8 نکته طلایی برای مراقبت بهتر گیاهان آپارتمانی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/07
8 نکته طلایی برای مراقبت بهتر گیاهان آپارتمانیوجود گیاهان آپارتمانی و رشد آنها در شرایط مناسب و در فضای داخلی خانه پر از حس خوب و شادابی است. می توانید با صرف مقدار بیشتری وقت وعلاقه باعث رشد بسیار خوب و شادابی گیاهان آپارتمانی شوید. با رعایت نکات مهم درمورد نگهداری و حفظ سلامت گیاهان خانگی می توانید گلهای آپارتمانی زیبایی داشته باشید.

۱- گیاهان آپارتمانی را در مکان مناسب قرار دهید


فضایی که گیاهان در آن قرار دارند بر روی سلامت آنها تاثیر گذار است. هرگاه می خواهید گیاه خود را در فضایی مستقر کنید حتما حواستان را جمع کنید که آن فضا تهویه و نور مناسب به همراه داشته و مراقب باشید که گیاه شما از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. این شرایط به گیاه کمک می کند که محیطی بسیار مناسب برای رشد پیدا کند که استرس را از آن کم کرده و مانع خشک شدن ان می شود.

۲- توجه به زمان و میزان آبیاری گیاه لازم و ضروری است


دانستن اینکه چه زمان و به چه میزانی آبیاری صورت بگیرد کلیدی است که نه تنها از خشکی و پژمردگی گیاه جلوگیری کرده بلکه باعث رشد آن هم خواهد شد. یک راهنمایی بسیار خوب برای فهمیدن زمان مناسب آبیاری این است که وقتی برگها کم کم شروع به پژمردگی می کنند دست به کار شوید. زمانی که ریشه گیاه کم کم شروع به فاسد و خراب شدن می کند برگرداندن آن گیاه به شرایط سالم کار بسیار سختی خواهد بود. در بسیاری از گیاهان آپارتمانی، خاک می تواند رطوبت مناسب و کافی را در خود ذخیره کند اما آن را اشباع نمی کند. می توانید امتحان کنید؛ انگشت خود را درون خاک ببرید اگر تا دو سه سانتی متر و یا کمتر از خاک خشک بود حتما گیاه خود را ابیاری کنید.

۳- توجه به جزئیات در مراقبت از گیاهان آپارتمانی ضروری است


زمانی که گلدانی با ویژگی برجسته و منحصر به فردتری مثل اینکه ایستاده و بلند است دارید گلدان های کوچک تر را نادیده نگیرید. ظروف کوچک به راحتی قابل تعویض بوده و می توانند با چیدمان مناسب در اطراف خانه جذابیت خود را چند برابر کنند. چنین مجموعه ای از گیاهان خانگی شاداب و با طراوت راهی مناسب برای داشتن گیاهانی که به نگهداری کمتر محتاج بوده اما بیشترین تاثیر را در خانه داشته اند، خواهد بود.

۴- فضایی مناسب برای رشد در اختیار گیاهان خانگی قرار دهید


داشتن گیاهان بزرگ نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید و بنابراین به نگهداری مناسب نیازمند است. اگر در منزل شما فضای بزرگ و مناسب برای گیاهان خانگی بزرگ مثل نخل دم اسبی وجود دارد باید بدانید که به یک برنامه نگهداری منظم نیز احتیاج خواهید داشت. حتما از این مساله مطمئن شوید که گیاهی که انتخاب کرده اید فضای رشد کافی در طول سال و با گذر زمان را داشته باشد. این نوع از نخل های دم اسبی جزو گونه هایی هستند که سرعت رشد پایینی داشته و نیازمند مقدار کمی آب هستند.

5- برگ گیاهان آپارتمانی را همیشه تمیز نگه دارید


برگ گیاهان در بیرون از فضای منزل می توانند به راحتی توسط باران شستشو شوند اما زمانی که آنها را در خانه نگه می داریم باید با یک دستمال مرطوب به صورت کاملا لطیف و ملایم سطح برگها را پاک کنیم تا همیشه ظاهر شفاف و سالم خود را حفظ کنند. گیاهان برای اینکه غذای خود را از طریق فتوسنتز تامین کنند، به برگ های خود نیازمند هستند. سطح برگ ها با منافذ کوچکی پوشانده شده است که در طی شبانه روز باز و بسته شده و می توانند توسط ذرات گرد و خاک مسدود شوند.

۶- گیاهان آپارتمانی احتیاج به تغذیه ویژه دارند


کود دهی برای همه گیاهان سودمند خواهد بود اما زمانی که گیاهی درون گلدان نگهداری می شود، اهمیت وجود آن دوچندان خواهد شد. اکثر کودها برای مدتی حدود ۶ تا ۹ ماه مناسب هستند بنابراین مراقب باشید که عوض کردن کود گلدانها را در زمان مناسب فراموش نکنید. همیشه سعی کنید بهترین انتخاب را برای گلدان ها داشته باشید، چیزی که ترکیب مناسبی از کود و کریستال های آب را در بر بگیرد. اگر گونه ای خاص از گیاهان مثل ارکیده، کاکتوس، مرکبات و... را نگهداری می کنید حتما گلدانی خاص و مناسب برای آنها تهیه کنید. به هرحال بهترین گلدان ها هم حتی روزی کهنه خواهند شد. بنابراین شما باید بعد از هر یک یا دو سال آنها را تعویض کنید. شما همچنین می توانید از نوعی کودهای مایع هم برای آبیاری بهتر برای یک یا دوبار در ماه استفاده کنید.

۷- به گیاهان آپارتمانی فرصت استراحت دهید


اگر گیاهان خانگی برای مدت کوتاهی بیرون از خانه نگهداری شوند زیبایی و جذابیت بیشتری خواهند داشت. برای گلدانهای کوچک و متوسط ایده خوبی است که برنامه ای چرخشی داشته باشند. برای اینکار می توانید از گلدان های پلاستیکی مشکی رنگی که در گلخانه ها استفاده می شوند، بهره ببرید. می توانید به شکلی که دوست دارید روی آن شکاف ایجاد کرده و فرم دهید. حتما قبل از انجام هرکاری اطمینان داشته باشید که فضا و موقعیت بیرون چیزی شبیه به خانه را برای گلدان هایتان تداعی کند. اگر طبیعت گیاهی به شکلی نباشد که زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد، مطمئن باشید با گذشت زمان کوتاهی برگهایش سوخته و به مرور زمان می میرد.

۸- دقت لازم را در هنگام انتخاب گلدان مناسب داشته باشید


البته که یک گیاه بدون گلدان خود چیزی نیست بنابراین قرار دادن آن در گلدان مسئله بسیار مهمی است. بعضی از گلدان ها حتی قبل از آنکه درونشان را از خاک و گیاه پر کنید به شدت سنگین هستند. شما می توانید با جا به جا کردن گیاه خانگی از گلدان پلاستیکی به گلدان های خاص و زیباتر، خطر غرقاب شدن آنها را کاهش داده و فرآیند نگهداری را آسان تر کنید به طوری که بتوانید به آسانی در زمان نیاز گلدان ها را تعویض کنید. همچنین می توانید از گلدان هایی استفاده کنید که در زیر آنها سینی قرار دارد که به این ترتیب قبل از اینکه آب اضافی آن بر روی فرش ریخته و یا باعث تاثیرات منفی بر روی گیاه بشود، به این قسمت انتقال پیدا کند. گلدان هایی که آبیاری مستقل دارند نیز انتخاب خوبی به حساب می آیند چرا که مقدار آب مناسب و کافی به گیاه عرضه می کنند.
advertising