معرفی گیاه بگونیا ببری

سبک زندگیباغچه

- 97/08/29
معرفی گیاه بگونیا ببریگل بگونیا ببری برگرفته شده از نام Begon فرانسوی حامی گیاه شناسی و با نام انگلیسی Tiger begonia و نام علمی Begonia Tiger شناخته می شود . گیاه بگونیا ببری از خانواده ی Begoniaceae بوده و خاستگاه اصلی آن برزیل است . زیبایی فوق العاده این گیاه زینتی در تضاد رنگ ها و مقایسه لکه های سبز در متن قهوه ای برگ است ، به طوری که برگ ها شبیه پوست ببر هستند و نام انگلیسی آن هم به همین علت است ، دم برگ کاملا بلند و گلبرگ ها نمایان ، برگ ها حاشیه دار و کرک های بسیار ظریف در کناره ی آن به چشم می خورند ، سبد آویزان آن بسیار رایج است و گیاه مناسبی جهت کاشت گروهی با گیاهان دیگر است ، نگهداری گیاه بگونیا ببری در منزل و آپارتمان بسیار راحت است. زیبایی فوق العاده بگونیای ببری ناشی از متراکم بودن برگهاست،گلهای زرد رنگ و ریز بگونیا ارزش تزئینی چندانی ندارد،با حذف انها انرژی گیاه را متوجه تولید برگ نمائید.

آشنایی با روش نگهداری گل زینتی آپارتمانی بگونیا ببری



نور مناسب گل زینتی بگونیا ببری


نور طبیعی کناره پنجره نور مطلوب برای بگونیا ببری است،توجه کنید که بگونیا ببری در معرض تابش مستقیم افتاب قرار ندهید. اگر برگها ریز و رنگ پریده،ساقه دراز و ضعیف است یعنی نور کافی نیست،گیاه را به محل روشنتری منتقل نموده و مواظب اشعه متسقیم افتاب به خصوص در ظهر باشید.

دمای مناسب گل زینتی بگونیا ببری


دمای مناسب بگونیا ببری حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۳ درجه و حداکثر در تابستانن 20 درجه است. اگر برگها در زمستان میریزند یعنی هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منقل کنید. اگر حاشیه برگها چین و چروک و به طرف بالا لوله میشوند یعنی هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تر و با جریان ملایم هوا منتقل نموده و ان را غبارپاشی کنید.

آبیاری مناسب گل زینتی بگونیا ببری


باید بین دو آبیاری خاک بگونیا ببری خشک شود ،از اب سبک فاقد املاح استفاده کنید.سعی کنید روی برگها اب پاشی نشود، آبیاری گیاه در فصل تابستان هفته ای دوبار و در فصل زمستان هر 10 روز یکبار کافی است،خاک بگونیا ببری را تقریبا همیشه مرطوب نگه دارید .

رطوبت مناسب گل زینتی بگونیا ببری


گیاه بگونیا ببری را در تابستان هر 4 روز یکبار غبارپاشی کنید،در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه است،غبارپاشی ننمائید چون حمله قارچ ها به خصوص قارچ ( بوتری تیس) به دنبال دارد. بهترین نوع تامین رطوبت ساخت جزیره زیر گلدان است.

خاک مناسب گل زینتی بگونیا ببری


مخلوطی از شن و دانه ریز و کمپوست بهترین محیط رشد برای گل بگونیا ببری است . خاک هلندی بهترین خاک برای بگونیا ببری است.

کوددهی مناسب گل زینتی بگونیا ببری


هر دو هفته یکبار با کودهای مایع و جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور گلدان بگونیا ببری را تغذیه مصنوعی کنید. اگر برگها ی جدید خیلی ریز هستند یعنی بگونیا ببری از کمبود عناصر غذایی در رنج است،ان را طبق دستور تغذیه کنید.

تکثیر مناسب گل زینتی بگونیا ببری


تکثیر بگونیا ببری به وسیله قلمه و تقسیم ریشه صورت میگیرد. در بهار هنگامی که برگهای جدید ظهور میکنند،دو عدد گلدان و خاک برگ مرطوب تهیه و گیاه مادری را از گلدان خارج کنید به ارامی گیاه را به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و مواظب باشید که هر قسمت دارای ریشه و ساقه باشد و به برگها صدمه وارد نشود،گیاهان تقسیم شده را در گلدان های کاشت و در سایه نگه داری کنید ، جهت تشویق گیاه به توسعه ریشه دو روز اول ابیاری ننمائید.

تعویض گلدان گل زینتی بگونیا ببری


بگونیا ببری گلدان کوچک را بر بزرگ ترجیح میدهد،در صورت متراکم بودن ریشه ها و احتیاج به تعویض گلدان مواظب برگهای ظریف ان باشید.

روش تمیز کردن برگهای گل زینتی بگونیا ببری


برگها نسبت به مالش حساس هستند،با برس مخصوص و نرم برگها را تمیز کنید.از مواد براق کننده و مالش با پارچه پرهیز کنید.

آفت و بیماری گل زینتی بگونیا ببری


اگر برگهای بگونیا ببری جدید کمرنگ و تار عنکبوتی پشت انها ظاهر شده است : کنه قرمز ریز باعث ان است،هر دو هفته یکبار بگونیا ببری را با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

اگر لکه های قهوه ای روی برگهای بگونیا ببری نمایان شده است : خسارت یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است که استفاده نکنید،و یا غبارپاشی در افتاب عامل ان است،غبارپاشی باید در سایه انجام شود.

اگر برگهای بگونیا ببری بد شکل و دایره های زرد رنگی روی انها مشاهده میشود : بگونیا ببری مبتلا به بیماری موازئیکی ویروسی است،درمان ندارد. بگونیا ببری از مجاورت بقیه گلدانها خارج و معدوم کنید.

زخم های خاکستری متمایل به قهوه ای اردی شکل روی برگ های بگونیا ببری مشاهده میشود: بیماری قارچی عامل ان است ک خود ناشی از سرد بودن و مرطوب بودن هواست، بگونیا ببری را به محل گرمتری منقل نموده و اجازه دهید سطح خاک در بین دو ابیاری خشک شود و با سم قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید.
advertising