آشنایی با گیاه زیبای ته نانته

سبک زندگیباغچه

- 97/08/29
آشنایی با گیاه زیبای ته نانتهگل ته نانته زیباترین گیاه اپارتمانی است، این گیاه در فارسی به نام های سته نانته ، ته نانته، گلشانه و هرگز هرگز شناخته میشود، نام علمی آن Ctenanthe oppenheimiana از تیره Maranthacaea و بومی برزیل است.یکی از زیباترین گیاهان قابل نگهداری در آپارتمان ولی با نگهداری مشكل است.
گل ته نانته گیاه چندساله از ارقام گیاهان زینتی "سه رنگ" می باشد و می تواند تا 18 اینچ رشد کند و قد بکشد. یکی از مشخصات بارز این گیاه گردش برگها به صورت موازی با زمین و اسمان است که منظره بدیعی به وجود می اورد. گاهی این گیاه را با مارانتا وكلاته آ اشتباه گرفته می شود. برگهای گل ته نانته نسبت به مارانتا ایستاده تر است . سطح برگها كرمی رنگ با رگبرگهای سبز رنگ و سطح زیرین برگها ارغوانی می باشد.

روش نگهداری گل زیبای آپارتمانی ته نانته



آبیاری مناسب گل زیبای آپارتمانی ته نانته


در تابستان هفته ای 2 یا 3 بار و در زمستان 1 بار در هفته گیاه ته نانته را آبیاری نمایید و درصورتیكه درجه حرارت زیر 10 درجه باشد هر 12-10 روز 1 بار آبیاری كافی می باشد.اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود. پژمردگی گیاه ، بسته به شرایط یا در اثر آبیاری بیش از حد است یا در اثر كم آبی می باشد.

نور مناسب زیبای آپارتمانی ته نانته


گیاه ته نانته نیازمند نور معمولی است و به نور قوی احتیاج ندارد. نسبت به سایه تحمل بیشتری دارد ولی در زمستان نیاز نوری آن بیشتر است . افتاب تابستان باعث سوزش برگها و لوله ای شدن برگ ها میشود. برگها رنگ خود را از دست داده اند این در اثر كمبود نور است .اگر نور کافی به گیاه نرسد برگ ها رنگ خود را از دست خواهند داد.

دمای مناسب گل زیبای آپارتمانی ته نانته


در زمستان در درجه حرارت بالاتر از 16 درجه نگهداری کنید،اگر جه درجه حرارت 15 درجه را نیز تحمل میکند.حداکثر درجه حرارت در تابستان 29 درجه سانتی گراد است.در موقع سرمای اتاق برگ ها را رو با پایین جمع میکند و گرما هم روبه بالا جمع میکند.مکانی با درجه حرارت در زمستان حداقل 16 درجه و در تابستان حداكثر 29 درجه مناسب رشد این گیاه ته نانته است. برگها لوله ای شده و باز نمی شوند كه در اثر سردی هواست . چروك شدن و خم شدن و ریزش برگها در اثر گرما و خشكی هواست .

رطوبت مناسب گل زیبای آپارتمانی ته نانته


این گیاه اپارتمانی احتیاج شدیدی به رطوبت به خصوص رطوبت دائمی و پایدار دارد،مقداری سنگریزه در داخل زیر گلدانی ریخته و به ان اب اضافه کنید،جهت جلوگیری از باتلاقی شدن خاک گلدان دقت فرمائید که ته گلدان با اب در تماس نباشد،در روزهای گرم تابستان غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.خشکی هوا باعث لوله ای شدن برگها میشود. گیاه ته نانته به رطوبت زیادی نیاز دارد. در طول تابستان هر روز و در زمستان 2 بار در هفته برگ های این گیاه را غبارپاشی نمایید.

خاک مناسب گل زیبای آپارتمانی ته نانته


بهترین خاک برای گیاه ته نانته خاك پیت با كمپوست سبك برای گل ته نانته مناسب است.

کوددهی مناسب گل زیبای آپارتمانی ته نانته


گیاه ته نانته هر 14 روز یکبار با کودهای مایع یا جامد محلول در اب های مخصوص گلهای زینتی طبق دستور گلدان را تغذیه مصنوعی کنید. گیاه ته نانته احتیاج شدید به تغذیه مناسب دارد.در صورتی که برگها رنگ پریده شده اند، این در اثر كمبود عناصر غذایی میباشد.

تکثیر گل زیبای آپارتمانی ته نانته


تکثیر گیاه ته نانته به روش تقسیم بوته است. بوته ها را به سه یا چهار قسمت تقسیم کنید و هنگام تعویض گلدان در گلدان های جدید کاشته شود.

تعویض گلدان گل زیبای آپارتمانی ته نانته


در بهار هر سال گلدان را با یک اندازه بزگتر تعویض کنید،زهکش را بازدید کنید.باید قبل از تعویض ریشه ها از زیر گلدان بیرون بزند.

تمیز کردن برگ گل زیبای آپارتمانی ته نانته


غبارپاشی جهت تامین رطوبت گیاه ته نانته ، برگها را نیز تمیز میکند،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،با پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز کنید.

آفت و بیماری گل زیبای آپارتمانی ته نانته


اگر لکه های زنگ مانند روی برگهای گیاه ته نانته مشاهده میشوند: اگر از مواد براق کننده شمیایی استفاده میکنید،از این به بعد با غبارپاشی برگها را تمیز نمایید.

اگر لکه های قهوه ای روی ساقه ها و زیر برگهای گیاه ته نانته مشاهده میشود : عامل ان حشره افت است،هر ماه یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

اگر برگهای گیاه ته نانته رنگ پریده وتار عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود :ک نه ریز قرمز عامل ان است،با سم کنه کش گیاه را سم پاشی کنید تا علائم رفع شوند.
advertising