معرفی درختچه زیبای بن سای

سبک زندگیباغچه

- 97/08/15
معرفی درختچه زیبای بن سای

آشنایی با گیاه آپارتمانی بن سای ، دارسان یا درخت ریزه های ژاپنی


بن ‌سای، دارسان یا درخت ‌ریزه‌های ژاپنی ، هنر پرورش درختان و گیاهانی است که در اندازهٔ کوچک ایجاد می‌شوند. بن ‌سای، درخت یا گیاهی است در گلدان و به ‌صورتی پیرایش می‌شود که پاکوتاه شده و در سنین 100 تا 200 سالگی در حدود 30 تا 60 سانتی‌متر بلندی داشته باشد. در ژاپنی بن به معنی بشقاب، سینی یا گُلدان و سای به معنی کشت و کار است و ترکیبِ بن ‌سای را می‌توان، کاشته شده در سینی معنا کرد؛ اما هر گیاهی که در گلدان یا سینی کاشته شده باشد را نیز نمی‌توان بن ‌سای نامید. نکته اساسی درباره بن ‌سای این است که بتوان درختچه را به همان شکل زیبای مشابهی که در طبیعت موجود است پرورش داد. این درخت درست باید شبیه به درختی باشد که دهه‌ها و سده‌هاست که در طبیعت رشد کرده‌ است.

دارسان


از آنجا که پیراستن گیاه به صورت بن‌ سای، شبیه سازی شکل درخت در اندازه کوچک ‌تر است، فرهنگستان زبان فارسی برای واژهٔ بن‌سای برابر فارسی دارسان (همانند دار و درخت) را برگزیده است.

روش نگهداری و پرورش گیاه زیبای بن‌ سای


نگهداری بن ‌سای در برگیرندهٔ آبیاری، خاک و کود و نوردهیِ مناسب و هرس درست و به هنگام می‌ باشد.

آبیاری مناسب گیاه بن سای


به دلیل این که خاستگاه این گیاهان از کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشد، مانند: چین، تایلند و… آب و هوای مناسب برای گیاه بن‌ سای، گرم و مرطوب می‌باشد. پس بهتر است که برگهای بن‌سای را ۱ یا ۲ بار در روز با افشانه خیس شوند. تا رطوبتِ آن تأمین شود. آبیاری باید در تابستان بیشتر و در زمستان کمتر باشد. از آبیاری بیش از حد هم خودداری کنید، چراکه باعثِ فساد و خفگیِ ریشه می‌شود. بهترین زمانِ آبیاریِ بن‌سای بعد از غروب آفتاب می‌باشد. چون آب تا فردا صبح تبخیر نمی‌شود و همچنین نور باعث سوختنِ برگ‌ها نمی‌شود. نور مناسب گیاه زیبای بن سای
نور مستقیمِ خورشید باعثِ سوختن درختچه بن‌سای می‌شود. نور غیر مستقیم یا نور پشت پرده با حداقل یک متر فاصله برای بن‌سای مناسب می‌باشد. البته برخی گونه‌ها هم وجود دارند که برای فضای بیرون هستند که منظور ما گونه‌های آپارتمانی می‌باشد.

دمای مناسب گیاه زیبای بن سای


آب و هوای مناسب برای گیاه بن‌ سای، گرم و مرطوب می‌باشد.همچنین دمای اتاق هم برای بن ‌سای مناسب است.

خاک مناسب گیاه زیبای بن سای


خاک کوکوپیت مناسب گیاه است . بن‌ سای به دما،نور و شرایط محیط و از همه مهمتر به نوع گیاه وابسته می‌باشد که رطوبت و هوا و مواد معدنی را به نسبت معمول در خود نگه می دارد. هر زمانی که به خاک دست زدید و خشک بود به ان اب بدهید و نباید بگذارید زیاد خشک بماند. معمولاً یک روز در میان و بیش از سه روز نشود.

کوددهی مناسب گیاه زیبای بن سای


از آنجا که خاک کوکوپیت، یک خاکِ خنثی می‌باشد و عاری از مواد غذایی است، بعد از مدتی گیاه دچار کمبودِ موادِ غذایی می‌شود و برگهای آن شروع به ریزش می‌کند پس باید به بن‌سای کود داد تا مواد غذایی آن تأمین شود. کود بن‌سای موجود در بازار ایران، کریستالون و آهن می‌باشد که برای بامبو و برخی گل و گیاه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد؛ که باید یک قاشق چایخوری از آن را در یک لیتر آب حل کرد و هر ۱۵ روز یک بار از ان آب به گیاه بدهید. توجه داشته باشید که نباید هر دو کود را باهم بدهید. اگر از هر دو کود استفاده می‌کنید تقریباً یک هفته بین آن‌ها فاصله بیندازید. باقیماندهٔ آبی که با کود مخلوط شده را دور نریزید و در دفعات بعد استفاده کنید.

هرس کردن گیاه زیبای بن سای


پا کوتاه کردن یک درخت و کاشت آن در گلدانی کوچک، نیازمند هرس و نگهداریِ خاص است که با هرسِ دیگر درختانِ موجود در باغ متفاوت است.

هرس برگ گیاه زیبای بن سای


بن‌سای باید دارایِ سطح برگیِ کمی باشد. زیرا سطح برگی زیاد، رشد را بیشتر می‌کند و در تکنیک‌های بن‌سای تلاش بر اینست که شتاب رشد کم شده و هدفمند شود. به همین منظور باید برگهای اضافه، همواره هرس شده و از گیاه جدا شوند. هرس برگ باید با توجه به شکل نهایی بن‌سای انجام بپذیرد. ضمناً نباید در یک وعده از هرس، مقدار زیادی برگ را بیکباره قطع نمود، چراکه باعث ایجاد شوک به گیاه می‌شود.

هرس ریشه گیاه زیبای بن سای


هرس ریشه، یکبار در سال و بوسیله افراد متخصص باید انجام گیرد. با هرس ریشه، رشد کم می‌شود. به همین دلیل، باید توجه داشت که مقدار مناسبی از ریشه قطع شود تا گیاه دچار شوک نشده و آسیب جبران‌ناپذیر نبیند. ضد عفونی بخش‌های قطع شده با بنومیل نیز در پایانِ کار ضروری است.

هرس فرم دهی گیاه زیبای بن سای


این گونه هرس معمولاً بر روی شاخه‌ها و با بُرش و سیم پیچ کردن بخش‌هایی از شاخه و با توجه به شکل نهایی که درخت باید بخود بگیرد، انجام می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز برای نگهداری گیاه بن سای


برای نگهداری بن‌ سای به ابزارهای برشی مانند کارد لبه تیز، تیغ و قیچی باغبانی نیاز است. همچنین به بیلچه، آب پاش و سوهان (برای شکل دهی و صاف کردنِ بخشهای چوبی شده و مُرده درخت) و بنومیل(برای ضد عفونی کردن بخشهای بریده شده و جلوگیری از بیماریهای قارچی) نیاز است.
advertising