معرفی گیاه سانسوریا پاکوتاه

سبک زندگیباغچه

- 97/08/29
معرفی گیاه سانسوریا پاکوتاهسانسوریا پا کوتاه از گلهای شیک و زیبا و مقاوم مناسب برای نگهداری در اپارتمان است. این گیاه در دو نوع خالدار تا ابلغ با حاشیه زرد رنگ هستند رشد بسیار کم ولی ازدیاد آنها ساده است گیاهی مناسب برای افراد مبتدی که علاقه به نگهداری از گل های آپارتمانی را دارند.این گیاه نیاز به آب کم و مقاوم در برابر کم آبی است و ابیاری زیاد باعث پوسیده شدن برگها میشود.چنانچه این گیاه خوب نگهداری شود گلهای ریز و معطری میدهد.زیستگاه اصلی این گیاه غرب افریقا می باشد. برگهای پهن و درشت با رنگ سبز روشن و خطوط سبز پر رنگ که به صورت یک مجموعه دور هم قرار گرفته و در لابلای یکدیگر فشرده اند به گیاه سانسویا ارزش تزئینی میدهند.

آشنایی با روش نگهداری گیاه زیبای آپارتمانی سانسوریا پا کوتاه



نور مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


گیاه سانسوریا پاکوتاه نور مستقیم و کامل را ترجیح می دهد ولی در برار نور بسیار انعطاف پذیر عمل میکند بطوری که در سایه و نور کم هم میتواند به زندگی خود ادامه دهد. ظهور نقوش زیبای برگها ناشی از وجود نور کافی است،گیاه نور کامل را بر سایر نورها ترجیح میدهد.اگر برگها رنگ پریده و نقوش انها زایل شده است یعنی نور کم است،گیاه را به روشنایی منتقل کنید،مواظب تابش مستقیم افتاب باشید.

دمای مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


دمای مناسب برای گیاه سانسوریا پا کوتاه حداقل در زمستان 10 درجه و حداکثر ان در تابستان 24 درجه است،در صورت نزول درجه حرارت حداقل (ده درجه) ابیاری را قطع کنید.

آبیاری مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


گیاه سانسوریا پاکوتاه احتیاجات آبی متفاوتی دارد در زمستان هر 3 هفته یکبار و در تابستان هفته ای 1 بار نیاز به ابیاری دارد برای استفاده از کاشت گروهی باید به این توجه داشته باشید که این گیاه به گلدان جداگانه کاشته شود تا به صورت مجزا آبیاری شود. باید بین دو آبیاری خاک خشک شود کامل ، بنابراین گلدان را درون گلدان بزرگتری قرار دهید و حد فاصل ان ها را با سنگریزه پر کنید. گلدان تهیه شده را درون گلدان بزرگ مورد نظر در مجاورت گیاهان دیگر کاشت کنید،بدین وسیله ابیاری ان از بقیه جدا میشود. هنگام غبارپاشی گیاهان مجاور برگهای سانسوریا را با روزنامه بپیچید.

رطوبت مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


غبارپاشی برای گیاه سانسوریا پاکوتاه لازم نیست، گیاه سانسوریا پاکوتاه احتیاج به هوای خشک دارد.

خاک مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


خاک مناسب برای رشد گیاه سانسوریا پاکوتاه خاک گلفروشی یا خاک کمپوست یا خاک لیمونی است.

کوددهی مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


گیاه سانسوریا پاکوتاه هر سه هفته یکبار با نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده یا فروشنده کود با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی نیاز دارد.طبق دستور گیاه سانسوریا پاکوتاه را تغذیه مصنوعی کنید. اگر برگهای جدید نرم هستند و میریزند یعنی تغذیه بیش از اندازه عامل ان است، تغذیه را قطع کنید ، گیاه کم توقع است و نصف میزان توصیه شده را لازم دارد.

تکثیر مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


تکثیر گیاه سانسوریا پا کوتاه به روش تقسیم ساقه های زیر زمینی و جدا کردن پا گیاه است . در بهار به ویژه در واریته های ابلق گرفتن قلمه برگ به قطعاتی در حدود 8 سانیتمتر و ریشه دار کردن انها در خاک شنی است.

روش تمیز کردن گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


برگها را با پارچه نرم و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تعویض گلدان گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


گیاه سانسوریا پاکوتاه هر دو سال یکبار احتیاج به تعویض گلدان دارد.هرچه جای این گل در گلدان تنگ تر شود تعداد پاجوش ها و بچه های آن بیشتر میشود.

آفت و بیماری مناسب گیاه زیبای سانسوریا پا کوتاه


اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها مشاهده میشود : عامل ان حشره است،با پنبه آغته به سم حشره کش افات را از بین ببرید و یا هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید.

اگر نقاط قهوه ای روی برگها مشاهده میشود : علت ان استفاده از مواد براق کننده شمیایی است،غبارپاشی برای تمیز کردن برگها کفایت میکند.

اگر لکه های قهوه ای روی برگها است : برگهای صدمه دیده را حذف کنید،ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،ابیاری را قطع کنید تا سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

اگر برگها خشک شده و قهوه ای میشوند : گیاه خیلی تشنه است،گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید.

اگر برگها از قاعده شروع به پوسیدن نموده اند : ابیاری بیش از اندازه عامل ان بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان قبل از ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمائید،اگر لکه های پوسیده در سطح برگ مشاهده شدند،عامل ان غبارپاشی است،این گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد.

اگر برگهای جدید بد شکل و حشرات ریزی روی انهاست : عامل ان شپشک است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم سمپاشی کنید.
advertising