آشنایی با شفلرا معروف به گیاه چتری

سبک زندگیباغچه

- 97/08/17
آشنایی با شفلرا معروف به گیاه چتریشفلرا گیاهی است محبوب و شناخته شده. بومی سرزمین استرالیا و متعلق به خانواده «آرالیاسه». حالت چتری مانند گیاه باعث شده تا عده‌ای به آن گیاه چتری گویند. برگ‌ها سبز رنگ روشن و براق و چرمی و دمبرگ‌ها بلند و در بخش انتهایی برگ‌های پنجه‌ای شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد آن‌ها به 8 عدد می‌رسد، ارتفاع آن در سرزمین اصلی و در هوای آزاد به سه متر می‌رسد، برعکس اکثر گیاهان زینتی که با حذف جوانه انتهایی شاخه‌های جانبی شروع به ظهور می‌نمایند در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است. این درختچه همیشه سبز در حال رشد میتواند به 3 تا 6 متر برسد، آزاد ایستاده، و یا چسبیده به تنه درختان دیگر است. برگ‌های آن دارای 7 -9 برگچه میباشد، و هر برگچه 9-20 سانتی متر طول و 4-10 سانتی متر پهنا میتواند داشته باشد. دارای گل‌های خوشه‌ای کوچک تا 20 سانتی متر میباشد.

معرفی و روش نگهداری گیاه زینتی آپارتمانی شفلرا



نورمناسب گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


به نور غیر مستقیم احتیاج دارد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب (صبح) منتقل نمایید، به سایه نسبتا” مقاوم است. اما نور مستقیم صبحگاهی چندان تند و شَدید نیست. از این رو، اگر این گیاه یک یا دو ساعت در معرض این نور قرار بگیرد، برایش مفید خواهد بود.

دما مناسب گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


دمای مناسب برای نگهداری این گیاه حداقل 18 درجه و حداکثر 27 درجه سانتی گراد است. اگر فضای محیط گرم تر از 27 درجه باشد، ساقه های آن زیادی بلند شده و در نتیجه کج می شوند. در تابستان حداکثر درجه حرارت 27 و در زمستان حداقل آن 18 درجه سانتی گراد، چنانچه درجه حرارت بالاتر از حد معمول باشدبه جریان هوای ملایم نیاز دارد.

آبیاری مناسب گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


خاک را در هرحال مرطوب نگه دارید، در تابستان هفته‌ای 2 -3 بار و در زمستان هفته‌ای یکبار آبیاری کافی است. در تمام طول سال هفته‌ای دوبار غبار پاشی کنید، چنانچه هوا خشک باشد افزودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت پایدار ایجاد می‌کند. آبیاری بیش از اندازه است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید، زهکش را بازدید فرمایید، آب زیر گلدانی را خارج نمایید. گلدان را با کود‌های مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی و نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده هر دوهفته یکبار تغذیه نمایید.

رطوبت لازم گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


برای تامین رطوبت برگ های این گیاه بهتر است که یکبار در هفته، با اسپری برگ ها را مرطوب کنید. این کار به براق شدن برگ ها هم کمک می کند؛ اما استفاده از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خاک مناسب گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


بهترین محیط رشد خاک لیمونی با پیت است.بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک معمولی باغچه، خاک برگ و پیت موس می باشد.

کوددهی گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


برای تقویت این گیاه، از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید. زیرا در اثر کمبود مواد تقویتی، برگ هایش زرد و بی حال می شوند.

تکثیر و قلمه گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


این گیاه معمولاً در خانه پس از مدتی به شکل تنک و پراکنده در می‌آید که این بهترین زمان برای تکثیر آن است. از اواسط تا اواخر بهار، با استفاده از قیچی باغبانی و یا سرشاخه زنی، گیاه را هرس و قلمه‌های ساقه‌ای و یا انتهایی را به طول 10 – 7.5سانت جدا کنید، برگ‌های اضافی و زائد قسمت پائین قلمه‌ها را که ممکن است در زیر فرو روند جداکرده و انتهای قلمه‌ها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. سپس در گلدانی متوسط حاوی ماسه قرار دهید. قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای ۲۱درجه، درو از تابش مستقیم آفتاب نگاه دارید، تا زمانیکه در بالای قلمه انتهایی ساقه یا زاویه بین برگ و ساقه در قلمه ساقه‌ای رویش جدید ظاهر شود. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و گیاه را با کود مایع تغذیه کنید. زمانیکه شکل گیاه خوب و کامل شد آن را به آرامی از گلدان درآورده و در گلدانی بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید.

تعویض گلدان گیاه شلفرا یا گیاه زینتی چتری


گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلان دارد، با افزایش سن گیاه هر سال و یا هر دوسال یکبار، در صورت عدم امکان تعویض گلدان خاک‌های سطحی را با خاک نو و غنی عوض نمایید، در صورتیکه ارتفاع گیاه بیش از حد معمول است احتیاج به قیم دارد. شفلرا گاهى به هرس نیاز پیدا مى‏کند. در صورتى که جوانه‏ هاى انتهایى بریده شوند ساقه‏ هاى جانبى تحریک گشته و خود را به اطراف میکشند. شفلرا گیاهی مقاوم به شرایط نامساعد محیطی است و به همین جهت مناسب برای راهرو‌ها و کریدور‌های ادارات است.

افات و بیماری‌ های گیاه شفلرا معروف به گیاه چتری


زخم‌های پنبه‌ای سفید رنگ روی دمبرگ‌ها ظاهر شده اند:عامل آن حشره آفت است هر 2 هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.

واریته‌های ابلق رنگ خود را از دست داده اند : نور کافی نیست، به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

برگ‌ها زرد و سطح زیرین آن‌ها تار عنکبوتی است : عامل آن کنه ریز قرمز است، گیاه را هر 14 روز یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

تعداد برگچه‌های برگ‌های جوان کم است : طبیعی است با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد آن‌ها به 7 برگچه می‌رسد.

ساقه‌ها دراز و منحرف و فاصله برگ‌ها زیاد است : هوا خیلی گرم است، گلدان را به محل خنکتر و مملو از اکسیژن منتقل نمایید، غبار پاشی نکنید.

لکه‌های قهوه‌ای روی ساقه ها، دمبرگ‌ها و سطح زیرین برگ‌ها مشاهده می‌گردند : سطح زیرین برگ‌ها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از 48 ساعت لکه‌ها را با برس مخصوص پاک کنید.

برگ‌ها رنگ پریده و زرد هستند : کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است، کمبود را با تغذیه مصنوعی هر 2 هفته یکبار جبران کنید.

گیاه شلفرا پژمرده و برگ‌ها آویزان است : گیاه تشنه است گلدان را بمدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، غبار پاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگ‌ها بدشکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی آن‌ها مشاهده می‌گردند : آفات را با سم نفوذی یا جذبی هر هفته سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردند.
advertising