نکاتی برای نگهداری گیاه فیکوس بنجامین

سبک زندگیباغچه

- 97/08/13
نکاتی برای نگهداری گیاه فیکوس بنجامیناین گیاه بسیار زیبا از خانواده انجیر (‌موراسه‌) كه برگ‌های كوچك با رنگ سفید و سبز به‌صورت ابلق دارد، معمولا بنجامین را به‌دلیل حساسیت بالا و مقاومت كم در برابر عوامل محیطی روی فیكوس بنجامین پیوند می‌زنند تا مقاوم‌تر شود. این گیاه دارای برگ های سبز روشن و بیضی شکل و نوک تیز می باشد. شاخه های فیکوس بنجامین دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون هستند. این گیاه در فضای باز ازتفاعش به پنج متر نیز می رسد.
بنجامین از آن دسته گیاهانی است كه در خیلی از خانه‌ها پیدا می‌شود ولی افراد كمی هستند كه به‌خوبی از روش‌های نگهداری آن آگاهند و دقیقا می‌دانند چطور با گیاه برخورد كنند، در واقع وقتی این گیاه را می‌خرند پر برگ و شاداب است اما بعد از مدتی ماندن در اتاق آن شادابی روزهای نخست خود را از دست می‌دهد. فیکوس بنجامین یکی از موفق ترین گیاهان زینتی آپارتمانی است. برای اشخاصی كه در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه‌كار هستند، نگهداری بنجامین توصیه نمی‌شود زیرا گیاه خیلی حساسی است و به مراقبت‌های مخصوصی نیاز دارد.

نور مناسب گیاه فیکوس بنجامین


این گیاه به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌كند، در واقع باید گفت معمولا بهترین نور در حالتی است كه گلدان زیر سایه‌بان جنوبی قرار گیرد كه آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (‌نور كامل‌) باشند.

دمای مناسب گیاه فیکوس بنجامین


این گیاه در زمستان باید حتما در اتاق نگهداری شود چون نسبت به سرما حساس است و كمترین درجه حرارتی كه می‌تواند تحمل كند 15درجه است اما در تابستان تا 24درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل می‌كند.

آبیاری مناسب گیاه فیکوس بنجامین


گیاه را زمانی آبیاری كنید كه كاملا سطح خاك خشك شده‌باشد در واقع باید به اندازه یك انگشت زیر خاك را بازدید كنید، اگر خشك بود گیاه را آب دهید. باید بدانید در بسیاری خانه‌ها به‌دلیل ‌رعایت نكردن این مسئله و آبیاری بیش‌ازاندازه گیاه از بین می‌رود. بهتر است از آبی كه چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز گیاه را با آب سرد آبیاری نكنید.

خاک مناسب گیاه فیکوس بنجامین


بهترین خاك برای این گیاه خاك كمپوست (خاكبرگ) یا كود حیوانی یا خاك لوم است یعنی مخلوطی از شن، رس و مواد آلی (برگ پوسیده).

کوددهی گیاه فیکوس بنجامین


كود موردنیاز این گیاه را می‌توان ۳ گرم در لیتر، هر 2 هفته یك‌بار، از اواخر زمستان تا مهر، مورد استفاده قرار داد. هنگام زمستان هرگز نباید كود مصرف كرد. برای این گیاه بهتر است از كود كامل استفاده كنید كه معروف است به كودهای NPK كه با مارك‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

تكثیر و قلمه گیاه فیکوس بنجامین در خانه و آپارتمان مشكل است


تكثیر این گیاه در آپارتمان مشكل است؛ برای تكثیر از قلمه‌هایی كه حداقل یك برگ به همراه دارد استفاده شود یعنی خوابانیدن هوایی شاخه‌هایی كه برگ‌های پایین خود را در بهار از دست داده‌اند.

تمیز کردن گیاه فیکوس بنجامین


اگر بخواهید برگ‌ها همیشه براق باشند ماهی یك‌مرتبه باید برگ‌ها را شست‌وشو داد و این‌كار بوسیله اسپری مخصوص براق كردن برگ‌ها انجام می‌شود.

آفت های گیاه فیکوس بنجامین


لكه‌های پهن، آبكی و سیاه روی برگ‌ها نشانه بیماری قارچی روی فیكوس است كه می‌توانید لكه‌ها را با آب و صابون خیس كنید. تار عنكبوتی شدن سطح زیر برگ‌ها هم حاصل فعالیت كنه قرمز است. با سمپاشی توسط كنه‌كش یا حشره‌كش نفوذی، علائم را برطرف كنید.

5 نکته درباره گیاه فیکوس بنجامین که در زمان نگهداری باید بدانید



1. چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با كمترین تغییری برگ‌های آن ریزش می‌كند، از چرخاندن و جابه‌جایی گلدان بپرهیزید.
2. اگر برگ‌ها خشك و شكننده هستند، هوای محیط گرم و خشك است آبیاری را بیشتر كرده و غبارپاشی روزانه را فراموش نكنید.
3. اگر در زمستان هوا سرد شود یا آب سرد به گلدان بدهید معمولا برگ‌های پایینی گیاه به‌تدریج لكه‌دار و از بوته جدا می‌‌شود. به یاد داشته باشید كه آب باید حداقل 15 درجه حرارت داشته باشد.
4. هنگامی كه گیاه تازه خریداری شده را به خانه می‌آورید برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای می‌شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ‌های زرد یا قهوه‌ای یا ریخته، مجددا رشد كنند، در عوض بهتر است مراقبت كنید كه محیط گیاه كاملا مناسب باشد. برگ‌هایی كه از این پس می‌رویند می‌توانند رشدونمو خوبی داشته باشند.
5. اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولی سقوط می‌كنند احتمالا نور كم است، گلدان را به روشنایی ببرید. كم‌آبی هم موجب این عارضه می‌شود، پس آبیاری را منظم كنید. بعضی مواقع سردشدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.
advertising