معرفی گیاه بگونیا هلندی یا هیمالیس

سبک زندگیباغچه

- 97/08/11
معرفی گیاه بگونیا هلندی یا هیمالیساگر به دنبال گیاهی بسیار زیبا و خاص برای گلدان های خانه تان هستید و یا برای هدیه دادن به کسی به دنبال سوژه ای جذاب می گردید ، یا اگر از گل های قدیمی خانه و محل کارتان خسته شده اید و به دنبال گیاهی جدید هستید این گونه از گل بگونیا انتخاب مناسبی برای شما می باشد .این گل جذاب از خانواده ی بگونیاسه بوده و اولین بار در آزمایشگاه تولید شده است و حاصل دو رگ بین بگونیا غده ای و بگونیا عروس می باشد . حداکثر ارتفاع بگونیا هلندی 30 تا 50 سانتی متر بوده و دارای گل هایی به رنگ های قرمز ، صورتی ، زرد و سفید می باشد . هدف از به وجود آوردن این گیاه در آزمایشگاه استفاده برای یک سال بوده و شش ماه از سال دارای گل های زیبا باشد،اما با کمی دقت در مراقبت می توان آن را برای سال ها نگهداری کرد و لذت برد .

نکاتی برای نگهداری هرچه بهتر گل بگونیا هلندی یا هیمالیس



نور مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


این گل زیبا برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم خورشید دارد ، کنار پنجره های جنوبی مناسب ترین مکان برای نگهداری این گیاه گلدار است . گل بگونیا هلندی یا هیمالیس یک گیاه روز کوتاه است و در نیمه دوم سال گل دهی را آغاز می کند .

آبیاری مناسب برای پرورش و نگهداری گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


همواره سعی کنید با توجه به دمای محیط بین دو آبیاری ، خاک گلدان کاملا خشک شود . بعد از پایان دوره گل دهی اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود تا گیاه وارد دوره استراحت خود شود .

دمای مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


این گل به دمای متوسط تا گرم نیازمند است . دمای حدود 15 درجه سانتی گراد در هر فصلی برای 2 ماه باعث گل دهی گیاه می شود . بهترین دما برای نگهداری از گل بگونیا هلندی در طول روز 24 درجه سانتی گراد و در طول شب 16 درجه سانتی گراد است . این اختلاف دما باعث عمر بیشتر گل ها و شادابی آن ها می شود .

رطوبت مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


گل بگونیا هلندی ( هیمالیس ) به هوای گرم و کمی مرطوب نیاز دارد به همین دلیل گلدان را داخل یک زیر گلدانی پر از آب قرار دهید توجه کنید کف گلدان به آب نخورد .

خاک مناسب برای پرورش و نگهداری گیاه بگونیا هلندی یا هیمالیس


بهترین خاک برای پرورش این گل زیبا خاکی مغذی با تهویه خوب می باشد .

کوددهی مناسب برای پرورش گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


برای کود دهی این گیاه از محلول‌های کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند استفاده کنید. با استفاده از این کودهای مایع محلولی با یک چهارم غلظت ذکر شده روی بسته کود آماده کرده و هر هفته گیاه را کود دهی کنید و یا محلولی با نصف غلظت تهیه کنید و هر دو هفته یک بار به گیاه کود بدهید.اگر فکر می‌کنید این میزان کود برای گیاه‌ زیاد است، فاصله زمانی کود دهی را بیشتر کنید. در فصل پاییز از کودهای فسفر دار برای کود دهی استفاده کنید تا اندازه و تعداد گل‌ها در زمستان افزایش پیدا کند. این گیاه به دلیل گل دهی نیاز دارد هر 2 هفته یک بار با کود های مخصوص گل دهی مثل کریستالون صورتی 20-20-20 طبق دستور تغذیه شود .

قلمه و تکثیر گل بگونیا هلندی یا هیمالیس


همان طور که گفته شد این گل برای استفاده یک ساله تولید می شود اما با کمی دقت در نگهداری می توان چندین سال از آن استفاده کرد . این گل زیبا فقط در دوره ی کوتاهی استراحت دارد و دوباره با فراهم کردن شرایط مناسب می توان آن را وادار به گل دادن کرد . نشا این گل ها را مستقیما از کشور هلند وارخد می کنند زیرا هزینه واردات آن از هزینه تکثیر کمتر است اما گل بگونیا هلندی را می توان با قلمه تکثیر کرد ، به این ترتیب که بعد از پایان گل دهی گیاه را از 7 سانتی متری سطح خاک می برند ، پس از آن که در فصل بهار شاخه های جدیدی در همان محل بریده شده رشد کرد ، جوانه های جوان را بریده و در بستری از ماسه یا پرلیت و کوکوپیت کاشته و صبر می کنند تا جوانه های کاشته شده ریشه دار شوند تا آن ها را به خاک اصلی منتقل کنند . روش دیگر تکثیر این گل مانند تکثیر بگونیا رکس با استفاده از قلمه برگی می باشد .

گل دهی گیاه بگونیا هلندی یا هیمالیس


این گل برای نیمه دوم سال گل می دهد یعنی به طول روز کوتاه و تاریکی در حدود 14 ساعت برای گل دهی نیاز دارد . پس از پایان گل دهی آبیاری را به هفته ای یک بار کاهش دهید ، و گلدان را به محلی تاریک تر انتقال دهید ، با این روش بعد از 2 ماه شاخ و برگ گیاه خشک شده و وارد خواب می شود ، در این حالت باید گیاه را تا 7 سانتی متری سطح از خاک بریده و برای دفعه ی بعد که گیاه وارد گل دهی می شود در فصل بهار گیاه دوباره پر پشت و سبز می شود و بعد از فصل تابستان که طول روز کوتاه شد گیاه وارد فاز گل دهی می شود و این چرخه ادامه خواهد داشت . ترفندی برای گل دهی گل بگونیا هلندی : حال شما می توانید هر زمانی در طول سال که مایل بودید گیاه وارد چرخه گل دهی شود با گذاشتن یک پارچه سیاه از ساعت 7 شب الی 7 صبح بعد از 20 روز گیاه را فریب دهید و وادار به گل دهی کنید .

تعویض گلدان گیاه بگونیا هلندی یا هیمالیس


این گیاه ترجیح می دهد تا ریشه هایش به صورت در هم رفته باشد و دوست دارد ریشه‌هایش توسط گلدان محصور شده باشند پس هر 2 سال یک بار تعویض گلدان با یک سایز بزرگ تر ( گلدان خیلی بزرگ نه ) کافی می باشد . افرادی که گیاه بگونیا را به صورت چند ساله تکثیر می‌کنند، گلدان اصلی را تعویض نمی‌کنند و فقط قلمه‌های گرفته شده را در گلدان جدید می کارند ، اما اگر بعد از مدتی احساس کردید که گیاه مادر بیش از اندازه رشد کرده و دیگر جایی برای رشد بیشتر نخواهد داشت ، گلدانی یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی برایش تهیه کنید .

بیماری و آفات گل بگونیا هلندی یا هیمالیس و درمان آن


این گل مستعد ” کنه تریپس ” بوده که با تامین رطوبت پایدار از حجوم کنه جلوگیری می شود . همچنین سفیدک پودری و قارچ کپک خاکستری از جمله بیماری هایی هستند که گیاه را تهدید می کنند.
advertising