معرفی گل مقاوم به نور کم مارانتا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/26
معرفی گل مقاوم به نور کم مارانتاگل زیبای مارانتا ، بسیار مناسب برای مناطق سرد سیر و خنک است، و حساس در مناطق گرم و مرطوب است، معمولا بعد از خرید لبه ی برگ ها می سوزد ، باید در نقطه ی سرد و خنک منزل یا اداره نگهداری شود و همینطور مناسب برای نقاط سایه می باشد، به همین خاطر سال های متمادی مارانتا را برای نگهداری در اپارتمان مناسب نیست.گیاه مارانتا بومی افریقاست است ،برگها منقوش و گرد است،رگبرگ اصلی به رنگ روشن درامده و هاله ای رنگین بخش مرکزی برگ را از سایر قسمت های متمایز می سازد. گیاهی مناسب برای کاشت گروهی است و مقایسه جالبی در رنگ به وجود می آورد،در سبد اویزان رواج فراوان دارد.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای مقاوم به نور کم مارانتا



آبیاری مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


بین دو ابیاری خاک گیاه مارانتا باید خشک شود.به جز هنگامی که درجه حرارت پائین تر از ۱۰ درجه است. اگر ابیاری مناسب نباشد و گیاه کم اب باشد برگها پژمرده و پیچیده می شوند باید رطوبت گلدان را بررسی کنید و ابیاری را منظم.اگر ابیاری بیش از اندازه باشد برگها خم می شوند و زخم های قهوه ای روی انها و حاشیه به طرف داخل خم می شود.بنابراین اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،هر ده روز یکبار ابیاری کنید،زهکش را بازدید کنید.

نور مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا مارانتا است،در تابستان سایه را ترجیح میدهد،ولی در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری دارد،گیاه زیبای مارانتا از اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر تابستان و از پشت شیشه بیزار است. اگر هوا تاریک باشد برگها رنگ پریده می شوند و شباهت به برگهای مارانتا ندارد باید گیاه را به محل روشن تری منتقل کرد.اگر نور محیط زیاد باشد برگها رنگ پریده می شوند و باید گیاه را به محل کم نورتری منتقل کرد.

دمای مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


بهترین درجه حرارت برای گیاه مارانتا حدود ۱۶ درجه سانتی گراد،در درجات حرارت نزدیک به ۳۰ درجه احتیاج به غبارپاشی دارد. غبار پاشی روزانه را فراموش نکنید.اگر هوا خیلی گرم باشد برگها خم شده و سقوط می کنند باید گلدان مارانتا را به محل خنک تری منتقل کرد. اگر هوا خیلی سرد باشد برگها پژمرده و پیچیده می شوند و باید گلدان را به محل گرمتری منتقل کرد. در صورتی که اجازه دهید بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود تا درجه حرارت ۱۰ سانتی کراد مقاومت مینماید.

رطوبت مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


غبارپاشی روزانه در تابستان و هفتگی در زمستان جهت تامین رطوبت گیاه مارانتا باید انجام شود ،کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر در یک گلدان روش جالب در تامین نیاز رطوبتی است،افزودن اب به زیر گلدان همراه با سنگریزه یکی دیگر از راه های تهیه رطوبت پایدار است.

خاک مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


خاک مناسب برای گل مارانتا باید کاملا سبک باشد،کمپوست بهترین خاک برای رشد گیاه مارانتا است.

کوددهی مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


تغذیه گیاه مارانتا با کودهای مایع و یا حامد محلول در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور و هر دو هفته یکبار با نصف میزان پیشنهادی از طرف فروشنده یا سازنده در رشد گیاه مارانتا تاثیر مثبت دارد.
معرفی گل مقاوم به نور کم مارانتا

تکثیر گل زیبای آپارتمانی مارانتا


تقسیم ریشه گیاه مارانتا در بهار با شروع فصل رشد گیاه با ریشه متراکم را از گلدان خارج و خاک های اطراف ریشه را به ارامی کنار بزنید،ریشه را برحسب گسترش به تعداد مطلوب تقسیم و اطمینان حاصل کنید که هر قسمت دارای ریشه و ساقه است،ریشه ها را درون گلدان های جدید کاشت نموده و بدون ابیاری به سایه منتقل کنید،دو روز اول را ابیاری نکنید و پس از شروع رشد جوانه ها به محل پرنور منتقل کنید.

تعویض گلدان گل زیبای آپارتمانی مارانتا


با شروع رشد در بهار گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض کنید،مواظب باشید خاک را زیاده از اندازه فشار ندهید و ان را متراکم نکنید،در کاشت گروهی و همراه با گیاهان دیگر به تعویض خاک سطحی با خاک نو و غنی اکتفا نمایید.

تمیز کردن مناسب گل زیبای آپارتمانی مارانتا


غبارپاشی برگهای گیاه مارانتا را تمیز میکند،در صورت نیاز از پارچه و اسفنج مرطوب نیز میتوانید برای تمیز کردن استفاده کنید،از مواد براق کننده به هیچ عنوان برا تمیز کردن گل مارانتا استفاده نکنید.

آفت و بیماری گل زیبای آپارتمانی مارانتا


اگر برگهای گل مارانتا کمرنگ شده اند و سطح زیرین انها تار عنکبوت بسته است : کنه قرمز ریز عامل ان است،هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه مارانتا را سم پاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

اگر زخم های سفید پنبه ای شکل در محل اتصال دمبرگ به ساقه مشاهده میشود : حشره افت عامل ان است،گیاه مارانتا را هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

اگر برگها رنگ پریده و شباهت به برگ زیبای مارانتا ندارد : کمبود عناصر غذایی باعث زایل شدن رگ برگهای مارانتا شده است،هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.
advertising