آشنایی با گیاه برگ قاشقی یا پیرومیا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/10
آشنایی با گیاه برگ قاشقی یا پیرومیاگل و گیاه همیشه باعث زیبایی و طراوت محیط زندگی شما می شود. اگر زیاد از نگهداری گل و گیاه سررشته ای ندارید می توانید گیاهانی را پرورش دهید که به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. پیرومیا از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل و جنگل امازون بوده، زادگاه این گیاه جنگل های نسبتا تاریک بوده و به همین سبب سایه آپارتمان را به خوبی تحمل میکند. گل قاشقی با شرایط سخت سازگار است و به مراقبت زیادی نیاز ندارد. گیاه قاشقی یکی از گیاهان بسیار محبوب و زیبایی است که به دلیل سهولت در پرورش و قیمت نسبتا ارزان در بسیاری از آپارتمان­‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌ها و ادارات تصویر آن را در ذهن خود دارید. نگهداری و پرورش این گیاه بسیار آسان است. گل برگ قاشقی نیازمند نور متوسط و هوای خنک می‌باشد. همچنین دارای برگ‌های پهن، گوشتی، قلبی شکل و همیشه سبز است. این برگ های گوشتی به گیاه کمک می‌کند آب را در نسوج نگهداری کند. زادگاهش در جنگل های نسبتا تاریک است و به همین علت در شرایطی با نور کم مقاوم است و در محل هایی با نور کم به راحتی ادامه حیات می‌دهد.

نحوه نگهداری از گیاه برگ قاشقی



نور مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


محیطی نیم سایه آفتاب مانند کنار پنجره نیاز نوری گل آپارتمانی برگ قاشقی یا پپرومیا قاشقی را برآورده می‌کند، تابش مستقیم آفتاب در صبح، غروب و نیز در روزهای سرد سال می‌تواند موثر باشد. اما به یاد داشته باشید که تابش مستقیم نور آفتاب در روزهای گرم و نیز در ظهر می تواند برای گیاه زیان آور باشد. نور شدید منجر به کمرنگ شدن برگ ها و ظهور نقاط سفید رنگ بر روی برگ ها خواهد شد.

دمای مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


گل قاشقی در هوای سرد قادر است تا دمای ۱۸ درجه سانتیگراد را تحمل نماید و اگر دمای محیط به پایین تراز ۱۰ درجه برسد شروع به ریزش برگ خواهد کرد. در فصل رشد و تابستان دمای ۲۴ درجه و حداکثر ۳۰ درجه سانتیگراد برای گل آپارتمانی برگ قاشقی یا پپرومیا قاشقی مناسب می­‌باشد.

آبیاری مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی ((بوتری تیس)) می گردد،در تابستان هر ۷ روز یکبار و در زمستان هر ۲الی ۳ روز یکبار آبیاری نمایید. آبیاری گل قاشقی نیاز به دقت بیشتری دارد. همانگونه که گفته شد وجود برگ­‌های گوشتی موجب می­‌شود گل آپارتمانی برگ قاشقی یا پپرومیا قاشقی آب را در برگ‌های خود ذخیره نماید. پس دقت کنید با مشاهده خشک بودن خاک آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد موجب بوجود آمدن بیماری قارچی و پوسیدگی ساقه و حتی سیاه شدن برگ­‌ها و ساقه­‌ها خواهد شد. در این حالت باید از قارچ­‌کش استفاده نمایید.

رطوبت مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد. اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان گل برگ قاشقی خشک شود.

تغذیه مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تامین کنید. بهتر است برای تامین مواد غذایی و کمبود عناصر مورد نیاز پپرومیا جهت رشد بهتر، از کودهای مایع و مکمل های مخصوص گیاهان آپارتمانی، در فصل بهار و تابستان ماهی یک‌مرتبه و در پاییز و زمستان هر ۶ تا ۸ هفته یک مرتبه طبق دستور استفاده کنید. اگر گیاه دیگر رشد نمی کند، گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان رنج می‌برد، جهت رشد مجدد پپرومیا طبق دستور از کود استفاده کنید.

خاک مناسب گل آپارتمانی برگ قاشقی


خاک لیمونی بهترین محیط رشد ریشه گیاه برگ قاشقی است. خاک سبک با زهکش خوب، مناسب ‌ترین خاک برای پپرومیا است. این خاک می تواند مخلوطی از یک قسمت خاک معمولی، یک قسمت ماسه، خاک برگ و پرلیت باشد. از خاک های آماده نیز می توانید استفاده کنید. نکته قابل توجه استفاده از خاک با زهکش مناسب جهت جلوگیری از پوسیدگی گیاه می­‌باشد. کف گلدان مقداری ماسه و سنگریزه بریزید.

تعویض گلدان گل آپارتمانی برگ قاشقی


ریشه های گیاه برگ قاشقی سطحی و ریز است، ترجیح می دهند در گلدان کوچک زندگی کنند،به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم ان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید. باید به این نکته توجه کرد که بهترین زمان برای تعویض فصل بهار است. هر سال ریشه ها را بررسی کنید. در صورت نیاز به تعویض، در محیطی روشن و دور از اشعه مستقیم خورشید گیاه را از گلدان خارج کنید و آن را تعویض نمایید. معمولا هر ۲ تا ۳ سال یک سایز گلدان بزرگتر انتخاب می‌ گردد.

تمیز کردن برگ های گل برگ قاشقی


به دلیل شکننده بودن برگ ها غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگ ها کفایت می کند. حتی لامکان سعی کنید به دلیل شکننده بودن برگ های پپرومیا با غبارپاشی اکتفا نمایید. طبق دستور غبارپاشی هفته ای دوبار در هوای گرم و یک مرتبه در هوای سرد، دیگر نیازی به تمیز کردن برگ‌ها نخواهد بود. در صورتی که نیاز به تمیز کردن برگ ‌ها، آنها را با احتیاط کامل توسط یک پارچه مرطوب تمیز نمایید.

تکثیر و قلمه زدن گیاه گل قاشقی


گل قاشقی را می ‌توان از طریق قلمه برگ و ساقه تکثیر نمود. اواخر بهار و یا اواخر تابستان زمان خوبی برای تکثیر است. لازم به ذکر است دمای مناسب برای ریشه دار کردن آن‌ها ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. قلمه ها را درون یک خاک سبک مثل پیت ماس و خاک برگ قرار دهید.
advertising