آشنایی با خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/10
آشنایی با خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانیخاک یکی از عناصر اصلی و مهم در پرورش و رشد هرگیاهی به حساب میاد و ترکیب و مواد مغذی موجود در خاک برای رشد گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار هست. با شناخت خاک مناسب و مرغوب و استفاده از خاک مرغوب برای رشد گیاهان اپارتمانی میتوان گیاهان سالم و شادابی داشت.

خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی چگونه خاکی است


خاک باید زهکشی ای خوب داشته باشد یعنی اینکه وقتی بر روی خاک آب میریزید بلافاصله ،آب از زیر گلدان بیرون بریزد. برای اینکار میتوان از برگ پوسیده و مقداری ماسه استفاده کرد. مواد مغذی به اندازه کافی با توجه به نوع گیاه در خاک وجود داشته باشد. برای تامین مواد مغذی میتوان از مقداری خاک و کود دامی کاملا پوسیده یا ورمی کمپوست استفاده کرد.

با یک آزمایش ساده میتوانید متوجه مناسب بودن یا مناسب نبودن خاک برای گیاهان آپارتمانی شوید. مقداری از خاک را کمی مرطوب کنید طوری که تمام قسمت مرطوب شود سپس خاک را در یکی از دستان خود بریزید و دست خود را ببندید بعد از 2 ثانیه دست خود را باز کنید یا باید خاک مچاله شده باشد یا اینکه به محض بازکردن دست خاک نیز از هم پاشیده شود و مچاله نشود.اگر خاک مچاله شد و به هم چسبید پس این ، یک خاک سنگین است و درصد رس آن بالاست درسته موادغذایی خوبی ممکن است داشته باشد اما چون زهکشی مناسبی ندارد و چسبندگی آن بالاست ریشه گیاه را خفه کرده و باعث مرگ گیاه میشود هرچقدر درصد این چسبندگی کمتر باشد می توان گفت ترکیب مناسبی ار خاک گیاهان آپارتمانی می باشد. اما اگر خاک مچاله نشود و دوباره روی کف دستتان پهن شود این خاک بهترین و عالیترین خاک برای گیاه آپارتمانی شما است.

بهترین ترکیب خاک گلدان


1. برای تهیه‌ی خاك گلدان میتوان یک ترکیب کلی شامل : 1 قسمت ماسه‌ی تمیز + 1 قسمت كود دامی كاملاً پوسیده + 1 قسمت خاك برگ + 2 قسمت خاك باغچه است.

2. مناسب ترین ترکیبات خاک گلدان شامل : دو قسمت برگ پوسیده + نیم قسمت ماسه + نیم قسمت کود حیوانی کاملا پوسیده یا ورمی + یک قسمت خاک باغچه + نیم قسمت سبوس برنج است.

3. ترکیب مناسب مواد برای درست کردن خاک مرغوب : 2 قسمت برگ پوسیده + نیم قسمت ماسه + نیم قسمت کود حیوانی کاملا پوسیده یا ورمی+ 1 قسمت خاک باغچه + نیم قسمت سبوس برنج ( در صورتی که دسترسی دارید) این ترکیب کلی برای انواع گیاهان آپارتمانی است.

ترکیبات خاک برای گیاهان آپارتمانی معمولا از برگ + سبوس برنج + خاک + پرلیت + پیت ماس + کود حیوانی+ تفاله چایی یا ورمی و یا (مواد غذایی) است . البته برای برخی از گیاهان این ترکیب کمی متفاوت است مثلا برای گل دیفن باخیا مقدار برگ 4 قسمت است یعنی باید درصد برگ زیادتر باشد.

ترکیب خاک مناسب برای گیاهان گوشتی


خاک مناسب گلدان های گیاهان گوشتی باید دارای زهکشی بسیار خوبی باشد و به گونه ای باشد که به هیچ وجه آب مازاد را در خود نگه ندارد. گیاهان گوشتی معمولا آب فراوانی را در برگ ها و ساقه خود ذخیره می کنند و این خاصیت بوته هایی است که جزء خانواده ای از گیاهان سرزمین های خشک و بیابانی می باشد.

ترکیب خاک مناسب برای گلدان های معمولی آپارتمانی


بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی در حالت معمولی استفاده از ترکیب چهار عنصر طبیعی به نسبت های درست است. این چهار عنصر ترکیب یک به چهار ماسه، خاک برگ، خاک باغچه الک شده و کود حیوانی کاملا پوسیده می باشد. این ترکیب بهترین حالت نگهدارنگی آب، بهترین زهکشی آب و منبع تغذیه گیاه و همچنین شرایطی درست برای تنفس ریشه گیاه را دارا می باشد.

خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به چه عواملی بستگی دارد


خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به عواملی مانند نوع گیاه، اندازه گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، بر اثر آبیاری پی در پی مواد غذایی سریعاً شسته شده، گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی از آن در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه‌ی گیاه به علت کمبود هوا به خوبی رشد نمی‌کند، و یا رطوبت بالا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در نتیجه رشد و نمو گیاه متوقف می‌شود یا گیاه از بین می‌رود.

بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها به خاک سبک‌تری نیاز دارند زیرا در برابر رطوبت حساس می‌باشد. به‌طور کلی مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید دارای ساختمانی باشد، که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه‌ی گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود و از طرفی بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.
advertising