معرفی گیاه زیبای نخل مرداب

سبک زندگیباغچه

- 97/08/24
معرفی گیاه زیبای نخل مردابگل نخل مرداب از انواع گیاهان زیباست که پرورش آن در فضای آپارتمان به راحتی انجام پذیر است.نخل مرداب بومی ماداگاسکارا است . نخل مرداب در طبیعت در مناطق مرطوب و باتلاقی رشد می کند از این رو توصیه می شود گیاه را در خاک بسیار مرطوب بکارید. وجود رس در خاک، به رشد بهتر گیاه کمک می کند.شکل و کیفیت متمایز این گیاه، کنتراست خوبی با نمونه های بوته ای گسترده ایجاد می کند. ساقه‌های سبز رنگ عمودی افراشته این گیاه به جز در رأس بدون برگ هستند که در رأس نیز دایره‌ای از برگچه‌های سبز علفی به صورت شعاعی مثل قاب یک چتر بیرون می‌زنند. علاوه بر این در تابستان گل‌ها نیز به صورت شعاعی در رأس بیرون می‌زنند ولی این گل‌ها کوچک و قهوه‌ای رنگند.

روش نگهداری گل نخل مرداب در اپارتمان



نور مناسب گیاه نخل مرداب


این گیاه باید در آفتاب نگهداری شود به شرط آنکه ریشه ها دائم خیس باشند؛ البته در نیم سایه نیم آفتاب یا در سایه ای که نور دار باشد هم می ماند.

دمای مناسب گیاه نخل مرداب


در زمستان نبایستی در دمای کمتر از 10 درجه نگهداری شود. در فصل سرما در خزان گیاه جای نگرانی نیست چون با گرم شدن هوا مجدداً شروع به رشد می کند. بهتر است در زمستان تمام ساقه ها را از سطح خاک حذف نمود تا در بهار دوباره سبز شود و چهره زیباتری به گیاه بدهد.

آبیاری مناسب گیاه نخل مرداب


در بهار و تابستان هر روز گیاه را آبیاری می کنند و در زمستان و پائیز آبیاری کم شده و کود را قطع می کنند. در فصل گرما به آب زیادی احتیاج دارد و سعی کنید گلدان زهکش چندانی نداشته باشد تا محیط تقریباً باتلاقی برای گیاه ایجاد شود. بنابراین بهتر است گلدان را در زیر گلدانی قرار دهید و در زیرگلدانی همیشه مقداری آب موجود باشد.

رطوبت مناسب گیاه نخل مرداب


سطح برگ ها دو روز در هفته غبار پاشی نیاز دارد.

خاک مناسب گیاه نخل مرداب


خاک کمی سنگين است خاک ک مناسب این گیاه است باید خاک رس زياد باشد تا حالت باتلاقی ايجاد شود .

کوددهی مناسب گیاه نخل مرداب


پس از سه یا چهار آبیاری با کود مایع کامل آن را تقویت می نمایند.برای مبارزه با شپشک و حلزون بایستی به وسیله ی ملانیون مبارزه شود.

تکثیر و قلمه مناسب گیاه نخل مرداب


نخل مرداب را می توان به راحتی از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته، تکثیر کرد. البته راحتی این کار، بستگی به تجربه و توان شخص تکثیر کننده دارد.از آنجایی که این گیاه طبیعتاً به وسیله قرار گرفتن در آب رشد کرده و ریشه می دهد، خاک آن باید کاملاً مرطوب باشد، ولی اگر به اندازه کافی خیس نبود، ابتدا آن را کاملاً آبیاری کنید، سپس از گلدان بیرون آورید. با استفاده از یک چاقوی تیز، انبوه ریشه ها را به دسته هایی با حداقل 4 یا 5 ساقه تقسیم کنید، مراقب باشید به ریشه ها صدمه نزنید و سعی کنید با دست عمل تقسیم را انجام دهید. سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه 11 – 9 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و کاملاً و آبیاری کنید.

تعویض گلدان مناسب گیاه نخل مرداب


تراکم ریشه موجب شادابی گیاه می شود، پس از پر شدن سه چهارم حجم گلدان آن را با تقسیم ریشه ، تکثیر می نمایند. باید دقت نمود ریشه ها زخمی نشود.خاک مناسب، خاک کمی سنگین است. رس زیاد باشد تا حالت باتلاقی ایجاد شود.
advertising