آشنایی با روش نگهداری گل شب تاب یا ژینورا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/19
آشنایی با روش نگهداری گل شب تاب یا ژینورا

معرفی گل آپارتمانی زینتی ژینورا معروف به گل شب تاب


گل شب تاب (ژینورا) گونه گیاهی آسیایی از جنس Gynura و خانواده کاسنی است. این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا مخصوصاً هند و اندونزی است. این گیاه زیبا دارای برگ هایی با پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی گردد. برگها دندانه دار و به صورت نامنظم روی ساقه ها می روید و گلهایش که به صورت چند مجموعه پرتقالی رنگ تشکیل میشود نقش تزئینی زیادی دارد.این گیاه تزئینی برای کاشت گروهی به خصوص با گیاهان برگ سبز مناسب است، همچنین استفاده از آن در سبد آویزان و یا جامهای شیشه ای هم رایج است. رشد و پرورش گیاه ژینورا، گینورا یا شب تاب در خانه جذابیت خاص و جلوه متفاوتی دارد. زیبایی گیاه شب تاب در فضای داخل خانه شگفت انگیز است. برگهای مخملی و ضخیم سبز تیره با کرکهای بنفش که میتوانند شکل آویخته و آبشاری به خود بگیرند و گزینه ای عالی برای گلدان زیبای آویزان هستند.

این گیاه با افزایش سن، کرکهایش بلندتر شده و گسترش پیدا میکنند و از شدت رنگشان کاسته میشود. بیشتر این گیاهان تا دو یا سه سال جذاب و زیبا باقی می مانند. نگهداری آن ساده و اگر هر شش ماه یکبار جوانه های انتهای گیاه را حذف کنیم حالت پرپشت به خود می گیرد . گلهای ریز زرد رنگ آن کمی بدبوست و به محض مشاهده قبل از بازشدن باید حذف گردند. حذف فوری آنها بیدار شدن جوانه های جانبی و رشد آنها و در نتیجه توپی و پرپشت شدن گیاه را به دنبال دارد.

شرایط نگهداری گیاه زینتی شب تاب یا ژینورا



نور مناسب گل زینتی شب تاب یا ژینورا


برای نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگ ها در برگ نیاز به نور غیر مستقیم قوی دارد، پشت پنجره پرنور بهترین مکان است.اما نگذارید نور مستقیم خورشید به برگهای آن بتابد. در نور کافی رنگ بنفش برگ ها پدیدار شده و در نور کم برگ ها سبز رنگ می شوند. میتوان از آفتاب صبحگاهی حداکثر دو ساعت برای بهتر شدن رنگ برگ ها بهره برد.

دمای مناسب گل زینتی شب تاب یا ژینورا


ژینورا محیط خنک را ترجیح میدهد و دمای بهینه برای آن 16 تا 21 درجه سانتیگراد است.

آبیاری مناسب گل زینتی شب تاب یا ژینورا


در تابستان ابیاری روزانه و در زمستان هفته ای یکبار پیشنهاد میشود،اگر درجه حرارت پائین تر از 13 درجه سانتی گراد است،ابیاری را متوقف کنید،روی برگهای گیاه آب نریزید چرا که برگها کرکی هستند و رطوبت را در خود نگه میدارند و شروع به پوسیدن میکنند. پس از ابیاری برگها را تکان دهید تا قطرات اب از روی برگها بریزند. غبارپاشی برگها هفته ایی یکبار توصیه می شود تا غبار روی پرز برگها زدوده شود.

خاک مناسب گل زینتی شب تاب یا ژینورا


به خاک غنی با زهکش مناسب نیاز دارد. مخلوطی از خاک باغچه و پرلیت و موس با حجم مساوی و کوددهی ماهانه از بهار تا پاییز به رشد بهتر گینورا کمک می کند. کمبود مواد غذایی موجب ریز شدن، رنگ پریدگی و فاصله زیاد برگ ها روی ساقه می شود.

تعویض گلدان گل زینتی شب تاب یا ژینورا


از سال سوم به بعد، هنگامی که ریشه ها از ته گلدان بیرون آمدند، نیاز به تعویض گلدان (در ابتدای فصل بهار) دارد. عدم تعویض گلدان موجب تراکم زیاد ریشه ها و پژمردگی ساقه و برگ می شود.

تکثیر و قلمه گل زینتی شب تاب یا ژینورا


از ساقه های سالم قلمه هایی تهیه کنید که حداقل ۲ جفت برگ داشته باشد. یک جفت برگ پائینی را قطع و ساقه را طوری در خاک کاشت کنید که جفت باقیمانده درست در سطح خاک باشد،ابیاری کنید و سه هفته اول گلدان را با چادر پلاستیکی بپوشاند،هر روز به مدت 5 دقیقه چادر پلاستیکی را بردارید.

بیماری و درمان گل زینتی شب تاب یا ژینورا



لکه های سوخته روی برگها دیده میشوند : هنگام آبیاری یا غبارپاشی قطرات اب روی برگها جا مانده است،پس از غبارپاشی یا ابیاری ساقه را تکان دهید،غبار پاشی در افتاب انجام ندهید.
برگهای جدید ریز و ساقه گل دهنده آشکار شده است : گل را قطع کنید تا قدرت گیاه متوجه تولید برگ شود.

برگها بد شکل و حشرات چسبنده سبز رنگ روی انها به چشم میخورد : با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

ساقه پوسیده و گیاه در حال تلف شدن است : دو حالت دارد،یا هوا خیلی سرد است که گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید،یا افراط در ابیاری عامل ان است،سوراخ ته گلدان را بازدید و اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

شاخه ها منحرف،دراز بیش از اندازه و فاصله برگها زیاد است : نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،طبق دستور گیاه را تغذیه کنید،در صورتی که گیاه شما بیش از 3 سال عمر دارد،از ساقه های ان به عنوان قلمه استفاده کنید.

برگها و ساقه ها پژمرده میشوند : دو حالت دارد،یا گیاه تشنه است،گلدان را به مدت 5 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید و ابیاری های بعدی را تنظیم کنید،چنانچه ابیاری مرتب باشد ولی گیاه در حال تلف شدن است،ریشه ها را بازدید کنید،در صورت متراکم بودن انها نیاز به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد.
advertising