدت ۱تا دو روز در مکانی خشک و بدور از نور مستقیم افتاب قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد برای کاشت این قلمه ها میتوان از شن مرطوب یا یک سوم شن درشت +یک قسمت پیت ماس + یک قسمت پرلایت استفاده کرد.

هرس گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


گل ائونیوم یا گل بشقابی به هرس نیاز ندارد مگر زمانی که گل بدهد. زیرا بعد از گلدهی قسمتهایی از گیاه خشک خواهد شد. گل ائونیوم یا گل بشقابی که به شکل درختچه هستند و ساقه های قابل توجهی دارند ساقه ای که در انتهای آن گل تشکیل میشود بعد از گلدهی خشک خواهد شد در واریته های دیگر نیز دسته برگی که در انتهای انان گل تشکیل شده خشک خواهد شد. این قسمتهای خشک را بهتر است از گیاه جدا کرد تا رشد و توسعه برگهای جدید تحریک شود.

آفت و بیماری های گیاه آئونیوم یا گل بشقابی


از بیماریهای گل ائونیوم یا گل بشقابی میتوان به پوسیدگی ریشه اشاره کرد که در اثر ابیاری زیاد، خاک سنگین، زهکش نامناسب، یا مانده آبی در خاک ایجاد میشود. از آفت رایج گیاه آئونیوم شپشک ارد الود است.
advertising