معرفی و آشنایی با گل خورشیدی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/21
معرفی و آشنایی با گل خورشیدیگل خورشیدی گیاهی است بومی آفریقای جنوبی.گیاهی همیشه سبز است که برگ های دایمی ان خطی یا تسمه مانند،به رنگ سبز تیره براق بوده.ساقه گل دهنده در انتها در حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد گل لوله ای تا قیفی شکل به رنگ نارنجی متمایل به قرمز صورتی،قرمز،صورتی وزرد دارد. گل خورشیدی گیاهی بدون ساقه است.شیرابه آن باعث تحریک پوستمی شود.این گیاه به خاطر برگ های دایمی و نیزگل های آن پرورش داده می شود.

نیازها و روش نگهداری گل خورشیدی



آبیاری مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


زمانی که سطح خاک خشک شود باید دوباره آبیاری گردد گل خورشیدی در زمان رشد به آب فراوان احتیاج دارد اما پس از گلدهی آبیاری را کم کرده و تنها در حد زنده بودن به گیاه خورشیدی آب داده شود.موقع ظهور غنچه های گل خورشیدی مقداری کود شیمیایی محلول نیز باید به آب آبیاری اضافه کرد.

نور مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


گل خورشیدی برای گلدهی زیاد و خوب به نور زیاد غیر مستقیم مثل پنجره های شمالی(پشت به قبله) نیاز دارد.می توان این گل را در بهار و تابستان در زیر سایه درخت یا دیوار داخل حیاط نگهداری کرد.

رطوبت مورد نیاز گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


گل خورشیدی به رطوبت متوسط نیاز دارد در کل رطوبت 50 تا 70 درصد برای گل خورشیدی کافی است.

دمای مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


گل خورشیدی حساس به سرما و کمترین دما برای آن 10 درجه است. ویژه گلخانه های سرد است و اگر در زمستان در محل گرمی (18 درجه) قرار گیرد گلدهی آن چند هفته پیش می افتد اما پس از ظهور رنگ جوانه دما باید به 13 درجه کاهش یابد. میتوان آن را در ماههای تابستان به فضای بیرون و مکانی سایه برد و در مهرماه دوباره گل خورشیدی را به داخل بیاورید.

خاک مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


خاک مناسب گل خورشدی، خاکی سبک است که مخلوطی از خاک باغچه ،ماسه و خاکبرگ پوسیده است.

کوددهی مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


قبل از گلدهی یکبار با کودهای کریستالون صورتی رنگ طبق دستور تغذیه گردد.بعد از گلدهی تا اواسط تابستان ماهی یکبار با همان دستور تغذیه کنید تا گیاه بتواند برای سال آینده توشه ای ذخیره کند.

زمان گلدهی گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


فصل گلدهی گل خورشیدی اسفند و فروردین ماه است و در ایام نوروز به گل مینشیند. برای حفظ انرژی گیاه باید به محض خشک شدن گلها،آنها را قطع کرد و اگر قطع نشود میتوان از آنها بذر گرفت که پس از 10 ماه بذرها میرسند.

تعویض گلدان مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی


گل خورشیدی به علت حساس بودن ریشه ی اصلی بهتر است گلدان آن را تعویض نکرد بلکه به تعویض خاک سر گلدان آن اکتفا کرد و فقط هر 3 یا 4 سال یکبار زمانی که ریشه ها تمام گلدان را پر کرده آنرا در گلدان بزرگتری کاشت.

تکثیر و قلمه مناسب گل خورشیدی ، گیاه زینتی آپارتمانی



تکثیرگل خورشیدی به روش کاشت بذر


گیاهان 5 یا 6 ساله گل خورشیدی میوه های قرمزی تولید می کنند که دارای بذر می باشند در گل خورشیدی میتوان با تلقیح مصنوعی بذرگیری انجام داد بذر گل خورشیدی درشت است و به سرعت جوانه میزند بذر در اسفند کاشته میشود .بذر خورشیدی پس از ۶ هفته کاملا سبز میشود و پس از اینکه 2 تا 4 برگه شد، قابل جاب ه جا کردن می شود. نباید زمان کاشت ،بذر را زیر خاک دفن کرد چون در خاک به سرعت می پوسند.بنابراین باید بذرها را روی خاک مرطوب قرار دهید.

تکثیر گل خورشیدی به روش تقسیم بوته


گلدان های خورشیدی که چندین پاجوش دارند و کاملا متراکم شده اند برای افزاایش استفاده می شوند.زمان تقسیم بسته به گونه و زمان گلدهی هنگامی است که گیاه شروع به ایجاد رشد مجدد کند در این زمان، پاجوش ها را با احتیاط کامل به طوری که به ریشه های گوشتی آن آسیب نرسد از بوته ی مادری جدا کرده و هر کدام را جداگانه در گلدان مناسبی کشت می کنند.هر پاجوش باید شامل دست کم 3 تا 4 برگ بوده و طول آن حدود 25 سانتی متر باشد.پس ازتقسیم برای مستقر کردن باید گلدان ها در محل گرم(مثلا 16 درجه سانتی گراد) و مرطوب نگهداری و به طور مرتب آبیاری شوند تا گیاهان خوب رشد کنند.در این مدت گلدان ها باید در محل گرمی قرار گیرند تا ریشه ها شروع به فعالیت کنند.

بیماری و درمان گل خورشیدی


اگر برگهای پایین زرد میشود احتمالا گلدان تنگ شده و باید با گلدان بزرگتر تعویض شود این عارضه میتواند از آبیاری زیاد هم باشد.

اگرتارعنکبوت زیربرگ های گل خورشیدی وجود دارد، بدلیل خشکی هوا ( رطوبت 50 درصد باید باشد) کنه به گیاه حمله کرده با سموم کنه کش سم پاشی کنید.

اگر گیاه گل نمیدهد، شاید گلدان را به تازگی تعویض کرده اید و گلدان بزرگ است و شاید هم گیاه در پاییز استراحت نکرده است.

اگرگل خورشیدی از طوقه سیاه شده و پوسیده شده ، تهویه ناقص و رطوبت زیاد عامل این قارچ است اجازه دهید محیط و خاک کاملا خشک شده و با قارچ کش سم پاشی کنید
advertising