معرفی و نگهداری گل ارکیده پروانه ای

سبک زندگیباغچه

- 97/08/12
معرفی و نگهداری گل ارکیده پروانه ای

گل ارکیده نماد عشق و زیبایی


گل ارکیده یکی از زیباترین و پرطرفدارترین گلهای آپارتمانی و شاخه بریده است و نمادی از عشق و زیبایی است. از این گل در سراسر جهان در مراسمی مانند عروسی و سایر مراسم رسمی استفاده میشود. تا کنون بیش از 750 گونه از گل ارکیده در جهان شناسایی شده است که تنها تعدادی از آنها با شرایط محیط بسته سازگاری دارند. یکی از این واریته ها ارکیده فالانوپسیس یا ارکیده پروانه ای می‌باشد که مناسبترین گونه این گل برای کاشت در محیط منزل است.
گل ارکیده به دلیل ظریف بودنش روش خاصی برای نگهداریش وجود دارد. نام دیگر خانواده ارکیده «ثعلب» است. شاید باور نکنید که ثعلب بستنی‌های سنتی که خیلی هم محبوبند، از نوعی ارکیده که در کوه‌های «باغرو» در حوالی آستارا و اردبیل می‌روید، گرفته می‌شوند.البته برخی گونه‌های ارکیده هم مصارف دارویی دارند. مثلا بومی‌های استرالیا از میوه نوعی ارکیده به عنوان داروی ضدبارداری استفاده می‌کنند. وانیل طبیعی که البته در ایران فرهنگ استفاده از آن هنوز جا نیفتاده هم جزیی از یک گل ارکیده است. در چین پیاز یک گونه ارکیده به عنوان یک دمکرده آرامبخش استفاده می‌شود.

نحوه نگهداری و پرورش گل آپارتمانی ارکیده پروانه ای



آبیاری مناسب گل ارکیده پروانه ای


برای آبیاری گل ارکیده در تابستانها هفته‌اي دو تا سه بار و در زمستان هفته‌اي يکبار آبياري کافي است. توجه داشته باشد که گلدان ارکیده دارای زهکش مناسب باشد تا آب اضافی به راحتی از گلدان خارج شود. آبیاری بیش از اندازه باعث ریزش برگهای این گل خواهد شد، همچنین شما میتوانید برگهاي گیاه را با پارچه نرم نمدار يا اسفنج مرطوب تميز کنيد.

نور مورد نیاز گل ارکیده پروانه ای


گل ارکیده به نور فراوان نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری گل ارکیده در خانه، قرار دادن گلدان این گل در شرق پنجره‌ها یا قرار دادن در پنجره‌های جنوبی آپارتمان است. همچنین بهتر است از تابش مستقیم نور به این گل خودداری نموده و نور از پشت پرده ای نازک به گیاه تابیده شود.

دما مورد نیاز گل ارکیده پروانه ای


درجه حرارت مناسب برای نگهداری گل ارکیده دمای بین 18 تا 25 درجه سانتیگراد است. سرمای بیش از حد محیط میتواند باعث سیاه شده این گل و توقف رشد شود. به طورکلی حداکثر درجه حرارت مناسب براي گل ارکيده در تابستان 27 درجه سانتیگراد و در زمستان 10 درجه سانتیگراد است.

خاک مناسب گل ارکیده پروانه ای


مناسبترین خاک برای کاشت ارکیده ترکیبی از دو قسمت خاكبرگ، يك قسمت خاك لوم و يك قسمت پيت است همچنین بهتر است مقداری خزه خشک شده، تراشه‌های درخت، پوست نارگیل، پرلیت و گلوله‌های پلی استایرن را با خاک مخلوط کنید. البته برای کاشت ارکیده شما میتوانید از گل فروشیها خاک مخصوص گل ارکیده را نیز تهیه کنید.

مه‌ پاشی گل ارکیده پروانه ای


گلهای ارکیده به خوبی خود را با شرایط محیط سازگاری میدهند، لیکن برای نگهداری این گل بهتر است هر چند وقت یکبار با اسپری و آب ولرم بر روی گلبرگ و برگهای گیاه مه پاشی انجام دهید.

تعویض گلدان گل ارکیده پروانه ای


بسته به رشد گیاه تعویض گلدان هر سال یا هر دو سال یکبار انجام میگیرد.

کوددهی مناسب گل ارکیده پروانه ای


گل ارکیده نیاز به کوددهی و تغذیه منظم دارد. بهترین کود برای این گیاه کود دارای نیتروژن و فسفر بالا است که باعث تقویت جوانه‌زنی وگلدهی گیاه میشود. دادن کود ماهی یکبار و در صورتی که گیاه در مرحله رشد فعال است دو هفته یکبار مناسب است.

نحوه تکثیر گل ارکیده پروانه ای


گل ارکیده را میتوان به چهار روش کاشت بذر، قلمه زدن، تقسیم بوته و کشت بافت تکثیر نمود. امروزه اصلی‌ترین راه تکثیر تجاری ارکیده کشت بافت و تقسیم بوته است. از آنجا که سبز شدن بذر این گیاه بسیار زمانبر و طولانی است و 4 تا 8 سال طول میکشد تا گیاه جوانه بزند. بنابراین همانطور که ذکر شد بهترین راه تکثیر این گل در محیط آپارتمانی تقسیم بوته است. برای تکثیر ارکیده خود از این طریق باید گل شما دارای حداقل 6 سوخ باشد. ریزوم گیاه را از بین سومین و چهارمین سوخ جدا نموده و هر دو قسمت را به صورت گیاهانی مجزا در گلدان با خاک مناسب بکارید. تقسیم ریزوم بیشتر گلهای ارکیده هر سه سال یک بار انجام می شود.
advertising