علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی چیست

سبک زندگیباغچه

- 97/09/04
علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی چیستمتداولترین عامل ریزش برگهای سبز گیاه، شوک است اما این وضعیت را به سختی میتوان اصلاح کرد. شوک اغلب به واسطه تغییر ناگهانی در شرایط محیطی ایجاد میشود. مثلا ممکن است دما، نور یا عادت آب دهی گیاه تغییر کرده باشد.هنگامی که گیاهی را به تازگی خریداری میکنید و به خانه می آورید، مسلما شرایط محیطی آن تغییر میکند و از موقعیت بسیار خوب در گلخانه به موقعیت کم ایده آل تر در خانه وارد میشود.

ریزش برگ گیاهان آپارتمانی یکی از متداول ترین مشکلاتی است که دوستداران گیاه با آن مواجه می شوند. هنگامی که به گیاه خود سر میزنید و متوجه میشوید برگهای سبز آن بدون هیچ نشانه ای ناگهان بر روی زمین ریخته است، حتما نگران یا دلسرد میشوید، به ویژه چون ریشه یابی چنین مشکلی دشوار است، در واقع ریزش برگ در بیشتر گیاهان امری طبیعی است و در بسیاری از گیاهان به تدریج برگهای پایینی میمیرند و ریزش پیدا می کنند.در صورتی که این اتفاق ناگهانی بوده و گیاه تعداد زیادی از برگهای خود را یک مرتبه از دست داده است و یا برگهای سالم و سبز رنگ گیاه در حال ریزش هستند، ممکن است گیاه اپارتمانی شما به یکی از مشکلات زیر دچار شده باشد.

دلیل ریزش و افتادن ناگهانی برگ گل و گیاه آپارتمانی


سرمای زیادباعث ریزش ناگهانی برگ گیاهان اپارتمانی می شود. اگر گیاهان نواحی گرمسیری را در معرض سرما قرار دهید، برگهای سالم و سبز آن شروع به ریزش میکنند.

آسیب فیزیکی،گیاهانی که در محلی قرار دارند که رفت و آمد زیاد است یا دائما به اشیاء اطراف برخورد میکند، دچار ریزش برگ بدون علت میشود. اگر حیوانات خانگی و کودکان زیاد به گیاه دست بزنند و با آن برخورد کنند باعث میشوند برگهای سبز گیاه بریزند.

افتادن ناگهانی برگ بدون عارضه قبلی، مانند زرد شدن، بی حس شدن، به علت شوک گیاهی است که شامل تغییر ناگهانی درجه حرارت(بالا رفتن یا پایین افتادن حرارت) یا نور شدید مستقیم آفتاب است.

علت زرد شدن تدریجی و افتادن برگ های گل و گیاه آپارتمانی


زرد شدن و افتادن برگ های گیاه به تدریج یک عامل طبیعی است ولی چنانچه تعداد زیادی برگ در مدت زمان کوتاهی زرد شده و بریزد علت آن آبیاری بیش ازحد یا کوران هوای سرد است.

تغییرات محیطی علاوه بر این که منجر به شوکه شدن گیاه میشوند، به واسطه شرایط آب و هوایی جدید نیز نقش مهمی در ریختن برگ گیاه دارند. دما تاثیر قابل توجهی بر گیاه میگذارد. یک تغییر ناگهانی در دما ( سرد یا گرم) باعث زرد یا قهوه ای شدن برگها و افتادن آنها میشود.

بسیاری از گیاهان اپارتمانی در نتیجه خشکی یا رطوبت بیش از حد، برگهای خود را از دست میدهند. مثلا آب دهی زیاد معمولا منجر به زرد شدن برگ و ریختن آن میشود. خاک متراکم و خشک نیز همین پیامد را به دنبال دارد چون ریشه محدود شده و نمیتواند مواد غذایی و آب کافی به گیاه برساند.

علت افتادن برگ گل و گیاه آپارتمانی در گلدان جدید


گلدان هایی که تازه جابه جا شده یا تازه خریداری شده و به علت تغییر مکان و شرایط رشد تعدادی از برگ ها خواهد افتاد که برای جلوگیری از آن باید دقت نمود که اختلاف اندازه دو گلدان که تعویض می شوند فقط دو سانتی متر باشد، در غیر اینصورت بسیاری از برگ ها ریخته می شوند. در شرایط خشکی و بی آبی اغلب گیاه برای نگه داشتن آب در خود، مجبور میشود برخی از برگها را از خود جدا کند. گیاهانی که به صورت خیلی متراکم و انبوه در گلدان قرار دارند ممکن است به همین علت برگهای خود را از دست بدهند که این امر نشانه نیاز به تعویض گلدان است.

علت خشک شدن و ریزش برگ های قسمت پایین بوته در گل و گیاه آپارتمانی


تغییر فصل میتواند به ریزش برگ منجر شود.چنانچه ریزش برگ ها به تعداد کم و تدریجی باشد اشکالی ندارد و یک امر طبیعی است اما چنانچه ریزش آن بیش از حد معمول باشد در این صورت علت آن نور کم، حرارت زیاد و کم آبی است. برخی از آفتها از جمله شپشک آرد آلود میتوانند موجب ریختن برگهای گیاه شوند. برای اطمینان از این موضوع برگهایی که ریخته اند را به دقت بررسی کنید و به دنبال علائم مشخصه آفت زدگی بگردید. اگر آفتی دیدید باید گیاه را درمان کنید تا ریزش برگ متوقف شود.
advertising