معرفی کالانکوئه گل زیبای آپارتمانی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/18
معرفی کالانکوئه گل زیبای آپارتمانیگیاه کالانکوئه یا کالانکوآ یکی از پر طرفدارترین گیاهان آپارتمانی هست. این گیاه (KALANCHOE BLOSSFELDIANA) چند ساله بوده و گلهای بسیار زیبایی دارد . یکی از محبوب ترین گلهای بهاری گل کالانکوآ یا کالانکوئه هست. با گلدهی بسیار زیبا، متنوع و رنگی رنگی در فصل بهار که رونق زیادی به بازار گل شب عید میدهد. این گیاه با گلهای بسیار زیبا و رنگی خودش باعث محبوبیت بسیار زیادی بین مردم شده. کالانکوآ گیاهیه که با آب و هوای کشورما سازگاری دارد. گلهای کالانکوآ در رنگهای متنوع سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، گلبهی، زرد و سرخابی هست .

آشنایی با کالانکوئه گیاهی مقاوم


کالانکوآ به سرما و گرما مقاومت خوبی داره و میتواند سرمای زمستان و آفتاب داغ تابستان رو تا حدودی تحمل کند. اما شما اگر در شهرهایی سکونت دارید که تابستان بسیار داغ و یا زمستان بسیار سردی رو دارید، ان را جایی قرار بدید که در تابستان محیط سایه آفتاب و در زمستان محیط نسبتا گرمی رو داشته باشه. یکی از تغییراتی که دراین گیاه براثر تابش آفتاب تابستان و یا سرمای زمستان ایجاد میشه، تغییر رنگ برگهای اون از رنگ سبز به قرمز و نارنجی هست که البته تغییر زیبایی هست. یکی از دلایل مقاومت کالانکوآ یا کالانکوئه در برابر گرما و خشکی، آبدار و گوشتی بودن برگهای ان است که منبع ذخیره بسیار خوب آب هست. این گیاه رشد بسیار خوبی داره و شما میتونید گلدانهای کوچک اونو تهیه کنید و بکارید و بعد از یکسال گلدانی با چند برابر حجم اولیه داشته باشید.

روش نگهداری گیاه زیبای کالانکوئه



آبیاری مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


این گیاه به آبیاری منظم احتیاج داره و بهتره بین هر نوبت از آبدهی اجازه بدید سطح خاک گیاه خشک بشه و بعد گیاه رو مجددا آبیاری کنید. در فصل تابستان آبیاری بین یک الی دوبار هفته کافیه اما همین مقدار رو هم در فصل زمستان به یکبار کاهش بدید. یکی از عوامل خرابی گیاه کالانکوآ اشتباه در سبک آبیاری این گیاه هست. اگر بیشتر از حد معمول به این گیاه آب بدید ریشه های گیاه لهیده میشن و اگر کمتر آب بدید برگهای گیاه چروک و ریزش اونها شروع میشه تا زمانی که کل گیاه بسوزه و خشک بشه.

دما مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


دمای مناسب آن 18 -22 درجه می باشد. این گیاه گرما را دوست دارد. دما نباید از 13 درجه پایین‎تر برود. در دماهای بالای 27 و زیر 16 گلدهی به تاخیر می افتد.

نور مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


کالانکوآ به نور متوسط احتیاج داره و میتونه در شرایط سایه آفتاب تابستان بهترین رشد رو داشته باشه. این گیاه روز کوتاه هست. به این معنی که در فصول تابستان و پاییز که این گیاه گل نداره زودتراز موعد در محیط تاریک قرار بگیرد.

خاک مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


خاک کالانکوآ خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب هست. من برای کاشت و تکثیر کالانکوآ از خاکی با ترکیب یک قسمت خاک برگ و باغجه، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک کاکتوس بجای شن( برای ایجاد حفره در خاک به منظور جلوگیری از تجمع آب اطراف ریشه گیاه) استفاده میکنم. در طول تابستان برای جلوگیری از ریز شدن و رنگ پریدگی برگها هرماه گیاه رو با کود مایع تغذیه مصنوعی کنید.

کوددهی مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور ، به این گیاه کود داد.

تکثیر و قلمه مناسب گیاه زیبای کالانکوئه


برای تکثیر کالانکوآ راه های مختلفی مثل کاشت بذر، قلمه گیری و تکثیر برگ وجود داره. برای تکثیر به روش بذر باید قبل از کاشت بذر، خاک بستر گیاه رو به خوبی مرطوب کنید و بعد از اون اقدام به کاشت بذر کنید. بین 9 ال 10 ماه وقت لازمه تا بذر شما تبدیل به گیاه بالغ و گلدار بشه به شرطی که شرایط رو رعایت کنید. خاک مناسب برای کاشت بذر شما خاک سبک هست: متشکل شده از پیت ماس و شن که شما باید بعد از رشد گیاه، در دوماهگی اونو به خاک مخصوص کالانکوآ منتقل کنید. برای رشد بهتر بذر ها روی گلدان رو با پلاستیک شفاف بپوشونید تا رطوبت خاک حفظ بشه و شرایط شبه گلخانه ای رو داشته باشه. گیاه رو از گلدان اولیه خارج کنید و خاک پایین گیاه رو جدا کنید و کف گلدان جدید رو خاک ریزی کنید تا برای کاشت آماده بشه

تکثیر گیاه زیبای کالانکوئه به روش برگ


در روش بعد که تکثیر به روش برگ هست باید برگهای بزرگتر از قسمت پایین گیاه رو جدا کنید و تا نصفه در خاک قرار بدید. خاک مناسب برای تکثیر به این روش هم باید ترکیب پیت ماس رو برای ریشه زایی داشته باشه.

تکثیر کالانکوآ به روش قلمه زدن


در روش آخر به روش قلمه شما میتونید از گیاه قلمه بگیرید و در خاکی که مناسب است بکارید و به اون فرصت بدید تا ریشه دار بشه.

مشکلات و بیماری گیاه زیبای کالانکوآ (کالانکوئه)



علت قرمز شدن لب برگها چیست
تغییر رنگ لبه های گیاه کالانکوئه میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که مهمترین اونها نورکم، نوسان زیاد دمای محیط نگهداری و یا سرد شدن هوا باشه شرایط را بررسی کنید.

قرمز و سپس زرد شدن برگ گیاه
اگر گیاه شما شروع به قرمز و سپس زرد شدن حتی برگ های جدید به احتمال خیلی زیاد آبیاری گیاه زیاده بوده است درسته در شرایط نگهداری بیان شده مکان مرطوب برای گیاه مناسب است ولی آبیاری زیاد باعث مرگ گیاه خواهد شد، پس آبیاری را کم کنید و بهترین شیوه تشخیص زمان آبیاری لمس کردن خاک گلدان هست.

پوسیدگی برخی از ساقه های کالانکوا
اگر در گلدان شما از خزه برای تزئین استفاده شده حتما آنها را بردارید پوسیدگی ساقه گیاه به علت آبیاری زیاد و مرطوب ماندن زیاد گیاه بوده است پس اولین کار برداشتن خزه در صورت وجود هست، در مرحله دوم آبیاری را کم کنید و ما بین دو آبیاری حتما خاک گلدان خشک شود و زهکشی را هم بررسی کنید که گرفته نشده باشد و در آخر حتما آب زیر گلدان را خالی کنید.

وجود شپشک سبز روی برگهای گیاه زینتی کلانکوئه
اگر بر روی برگهای گیاه خود شپشک مشاهده کردید اولین پیشنهاد من استفاده از آب صابون هستش، و در قدم بعدی مستونید از اسپری های حشره کش خانگی استفاده کنید و در آخر از سم دیازینون استفاده کنید.

دراز شدن ساقه های کالانکوئه
علت دراز شدن برگ کالانکوآ کم بودن نور هستش، پس گیاه خودتون رو به محلی پر نور ولی به دور از نور مستقیم انتقال بدید.
advertising