آبیاری مناسب گل و گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستان

سبک زندگیباغچه

- 97/09/02
آبیاری مناسب گل و گیاهان آپارتمانی در فصل پاییز و زمستانآب یکی از نیازهای حیاتی و ضروری برای رشد و بقای گیاهان می‌باشد. آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر خواهد کرد؛ بنابراین در فصول زمستان و تابستان اینکه چگونه به گیاه خود آبرسانی و ابیاری کنید و این آبرسانی در چه زمانی صورت بگیرد نقش بسیار مهمی دارد. در هر شرایطی و در هر فصلی که باشید آب زیادی می‌تواند منجر به لجن شدن خاک و پوسیده شدن گیاه شود.
در فصول گرم سال نیاز گیاهان به آب بیشتر خواهد بود اما این نیاز در فصل زمستان تقریبا به نصف خواهد رسید. درهرصورت می‌توان گفت قاعده‌ای کلی برای آبیاری گیاهان وجود ندارد چراکه هر گیاهی اندازه‌ای مختلف از آب را می‌طلبد، اما در حالت کلی بهتر است سطح خاک گیاه بین دو آبیاری خشک باشد. ولی آبیاری نا صحیح نیز می‌تواند به گیاه آسیب برساند. پس با اجرای چند نکته کوچک در هنگام آبیاری گیاهانی سالم و شاداب داشته باشیم.

از آبیاری گیاهان و گل‌های اپارتمانی با آب سرد خودداری کنید.

در زمستان گرم‌ترین زمان را برای آبیاری انتخاب کنید؛ زمانی که خاک کمی خشک شد آبیاری را انجام دهید برای فهمیدن این مسئله نیز می‌توانید با انگشت سطح ‌رویی خاک را لمس کنید و اگر خشک بود آبیاری کنید، می‌توانید به گلدان نیز ضرباتی وارد کنید و اگر صدای پوکی داد بدانید که خاک خشک است.

گیاهانی که مدت‌ها است گلدان آن‌ها تعویض نشده است نسبت به گیاهان دیگری که گلدان انها تازه است نیاز به آب بیشتری دارند.

از آب کلردار برای آبیاری گل و گیاهان اپارتمانی استفاده نکنید و اجازه بدهید آب لوله کشی چند ساعتی راکد بماند و سپس آبیاری کنید. همچنین می‌توانید از آب جوشیده سرد شده برای آبیاری گل و گیاهان اپارتمانی استفاده کنید.

حتما باید کف گلدان دارای منافذی برای خروج آب باشد زیرا جمع شدن آب در کف گلدان باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. بخصوص در گیاهان گوشتی مانند ساکولنت ها و کاکتوس‌ ها.
پس از آبیاری حتما زیر گلدانی را خالی کنید تا ریشه قدرت نفس کشیدن داشته باشد.

بهترین زمان در زمستان و فصل سرد برای آبیاری گل و گیاهان اپارتمانی صبح می‌باشد.

اگر محیطی که در آن‌ها گیاه قرار دارد نور و گرما به ‌اندازه کافی وجود داشته باشد گیاه به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.

در زمستان گیاه رشد خود را ازدست ‌داده و به استراحت فرو خواهد رفت، در چنین شرایطی آب کمتری از گیاه تبخیر خواهد شد و باید آبیاری را نیز کاهش داد.

هر چه گیاه شما دارای برگ‌هایی پهن‌ تر و بزرگ‌ تر بود و رشدی سریع‌ تر داشت باید دفعات آبیاری آن را نیز بیشتر کنید.

گل و گیاهان اپارتمانی را در زیر نور آفتاب آبیاری نکنید. این کار باعث ایجاد لک و سوختگی در گیاهان می‌شود.

کاکتوس‌ها و آن دسته از گیاهانی که آب را در خود ذخیره می‌کنند نیاز به فواصل آبیاری بسیار طولانی‌تری دارند.

آب باران و یا ریختن یک قاشق سرکه سفید در بیست لیتر آب برای آبیاری کاکتوس‌ها بسیار مفید می‌باشد.

هیچ‌ گاه شلنگ را با فشار آب زیاد در پای گیاهی قرار ندهید. زیرا با این کار خاک در اطراف پایه گیاه کنار رفته و ممکن است ریشه نیز آسیب ببیند.

یکی از علائم اولیه افراط در آبیاری گیاه زرد شدن برگ‌های زیرین آن است.

آبیاری گل‌ها و گیاهان داخل آپارتمان نیز با شرایط آب ‌وهوای فصل رابطه مستقیمی دارد. به عنوان مثال همان طور که پیش از این نیز اشاره شده است، آبیاری در فصل تابستان در طول ساعات گرم روز و در زیر تابش شدید آفتاب کاری اشتباهی است.

منابع آب در دنیا بسیار کم و محدود می‌باشد موقع آبیاری گیاهان از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم.

هر گیاهی نیاز آبی متفاوتی دارد پس مقدار نیاز آب گل و گیاه اپارتمانی خود را بدانید و بر طبق آن آبیاری کنید.
advertising