معرفی گل زیبای شمعدانی

سبک زندگیباغچه

- 97/08/19
معرفی گل زیبای شمعدانیگل شمعدانی در زبان علمی Pelargonium spp نام دارد. خاستگاه این گیاه آفریقای جنوبی است. گیاه شمعدانی سرده ی گیاهان گلدار است و از گیاهان چند ساله ی علفی است که ساقه ی آن کمی محکم می شود؛ اما دارای استقامت کمی است و شکنندگی دارد. برگ های این گیاه به صورت منفرد و تکی هست که اغلب گوشوارک داراند و پهنک برگ های آنها منقسم است. دارای بریدگی های بسیار می باشند و برگ های آن پنجه ای و دارای کرک های اسانس دار و غده ای هستند. گلبرگ های جلوی از دیگر گلبرگ ها رشد بیشتری دارند.

شمعدانی دارای برگ‌های نسبتا بزرگ، کروی و دارای کرک است که لبه‌های مواج با بریدگی‌های اندک دارد. انواع گل‌ شمعدانی به رنگ سفید، قرمز، صورتی و بنفش دیده شده است. برخی از انواع شمعدانی معطر و دارای گل‌های صورتی و کوچک هستند. از برگ‌های معطر شمعدانی عطری این گیاه در صنعت عطرسازی هم استفاده می‌شود. نوع دیگری از شمعدانی وجود دارد که با انواع دیگر متفاوت است و هاله سیاه‌رنگی در بین گلبرگ‌های صورتی آن دیده می‌شود و برگ‌های بزرگ‌تری دارند.

پرورش گل شمعدانی و آشنایی با نکاتی درباره نگهداری آن


پرورش گل شمعدانی در منزل و آپارتمان ها دارای نکات ساده و بسیار مهمی است که با رعایت این مراحل میتوان یکی از خاطره انگیزترین گل ها را به خوبی در منزل خود پرورش داد. در مقالات گذشته به بررسی نحوه پرورش و نگه داری گل بنجامین در منزل پرداختیم در این مقاله به شما در جهت پرورش بهتر گل شمعدانی کمک خواهیم کرد.

نور مناسب گیاه زینتی آپارتمانی شمعدانی


شمعدانی‌ نیازمند نور مستقیم آفتاب است، ولی شدت زیاد آفتاب نیز برای آن مناسب نیست. اگر گل شمعدانی را در قسمت سایه و نیز در پنجره شمالی خانه قرار دهید، گل نمی‌دهد. در این حالت برگ و شاخه آن زیاد خواهد شد و علت گل ندادن شمعدانی نور کم است.

دمای مناسب گل زینتی شمعدانی


درجه حرارت مناسب برای نگهداری شمعدانی 12 تا 16 درجه سانتی‌گراد و برای نوع عطری دمای کمتر لازم است. اگر شمعدانی را درون آپارتمان نگهداری می‌کنید باید به تهویه و گردش هوای فضا نیز توجه داشته باشید.

آبیاری گل زینتی شمعدانی


در مورد آبیاری شمعدانی آنچه اهمیت زیادی دارد این است که در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، ولی در مورد شمعدانی عطری و رونده میزان آب بیشتری موردنیاز است و خاکشان باید مدام مرطوب باشد. شمعدانی بعد از آبیاری آب را به خود جذب می‌کند؛ به همین دلیل حتی اگر میزان آبیاری بیش از نیازش باشد هم جذب گیاه می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی هم به گیاه وارد کند. فراموش نکنید که در زمان حضور گل روی گیاه نیاز آبیاری بیشتر می‌شود. در زمستان آبیاری را تا یک‌بار در هفته کاهش دهید. اگر گلدان شمعدانی را در فضای بیرونی خانه نگه می‌دارید توجه کنید که در روزهای گرم و با وزش باد، روزی یک‌بار به آبیاری نیاز خواهد داشت.

خاک مناسب گل زینتی شمعدانی


خاکی برای شمعدانی مناسب است که کمی سنگین باشد این خاک را اگر متشکل از ده قسمت در نطر بگیرید باید شامل : دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه ، دو قسمت کود گاوی پوسیده و دو قسمت شن باشد.در مناطقی که تابستان های خیلی گرم دارد توصیه می شود که نیمی از خاک گلدان را از تورب استفاده کنند تا رطوبت را حفظ کند. pH مناسب برای شمعدانی حدودا 6٫5 است در صورتی که مقدار تورب یا خاک برگ زیاد باشد؛ به علت اسیدی شدن خاک از رشد شمعدانی کاسته می شود. خاک مناسب برای شمعدانی مخلوطی از سه قسمت خاک لومی یا همان خاک باغچه، یک قسمت کود دامی پوسیده و یک قسمت ماسه است. توجه داشته باشید که ترکیب خاک باید فاقد مواد آهکی باشد.

کوددهی مناسب گل زینتی شمعدانی


برای تغذیه و کوددهی این گیاه، کود کامل مایع را هر ماه و با غلظت کم 5 گرم در لیتر به گیاه شمعدانی اضافه کنید. در فصل سرد نیازی به تغذیه گیاه نیست. اگر میزان کود دهی بیش از اندازه باشد باعث کاهش رویش گل و افزایش شاخه و برگ می‌شود.

تکثیر و قلمه زدن گل زینتی شمعدانی


تکثیر و ازدیاد گیاه شمعدانی به‌سادگی از راه قلمه ساقه و در طول تابستان‌ انجام می‌شود. برای قلمه زدن گل شمعدانی بعد از جدا کردن ساقه موردنظر که باید از زیر گره برگی جدا شود، آن را درون آب قرار دهید تا ریشه‌دار شود و سپس به گلدان منتقل کنید. پرورش گل شمعدانی نیازمند آگاهی از نحوه و زمان آبیاری، شرایط رطوبت، نور و گرما و همچنین آگاهی از نحوه تکثیر و نیز آشنایی با آفات و بیماری های این گیاه است در این مطلب تمام نکات درباره ی نگهداری هرچه بهتر این گیاه ذکر شده است و همچنین میتوانید با انواع این گل های خاطره انگیز آشنا شوید.

آفات و بیماری های گل زینتی شمعدانی


پوسیدگی ریشه یکی از مشکلاتی است که ممکن است زیاد اتفاق بیوفتد و دلیل آن آبیاری زیاد، اکسیژن کم و آبشویی بیش از حد و هم چنین زیاد شدن نمک های محلول در آب است.

برای نگهداری و پرورش گل شمعدانی به بهترین نحو لازم است وقتی گیاه بیمار می شود و مشکلی برای آن پیش می آید با آگاهی کامل برای رفع مشکل اقدام کنید.

زرد شدن برگ های شمعدانی به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد که از عوامل شایع آن میتوان به آبیاری زیاد یا کمبود آب، خشکی بیش از حد و شرایط جوی نامناسب و یا کمبود نور اشاره کرد .
سیاه شدن سر شاخه ها : حاصل یخ زدگی و سرمای زیاد است. با انتقال گل به مکانی سرپوشیده و گرمتر از سیاه شدن سر شاخه ها جلوگیری کنید.

وجود تار بر روی برگ ها ناشی از دو عامل است. این تار ها اگر مربوط به کنه باشد که باید با کونفیدور سم پاشی شود و اگر این تارها مربوط به عنکبوت باشد که برای گیاه مفید است و نیازی به سم پاشی و از بین بردن عنکبوت نیست .

ریزش گل ها : تغییرات ناگهانی هوا مانند گرم و خشک شدن زیاد و یا سردی هوا موجب ریختن گل ها می شود.

قرمز شدن برگ ها حاصل کمبود فسفر است. در هوای سرد فسفر موجود در خاک به حالت نامحلول وجود دارد و گیاه نمی تواند از آن استفاده کند.
advertising