آشنایی با گل زینتی هیپوستس یا گل سنگ

سبک زندگیباغچه

- 97/08/18
آشنایی با گل زینتی هیپوستس یا گل سنگگل سنگ یک گیاه آپارتمانی(گل‌های تراریومی) با نام فارسی خال صورتی یا هیپوستس، نام لاتین Polka Dots و نام علمی Hypoestes sanguinolenta از خانواده آکانتاسه Acanthaceae است. گل سنگ را می‌توان در دسته گیاهان آپارتمانی قرار داد. گل‌های ریزی که در این گیاه رشد می‌کنند چندان در کنار برگ‌های رنگین آن جلب توجه نمی‌کنند. معمولا گل سنگ را برای بهره‌مندی از زیبایی برگ‌هایش که به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز، سرخابی و شرابی است پرورش می‌دهند. گیاه گل سنگ گیاهی کوچک و سرزنده است با برگ‌هایی روشن و لکه دار که در ترکیب با دیگر گیاهان برگ سبز بسیار عالی می‌شوند. ترکیب آنها با خزه هم، ترکیب چشم گیری خواهد شد.

محبوب ترین و معمول ترین گیاه گل سنگ در مغازه‌ها، نوع صورتی آن است، اما در سال‌های اخیر رنگ‌های بیشتری از این گیاه مانند سفید و قرمز به بازار معرفی شده است. گونه‌های جدید برگ‌هایی با رنگ‌های پر رنگ تر و با تضاد بیشتر دارند و جذاب تر به نظر می‌رسند. اگر بعد از چند وقت نگهداری از گیاه تمام شاخ و برگ بدون هیچ دلیلی شروع به خشک شدن از سر شاخه‌ها کرد، بدانید که عمر گیاه تمام شده. این گیاه عمر کوتاهی دارد. بعد از گل دهی گیاه به دوره استراحت می‌رود و یا می‌میرد. در کل بهتر است هر بهار گیاه قدیمی خود را دور بیاندازید و گیاهی جدید تهیه کنید. شرایط نگهداری گل سنگ بسیار ساده بوده و به‌سادگی می‌توان در منزل از آن مراقبت نمود.

معرفی و روش نگهداری گیاه آپارتمانی زینتی گل سنگ



نور مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


مکانی روشن بهترین جا برای نگهداری گل سنگ است. اگر گیاه را در مکانی با نور کم قرار دهید برگ‌ها به رنگ سبز یک دست درمی‌آیند و جلوه گیاه گرفته می‌شود. اگر گیاه‌تان کم رنگ شده یا به اندازه کافی رنگ ندارد، مقداری نور مستقیم به گیاه‌ بدهید. بعد از مدتی رنگ‌ها دوباره برمی‌گردند. نور زیاد باعث شادابی گیاه و زیبایی برگ‌ها می‌گردد. البته فراموش نشود که این نور بایستی غیر مستقیم به گل بتابد زیرا تابش مستقیم برگ‌ها را می‌سوزاند. نور کم نیز باعث از بین رفتن نقاط و خال‌های صورتی روی برگ شده و کم کم برگ به رنگ سبز تغییر رنگ خواهد داد. بهترین مکان برای نگهداری گل سنک در کنار پنجره است. نقاط و خال‌های صورتی و رنگی برگ‌ها محو شده‌اند نور تابیده به گلدان کم بوده است. به مکان‌های پر نورتری انتقال داده شود.

دما مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


سرما باعث از بین رفتن لکه های صورتی روی برگ ها می‌شود. دمای روز 29-24درجه سانتی‌گراد و دمای شب 23-21 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است. دما نباید به زیر 13درجه سانتی‌گراد برسد. دمای مناسب از عوامل تاثیر گذار در نگهداری گل سنگ است.

رطوبت مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


این گیاه دوست‌دار رطوبت بالاست. شما می‌توانید در زیر گلدان ظرفی تعبیه کرده (بزرگتر از گلدان) و داخل آن را سنگریزه بریزید و تا نیمه از آب پر کنید. با استفاده از این روش رطوبت گیاه تامین خواهد شد. در هنگام استفاده از آب، از آب ولرم (25 درجه) بهره ببرید. آب سرد باعث ریزش برگ‌ها و کم رنگ شدنشان می‌شود. گل سنگ در تابستان نیازمند نم و رطوبت است و در زمستان کمتر احتیاج به رطوبت دارد.

آبیاری مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


درطول تابستان که فصل رشد گیاه است، خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. در فصل زمستان آبیاری را کاش دهید. اگر گیاه‌تان گل داد و بعد از آن وارد دوره کمون شد، آبیاری را کاهش دهید و تنها بعد از دیدن رشد جدید گیاه آبیاری را به حالت قبل برگردانید. برگ‌ها شروع به زرد شدن کرده و در حال ریختن است آبیاری بیش از حد اندازه بوده و گل رو به خزان رفته است.

خاک مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


خاکی سبک با زهکشی خوب بهترین خاک برای گل سنگ است. خاک غنی با زهکش مناسب و خوب (لیمونی و کمپوست خاک) برای این گیاه نیاز است (یک قسمت تورب، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت ماسه)

کوددهی مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. اگر کودی که انتخاب کرده اید کودی قوی است، محلولی که برای کود دهی گیاه درست می‌کنید را رقیق تر از مقدار گفته شده روی بسته کود تهیه کنید. کود مورد استفاده در گیاه را باید هر 14 روز یکبار و به میزان یک گرم در لیتر در 6 ماه ابتدایی سال به خاک اضافه کرد. کود های ازته ،مثل کود های آپارتمانی باعث از بین رفتن قسمت های رنگی وسبز شدن برگ ها می‌شود.

گل دهی گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


در کل بخش زینتی گیاه گل سنگ برگ‌های رنگی آن است و گل آن جلوه خاصی ندارد و کوچک است، پس برای حفظ انرژی گیاه و طولانی کردن عمر آن، به محض ظهور گل‌ها آنها را بچینید و از گیاه جدا کنید.

تکثیر وقلمه مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


گل سنگ از طریق کاشت دانه و قلمه ساقه قابل تکثیر است. اگر می‌خواهید گیاه‌تان را به وسیله دانه تکثیر کنید، دانه‌ها را در اوایل بهار در داخل خانه و درون خاک مخصوص جوانه زنی بکارید و برای آنها نور زیادی فراهم کنید. از نورهای مصنوعی هم می‌توانید استفاده کنید. دانه‌ها را همواره مرطوب نگه دارید. با ظهور جوانه‌ها، آنهایی که ضعیف تر هستند را دور بریزید و بقیه را نگه دارید. جوانه‌ها را بعد از اندکی رشد بیشتر، به گلدان‌های کوچک منتقل کنید و خاک‌شان را همواره مرطوب نگه دارید. همچنین برای‌شان نور مناسبی فراهم کنید تا رنگ‌های برگ به زیبایی پدیدار شوند.
همانطور که گفتیم روش دیگر تکثیر گل سنگ قلمه ساقه است. قلمه‌هایی از ساقه‌های نسبتا جوان گیاه تهیه کنید. می‌توانید آنها را ابتدا در آب ریشه دار کنید و سپس به خاک منتقل کنید. برای افزایش شانس گرفتن قلمه‌ها از هورمون ریشه زایی استفاده کنید. زمانی که قلمه‌ها به اندازه کافی ریشه دادند آنها را در خاک بکارید. بهتر است این کار را در اوایل بهار انجام دهید.

تعویض مناسب گیاه زینتی گل سنگ یا هیپوستس


اگر در اواسط تابستان رشد گیاه کند و متوقف شد، این به معنی کوچک شدن گلدان فعلی برای گیاه است. در این زمان گلدان گل سنگ‌تان را با گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه عوض کنید و خاکی تازه برایش بریزید. اگر ریشه‌های گیاه از خاک بیرون زده باشد سریعا گلدان گل را تعویض کنید.

آفات و بیماری‌ های معمول در گل سنگ


شته، مگس سفید، کنه تارعنکبوتی و شپشک از آفات رایج این گیاه هستند. کاهش رشد و ضعیف شدن، کم رنگ شدن برگها و بدشکل شدن آنها از علائم وجود این حشرات روی گیاه است.
advertising