معرفی و روش نگهداری گل برگ نعنایی عطری

سبک زندگیباغچه

- 97/08/26
معرفی و روش نگهداری گل برگ نعنایی عطریبرگ نعنایی عطری گیاهی است خوشبو ، خزنده و علفی از خانواده نعناع لابیاته و بومی استرالیا،سریع الرشد و ارزان با نگهداری ساده و مناسب برای کسانی که تازه شروع به پرورش و نگهداری گل و گیاه زیبا در اپارتمان خود کرده اند.،برگها گرد و کنگره دار به رنگ سبز روشن و در بعضی از واریته ها ابلق با لکه های سربی،ساقه چهارگوش و شکننده،گلها ریز و سفید و ارغوانی و مهمیز دار (اشاره به برآمدگی پائین لوله ی جام گل) که به صورت خوشه در انتهای ساقه در پائیز ظاهر می گردند دیده می شوند. با دست زدن به برگهای خوش بو و معطر این گیاه می توانید حس خوشایندی داشته باشید.

آشنایی با روش نگهداری گل آپارتمانی برگ نعنایی عطری



آبیاری مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


اجازه دهید سطح خاک گلدان گل برگ نعنایی در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،در صورتی که به عنوان سبد آویزان از ان استفاده می کنید همیشه میزان رطوبت خاک را بازدید کنید،چون سبد آویزان به علت تاثیر پذیری بیشتر از جریان هوا به مراقبت و آبیاری بیشتری نیاز دارد. اگرساقه ها خم شده و گیاه خود را انداخته است یعنی گیاه برگ نعنایی تشنه است،فورا ابیاری و غبارپاشی را انجام دهید.

نور مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


نزدیک به پنجره در شرایط نوری نیم سایه نیم افتاب بهترین مکان برای نگهداری گل برگ نعنایی است،گل برگ نعنایی سایه را تحمل میکند،از اشعه مستقیم افتاب بیزار است.ولی بهتر است گل برگ نعنایی را در تراس یا بالکن یا حیاط نگهداری کنید. اگر برگها رنگ پریده و رشد گیاه کند شده است یعنی نور کافی نیست،گیاه برگ نعنایی را به محل روشن تر با نور غیرمستقیم انتقال دهید.
معرفی و روش نگهداری گل برگ نعنایی عطری

دمای مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


دمای مناسب گل برگ نعنایی دمایی بین حداقل درجه حرارت در زمستان 13 درجه و حداکثر درجه در تابستان 27 درجه است. اگر برگهای گل برگ نعنایی خم شده و میریزند یعنی هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل کنید.غبارپاشی در سایه را برای گل برگ نعنایی انجام دهید.

رطوبت مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


رطوبت هوای اتاق برای این گل برگ نعنایی کافی است،ولی غبارپاشی هفتگی ضمن تمیز نمودن برگها رطوبت مورد نیاز را هم فراهم میکند.

خاک مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


گل برگ نعنایی برای رشد احتیاج به خاک مرغوب دارد.خاک و کود آماده کاشت بهترین نتیجه را برای رشد گل برگ نعنایی دارد.

کوددهی مناسب گل زیبای برگ نعنایی عطری


گل برگ نعنایی گیاهی کم توقع است،ولی کوددهی هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور در رشد ان تاثیر مثبت دارد. اگر برگها در حالیکه سبز هستند سقوط میکنند یعنی کمبود عناصر غذایی خاک گلدان عامل ان است،با کوددهی مناسب هر 3 هفته یکبار کمبود را جبران کنید.

تکثیر گل زیبای برگ نعنایی عطری


گرفتن قلمه از شاخه ها و ریشه دار کردن در دمای 13-18 درجه سانتی گراد . در بهار قلمه های 7-10 سانتی متری گل برگ نعنایی را از انتهای شاخه ها انتخاب کنید و دو برگ پائین قلمه را حذف و در خاک پیت ماسه دار در هوای گرم کاشت کنید،شاخه های جدید پس از یکی دو هفته شروع به ظهور مینمایند. با حذف جوانه های انتهایی علاوه بر کنترل رشد طولی شاخه ها به جوانه های جانبی و در حال خواب اجازه رشد دهید.

تعویض گلدان گل زیبای برگ نعنایی عطری


اگر گیاه برگ نعنایی به رشد نهایی خود رسیده باشد از ان به عنوان منبع تکثیر و تولید استفاده نمایید،برای این منظور قلمه را از انتهای ساقه تهیه و علاوه بر تولید گلدان جدید با سربرداری ساقه ها اجازه رشد جوانه های جانبی را به گیاه داده اید که در نهایت منجر به توپی و چنبره ای شدن گیاه میشود.

تمیز کردن گل زیبای برگ نعنایی عطری


انجام غبارپاشی ضمن تامین رطوبت برگهای گیاه برگ نعنایی را تمیز و براق مینماید ولی در صورت نیاز میتوانید از مواد براق کننده شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید. اگر نقاط قهوه ای روی برگهای گل برگ نعنایی نمایان شده است یعنی مواد براق کننده شیمیایی عامل ان است،از انها استفاده نکنید.در صورت لزوم از غبارپاشی و یا پارچه نرم و اسفنج مرطوب جهت تمیز نمودن برگها استفاده کنید.

آفت و بیماری گل زیبای برگ نعنایی عطری


اگر سفیدک آرد مانند روی ساقه گل برگ نعنایی مشاهده میگردد و برگها نرم و آبکی شده اند : عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است،گیاه برگ نعنایی را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری و غبارپاشی را تا رفع علائم کمتر یا متوقف کنید.

اگر برگهای گل برگ نعنایی چروک دار هستند و خشک میشوند : گیاه برگ نعنایی از تابش اشعه مستقیم افتاب در رنج است،گلدان را به محل مناسب تر منتقل نمایید،برگهای خشک را حذف نمایید.

اگر برگها زرد رنگ میشوند و میریزند : خاک گلدان باتلاقی شده است، زهکش را بازدید و اب زیر گلدانی را خارج کنید،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید،ته گلدان با اب زیر گلدانی در ارتباط نباشد.

اگر برگها زرد و تار عنکبوت در سطح زیرین انها مشاهده میشود : عامل ان کنه ریز قرمز است،گیاه برگ نعنایی را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی و تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.
advertising