آشنایی با رایج ترین مشکلات گل و گیاهان آپارتمانی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/14
آشنایی با رایج ترین مشکلات گل و گیاهان آپارتمانی

شایع ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی


در صورتی که خاک خیلی خشک شود یا دمای اتاق خیلی بالا برود برگهای پایینی گیاه شروع به خشک و ترد شدن شدن میکنند (به اصطلاح چیپسی میشوند) . وجود سوراخهایی در مرکز برگ یا در راستای لبه های برگ میتواند نشانگر بی توجهی و آسیب زدن افراد یا حیوانات خانگی به برگها باشد.

از بین رفتن شادابی برگ‌ها به دلیل نور شدید خورشید، حمله کنه قرمز یا کثیف بودن برگ‌ها که باعث اختلال در فتوسنتز می‌شود.پیچیدن برگ‌ها به دلیل زیاده روی در آبیاری و پایین بودن بیش از حد درجه حرارت است.سوراخ شدن برگ‌ها به دلیل عوامل فیزیکی یا حمله آفت‌هایی مانند حلزون، لارو و سوسک است.

قهوه ای شدن نوک برگ ها


کود یا آفت کش زیاد، خاک خشک، دمای پایین، هوای داغ، نمک انباشته یا فاسد شدن ریشه . به بیشتر گیاهان خانگی حداکثر ماهی یک بار باید کود داد. گلدان ها را در سینی ها کم عمق پر از ماسه بگذارید و آنها را پر از آب کنید تا رطوبت اطراف گلدان افزایش یابد (گلدان باید روی ماسه و بالاتر از سطح آب قرار بگیرد). یک بار در ماه آب کافی در بالای خاک بریزید تا نمک اضافی از آن خارج شود.

زرد شدن نوک برگ ها و سپس قهوه شدن آنها و در نهایت کل برگ ممکن است بمیرد


دلیل آن سیاه تاول(Black Spot) است .برای درمان باید برگ های عفونی را ببرید. از اسپری کردن آب به برگ ها اجتناب کنید.

کمبود نور و تغذیه در گیاه


کند یا متوقف شدن رشد گیاه در فصل زمستان عادی است. در تابستان به دلیل کمبود نور و مواد غذایی یا فرا رسیدن وقت تعویض گلدان است.ظاهر نشدن یا کوچک بودن برگ‌های جدید به دلیل کوچک بودن گلدان، نداشتن تغذیه مناسب است.تغییر شکل برگ‌های ابلق (دو رنگ) به رنگ سبز به دلیل کمبود نور است. اگر غنچه های گل پیش از باز شدن میریزند خاک یا هوا خیلی خشک بوده یا گیاه نور کافی دریافت نمیکند.

سوخته شدن برگ ها


به دلیل نور مستقیم زیاد برگ ها سوخته می شوند. باید گیاه را از مقابل نور مستقیم آفتاب به جایی با نور غیرمستقیم منتقل کنید، برگ های آسیب دیده را هرس کنید و آبیاری عمیق و گهگاه را ادامه دهید تا ریشه بهتر رشد کند. از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا این کار سوختگی گیاه را تشدید می کند.

زرد شدن برگ ها


به دلیل آبیاری زیاد، رطوبت کم، زهکشی ضعیف خاک، دمای پایین یا کم بودن جای گلدان برای ریشه ها برگ ها زرد می شوند .اگر آب و هوا ناگهان تغییر کرد، نباید گیاه را نزدیک بخاری بگذارید تا به تغییر ناگهانی محیط زیست واکنش بدهد. گلدان را چک کنید تا زهکشی مناسب و کافی داشته باشد و ریشه های گیاه در گلدان جای مناسبی داشته باشند. زرد شدن برگ‌های بالایی به دلیل آبیاری با آب سنگین یا استفاده از خاک‌هایی با کلسیم زیاد است و بسته شدن سوراخ ته گلدان است.

ریزش برگ های گیاهان آپارتمانی


گیاهانی که برگهای چند رنگی دارند در صورتی که نور کافی دریافت نکنند برگهایشان سبز میشود. گلهای گیاهان گلدار در صورتی که خاک خیلی خشک باشد یا نور کافی به آنها نرسد، خشک شده و خیلی زود می ریزند. ریزش ناگهانی برگ‌ها به دلیل وارد شدن شوک به گیاه مثل تغییر محیط برای گیاهان حساس، عوض کردن گلدان، صدمه دیدن ناگهانی ریشه است. خشک شدن و ریختن برگ‌های پایینی به دلیل نور بسیار کم، درجه حرارت بالا و خشکی ممتد خاک گیاه است.

کم پشت شدن گیاهان


به دلیل نور کم و ضعیف گیاهان کم پشت می شوند برای . بیشتر گیاهانی که داخل منزل نگهداری می شوند روزانه به ۱۴ ساعت نور آفتاب نیاز دارند. در اینترنت جستجو کنید و میزان نور لازم برای هر گیاهی که در منزل دارید را پیدا کنید و به مستقیم یا غیرمستقیم بودن نور یا نیاز به سایه هم توجه کنید.

پژمرده یا کوچک شدن برگ ها


به دلیل خاک زیاد خیس یا خشک است که برگ ها پژمرده یا کوچک می شوند.روتین آبیاری برای خودتان درست کنید که گهگاه ولی عمیق باشد تا رشد ریشه افزایش یابد و از فاسد شدن ریشه جلوگیری شود. اگر به فاسد شدن ریشه شک دارید، گیاه را از گلدان درآورید و سیستم ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های عفونی (نوک سیاه شده ریشه ها با پوسیدگی چسبناک) را ببرید و با مخلوط گلدانی استریل و یک گلدان جدید، جای گیاه را عوض کنید.

وجود لکه های قهوه ای و سوخته روی برگ ها


به دلیل خال های برگی قارچی، خال های آبی لکه های قهوه ای و سوخته روی برگ ها ایجاد می شود.اگر گیاه شما عفونی شده است، باید آن را از گیاهان دیگر جدا کنید و برگ های عفونی را ببرید. برای پیشگیری از خال دار شدن باید تهویه هوا را بیشتر کنید یعنی فاصله بین گلدان ها را افزایش دهید و مواظب باشید که هنگام آبیاری، آب روی برگ ها نپاشد. ضایعات و لکه های قهوه ای روی برگهای گیاه دلایل زیادی میتواند داشته باشد. ممکن است عامل آن سوختگی در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر روی قطره آب روی برگ باشد یا بیماریهای قارچی مانند لکه برگی. وجود لکه‌های سوخته روی برگ‌ها به دلیل هوای خشک محیط، صدمه‌های فیزیکی، زیاد یا کم بودن آبیاری، زیاد یا کم بودن نور و درجه حرارت، آبپاشی در آفتاب است.

قهوه ای و سیاه شدن ریشه و پژمردگی گیاهان آپارتمانی


به دلیل فاسد شدن ریشه یا ساقه ریشه گیاه قهوه ای و سیاه و پژکرده می شود.از آبیاری زیاد پرهیز کنید. گیاه عفونی را حذف کنید، ریشه های فاسد شده را قطع کنید و با ترکیب گلدانی استریل و گلدان تمیزی، جای گیاه را عوض کنید. پژمرده و آویزان شدن برگ‌ها به دلیل زیاد یا کم بودن آبیاری، مساعد نبودن وضعیت نور، حرارت زیاد، آفت، فرا رسیدن وقت تعویض گلدان است. اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، برگها پژمرده شده و به سرعت دچار پوسیدگی میشوند. اگر خاک خیلی خشک باشد یا بیش از حد آبیاری شود برگها پژمرده میشوند. همچنین در یک روز داغ تابستانی ممکن است موقتا برگها پژمرده شوند.

وجود پودری سفید رنگ روی ساقه و برگ ها ، افتادن برگ ها


به دلیل کپک پودری برگها می افتند و رنگ سفید روی ساقه و برگ ها به وجود می اید. تهویه هوای اطراف گلدان را بیشتر کنید و شاخ و برگ عفونی را قطع کنید. اگر پوشش سفید رنگ پودری بر روی گلدان سفالی دیدید، معمولا نشانگر این است که گیاه بیش از حد تغذیه شده یا آبی که با آن گیاه را آبیاری میکنید گچ زیادی دارد.
advertising