نحوه نگهداری گل آلاماندا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/24
نحوه نگهداری گل آلامانداگل الاماندا یکی از گیاهان زیبای اپارتمانی است.وطن اصلی گل الاماندا آمریکای استوایی از خانواده ی خرزهره(آپوسیناسه)،گل الاماندا همیشه سبز با برگ های براق و گلهای زرد خیره کننده است . حداگثر ارتفاع گل الاماندا در هوای ازاد یک گیاه 4 ساله حدود 3 متر است. جهت گلدهی بهتر در سال اینده احتیاج به حذف شاخه های جوان بعد از اتمام گلدهی دارد.در شهریور ومهرماه باید یک دوره خشکی نسبی را بگذراند و به همین علت به میزان ابیاری کمتری نیاز دارد .

معرفی و روش نگهداری گل آلاماندا ، گیاه زیبای آپارتمانی



آبیاری مناسب گل زیبای آلاماندا


گل الاماندا به اب فراوان نیاز دارد(در فصل رشد)،همیشه خاک را مرطوب نگهداری کنید.رطوبت خاک را دایما بازدید کنید.در زمستان فقط زمانی ابیاری نمایید که سطح خاک خشک شده باشد.اصولا هفته ای یکبار کافی است. اگر در تابستان شاخه های گیاه به طرف پائین خم میشوند یعنی گیاه خیلی تشنه است.گلدان ها را به مدت 15 دقیقه درون تشت یا سطل پر از اب منتقل و سپس خارج نمایید.

نور مناسب گل زیبای آلاماندا


گل الاماندا در تابستان احتیاج به نور کامل دارد ولی در زمستان نیم سایه برای ان کافی است. اگر گلها ظاهر نمیشوند یعنی نور کافی نیست و یا احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.شرایط را بررسی کنید و گیاه را به محل پرنورتر منتقل کنید. اگرساقه های گیاه خیلی دراز هستند یعنی نور کافی نیست و احتیاج به هرس دارد گیاه را به محل پر نورتری منتقل کنید و شاخه ها رارهرس نمایید.(مواظب اشعه ی مستقیم آفتاب باشید.)

دمای مناسب گل زیبای آلاماندا


گل الاماندا احتیاج به حداقل درجه حرارت در زمستان 13 و حداکثر در تابستان 27 درجه دارد. اگر در زمستان شاخه های گیاه به طرف پائین خم میشوند یعنی هوا خیلی سرد است. گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید. اگردر تابستان برگها پیچیده و قهوه ای میشوند یعنی هوا خیلی سرد است .گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید.

رطوبت مناسب گل زیبای آلاماندا


گل الاماندا در بهار و تابستان هفته ای دو بار غبارپاشی کنید،دقت کنید که گلها مرطوب نشوند،برای تامین رطوبت پایدار میتوانید داخل زیر گلدانی سنگیریزه بریزید و اب اضافه نمایید،دقت کنید که ته گلدان با اب در تماس نباشد.

کوددهی مناسب گل زیبای آلاماندا


گل الاماندا در بهار و تابستان با ظهور اولین گل با مواد غذایی مایع یا جامد محلول در اب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید. اگر برگ های جدید خیلی ریز هستند یعنی گیاه احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.

خاک مناسب مناسب گل زیبای آلاماندا


خاک مناسب گل الاماندا مخلوطی از خاک لوم و شن درشت به نسبت دو به یک بهترین خاک است.مخلوط نمودن مقدار کمی پهن گاو پوسیده به خاک کمک زیادی به تغذیه گلدان میکند.
نحوه نگهداری گل آلاماندا

تعویض گلدان مناسب گل زیبای آلاماندا


گیاهانی که به تازگی خریداری نموده اید هر سه ماه یکبار با مشاهده ریشه در ته گلدان،گلدان ان را تعویض نمایید.پس از یکسال تعویض سالیانه در بهار کافی است.

تکثیر مناسب گل زیبای آلاماندا


تکثیر گیاه الاماندا از طریق تکثیر بذر،قلمه ساقه و خواباندن ریشه است. ساده ترین و بهترین روش ، تکثیر از طریق قلمه گیری است. این گل از طریق قلمه گیری تکثیر می‌یابد. ریشه دار نمودن قلمه های سفت و چوبی در فصل بهار برای تهیه قلمه باید از شاخه‌های چوبی استفاده نمود که بهترین زمان آن اواسط تا اواخر بهار می‌باشد. قلمه‌های تهیه شده پس از 6 الی 8 هفته ریشه دار می‌شوند.در زمان قلمه گیری و کاشت در گلدان باید رطوبت مورد نیاز برای رشد گل الاماندا فراهم کنید.

هرس مناسب گل زیبای آلاماندا


جهت فرم دهی و توپی و پر شدن گل الاماندا هر ساله در بهار طول ساقه ها را حداکثر به 15 سانتیمتر کاهش دهید.عمل هرس را از سال دوم به بعد اغاز کنید.

آفت و بیماری گل زیبای آلاماندا


اگر زخم های پنبه ای شکل در محل قاعده برگهای گل الاماندا تشگیل شده اند: عامل آن حشره افت است.با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی نموده تا علائم بر طرف گردد.با پنبه اغشته به سم نیز میتوانید لکه ها را خیس کنید تا حشره از بین برود.

اگر برگهای گل الاماندا زرد رنگ و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت می باشد: با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ را تمیز نموده . یا با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار گیاه الاماندا را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.تامین رطوبت پایدار و دایمی در کاهش افت موثر است.
advertising