آشنایی با کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی و روش استفاده از آن

سبک زندگیباغچه

- 97/09/04
آشنایی با کود مناسب برای گل و گیاهان آپارتمانی و روش استفاده از آنتغذیه و کود دادن به گیاهان خانگی یکی از مهمترین فاکتورها برای شادابی و زیبایی گیاهان شما می باشد. کود مایع به احتمال بهترین کود برای رشد سریع گل و گیاه خانگی می باشد و این کود مخصوص گیاهان آپارتمانی می باشد زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می‌رسد. همچنین می‌توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کنید. از پودرهای قابل حل نیز می‌توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاه شما خیلی ناراحت به نظر می‌رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

کود کامل گیاهان آپارتمانی بهترین کود جهت رشد برگها، افزایش سبزینه ی گیاهان و مقاومت گیاهان در مقابل عوامل بیماری زا و آفات و جلوگیری از ریزش میوه ها و گل ها می باشد. سه عنصر اساسی ازت، فسفر و پتاس بیشترین تاثیر را در رشد گیاهان دارند که در این کود از هر کدام از عناصر اصلی به میزان 20 درصد موجود می باشد.کود کامل گیاهان آپارتمانی حاوی عناصر مورد نیاز گیاهان آپارتمانی می باشد و دارای 20درصد نیتروژن، 20 درصد فسفر، 20 درصد پتاسیم، 0.02 درصد بر، 3.5 درصد منگنز و 7.8 درصد آهن است.

مزایای کود کامل گیاهان آپارتمانی


حاوی اسید های آمینه است که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می شود.
به جز ترکیبات قلیایی با اغلب آفت کش ها قابل اختلاط است.
حاوی کلات ریز مغذی های روی ،آهن ،منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع است.
حاوی عناصر n.p.k به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه های گیاهی.

نقش عناصر اساسی موجود در کود در رشد گل و گیاهان آپارتمانی


نقش عنصر پتاس : پتاس موجب افزایش کیفیت میوه می شود و به تشکیل پروتئین در میوه کمک می کند. پتاس در درختان موجب بزرگ شدن میوه ها و در گل و گیاهان زینتی اپارتمانی برای گلدهی مفید می باشد.

نقش عنصر ازت : نیتروژن به رشد شاخه ها و برگهای گیاه کمک می کند، این عنصر همچنین در افزایش میوه و تولید بذر گیاه تاثیر بسزایی دارد.

نقش عنصر فسفر : فسفر موجب فرایند صحیح عمل فتوسنتز در گل و گیاه می شود و توانایی گیاه را در مقابل استرس بالا می برد. زیاد شدن شکوفه گیاهان و ریشه زایی بهتر از دیگر مزیت های فسفر می باشد.

زمان و نحوه کود دادن به گل و گیاهان آپارتمانی


بهترین زمان برای کود دهی گیاهان ، اگر گیاه جدیدی خریداری کردید و یا گلدان گیاه خود را تعویض کرده اید ابتدا مکان مناسب را برای آن فرهم کرده و سپس تا یک ماه صبر کنید، و پس از آن کود دهی را شروع کنید. بهترین زمان برای دادن کود به گیاهان فصل بهار و تابستان می باشد.اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همین حالا لازم است این کار را بکنید. در غیر این صورت تغذیه فقط به طور کلی در فصل رشد انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر تازه گلدان گیاه‌ خود را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. اکثر گیاهان هر 2تا 4 هفته یکبار به غذا و کوددهی مناسب نیاز دارند.

نکته ای را فراموش نکنید، برای کود دهی به گیاهان خود نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته بندی از سوی کارخانه را استفاده کنید، تا گیاه شما دچار بیش بود مواد غذایی نشود. عموما برای کود دهی به گیاهان سن و نوع آنها بسیار مهم است؛ برای گیاهان جوانتر کود دهی در زمانهای نزدیکتری انجام خواهد شد؛ اما عموما برای گیاهان زینتی و گلدار هر ماه یکبار کود دهی انجام می شود.
توجه کنید که نباید کود دادن به گل و گیاه خود را فراموش کرده و سپس کلی غذا و کود به آن بدهید، زیرا این مساله باعث بروز مشکلات بیشتری می شود، از قبیل پژمرده شدن برگ‌ها و بدشکل شدن برگ‌های جدید. اغلب دادن کود گلهای آپارتمانی کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است.

روش درست مصرف کود کامل گل و گیاهان آپارتمانی


گیاهان خانگی شامل گیاهان با برگهای تزیینی و گیاهان گلدار هستند . برای این نوع از گیاهان کودهای کامل موجود در بازار که دارای اندازه ای برابر از پتاسیم، فسفر و نیتروژن می باشند مناسب است، که فرمول این نوع از کودها 10-10-10و یا 20-20-20می باشد. توجه کنید برای گیاهان گلدار کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن می باشد بهتر هستند، و گیاهانی که فقط برگهای تزیینی دارند به کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند، به طور مثال می توان برای گیاهان برگی از فرمون 20-20-30بهره گرفت. قبل از مصرف ظرف حاوی کود کامل گیاهان آپارتمانی را تکان دهید، سپس میزان 10 میلی لیتر(یک قاشق غذاخوری) از این کود مایع را در میزان نیم لیتر آب حل نمایید و هر 10 یا 14 روز یکبار گیاه را با آن آبیاری نمایید یا به صورت اسپری بر روی برگهای گیاه استفاده نمایید.

گل و گیاهان آپارتمانی از لحاظ نیاز به کود و تغذیه با یکدیگر متفاوت هستند


در نظر داشته باشید گیاهانی مانند کاکتوس که دارای رشدی کم هستند نیازی به کود ندارند، اما اگر برای آن دسته از کاکتوس ها که گل می دهند به عنوان تشویق می خواهید کود دهی را انجام دهید، مد نظر داشته باشید غلظت کودی که استفاده می کنید یک چهارم کود دهی معمولی در دیگر گیاهان باشد، زیرا کود بیش از حد در این گیاهان منجر به شل شدگی ساقه گیاه خواهد شد.
advertising