روش های ایجاد یک طرح سرمایه گذاری موفق و پر بازده

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/11/14
روش های ایجاد یک طرح سرمایه گذاری موفق و پر بازدهایجاد یک طرح سرمایه گذاری موفق و پربازده، کمی پیچیده‌تر از صرفا ایجاد حساب پس انداز و خرید یک سری سهام به صورت تصادفی است. به منظور درست کردن یک طرح مناسب، مهم است که بفهمید کجا قرار دارید و می‌خواهید با سرمایه‌ گذاری‌ها به چه دستاوردی برسید. پس، برای دستیابی به آن اهداف چگونگی روند را تعریف و بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را جهت نیل به آن‌ها انتخاب می‌کنید.تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا ثروتمندان ثروتمند باقی می‌مانند یا اینکه اصلا چگونه به این ثروت دست یافته‌اند؟ کارشناسان می‌گویند بخش اعظمی از موفقیت مالی هر فرد به مدیریت صحیح سرمایه آن شخص بستگی دارد. با این حال، با توجه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌شماری که این روزها وجود دارد، انتخاب اینکه پولتان را در کجا سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز کنید تا حدی مشکل است.گاهی اوقات فعالیت‌هایی که سود بالایی به شما می‌دهند، به همان نسبت از درجه ریسک بالایی نیز برخوردارند. البته برعکس این حالت هم وجود دارد؛ یعنی فعالیت‌هایی که خطر کمتری در آنها سرمایه شما را تهدید می‌کند به همان نسبت سود کمتری را نیز عاید شما می‌کنند.بنابراین، بهترین گزینه، انتخاب فعالیت‌هایی است که در عین پرسود بودن، ریسک کمتری را نیز متوجه سرمایه شما کنند.

مراقب باشید که چه مقدار درآمد قابل عرضه برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارید. نگاهی به بودجه‌تان بیندازید و مشخص کنید برای سرمایه‌گذاری‌ها بعد از کسر مخارج ماهانه و بعد از کنار گذاشتن وجه مالی اضطراری – معادل ارزش مخارج سه تا 6 ماه- چه مقدار پول باقی می‌ماند.عموما، هرچه جوانتر باشید، ریسک‌های بیشتری می‌توانید بپذیرید. چون زمان بیشتری برای احیاء و بازسازی خود – بخصوص در بازار – بعد از زیان‌دهی احتمالی ارزش سرمایه‌گذاری‌ها خواهید داشت. بنابراین، اگر در دهه‌ی دوم (20-30) زندگی‌تان هستید، می‌توانید بخش بیشتری از پرتفوی‌تان را به سرمایه‌ گذاری‌ ها پر مخاطره‌ تر اختصاص دهید.اگر نزدیک به بازنشستگی هستید، بخش بیشتری از پرتفوی‌تان را به سرمایه‌گذاری‌های کم مخاطره‌تر، مثل درآمد-ثابت و شرکت‌های دارای ارزش سرمایه‌ای زیاد، اختصاص دهید.

پروفایل ریسک‌ درست کنید.پروفایل ریسک تعیین می‌کند چه میزان ریسک قرار است تقبل کنید. حتی اگر جوان باشید، ممکن است دلتان نخواهد خیلی ریسک بکنید. شما سرمایه‌گذاری‌های‌تان را بر مبنای پروفایل ریسک‌تان انتخاب خواهید کرد.در کل، سهام نسبت به قرضه بی‌ثبات‌تر است، و حساب‌های بانکی (حساب‌های پس‌انداز و جاری) دارای ثبات لازم هستند.یادتان باشد، همیشه ریسک انجام تهاترها وجود دارد. اغلب وقتی ریسک کمتری می‌پذیرید، دستاورد کمتری هم خواهید داشت. سرمایه‌گذاران در ازای پذیرش ریسک‌های قابل توجه پاداش‌های هنگفتی می‌گیرند اما می‌توانند با زیان‌های سنگینی نیز مواجه بشوند.

مراقب باشید که چه مقدار درآمد قابل عرضه برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارید. نگاهی به بودجه‌تان بیندازید و مشخص کنید برای سرمایه‌گذاری‌ها بعد از کسر مخارج ماهانه و بعد از کنار گذاشتن وجه مالی اضطراری – معادل ارزش مخارج سه تا 6 ماه- چه مقدار پول باقی می‌ماند.برای سرمایه‌گذاری‌های‌تان هدف تعیین کنید.با پولی که از سرمایه‌گذاری‌های‌تان به دست می‌آورید می‌خواهید چه کنید؟ می‌خواهید پیش از موعد بازنشسته شوید؟ آیا می‌خواهید خانه‌ای زیبا بخرید؟ آیا به یک قایق جدید احتیاج دارید؟اگر هدف تان کاملا جسورانه باشد، به صورت ادواری پول بیشتری در سرمایه‌ گذاری صرف خواهید کرد تا اینکه بخواهید یک سرمایه‌گذاری پر ریسک‌تر را انتخاب کنید. از این رو، احتمال آنکه به هدف‌تان برسید از اینکه پول سرمایه گذاری شده را از دست بدهید بیشتر است.

تصمیم بگیرید چگونه می‌خواهید متمایز شوید.حتما نمی‌خواهید که همه‌ی تخم مرغ‌های‌تان را درون یک سبد بگذارید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید 30٪ از پول سرمایه‌گذاری‌تان را در بخش سهام بگذارید، 30٪ دیگر را در اوراق قرضه، و 40٪ باقیمانده را در یک حساب پس انداز. این درصدها و گزینه‌های سرمایه گذاری را به نحوی تنظیم کنید که با اهداف مالی تان همسو و هماهنگ باشند.مطمئن شوید که طرح سرمایه گذاری تان با پروفایل ریسک‌تان هماهنگ است.اگر 90٪ از درآمدتان را هر ماه در سهام سرمایه گذاری کنید، در آن صورت اگر بازار سهام دچار بحران شود پول بسیار زیادی را از دست خواهید داد. این ممکن است ریسکی باشد که دوست داشته باشید تقبل کنید اما پیش از انجام این ریسک همه‌ی جوانب را بسنجید.

اگر درباره‌ی نحوه‌ی تنظیم یک طرح سرمایه گذاری که همراستا و هماهنگ با اهداف و پروفایل ریسک‌تان باشد اطمینان ندارید، با یک مشاور مالی کارکشته صحبت کنید و از او بازخورد لازم را بگیرید.حساب‌های مختلف بسیاری وجود دارند که ممکن است برای یک طرح سرمایه گذاری استفاده کنید. خودتان را با بعضی از اصول آشنا سازید و سعی کنید بفهمید کدامیک برای شما جواب می دهد.یک حساب پس انداز اضطراری کوتاه مدت با احتساب ارزش سه تا شش ماه هزینه‌ی زندگی ایجاد کنید. مهم است که برای محافظت از خودتان در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد (از دست دادن شغل، آسیب دیدگی یا بیماری و …) چنین حسابی را ایجاد کنید. این پول باید به وقت ضرورت راحت الوصول باشد.انتخاب‌های‌تان برای پس اندازهای بلند مدت را در نظر بگیرید. اگر به پس انداز برای بازنشستگی فکر می‌کنید، بهتر است یک IRA (طرح حساب بازنشستگی فردی) یا 401(k) (مزایای بازنشستگی)‌ ایجاد کنید. کارفرمای‌تان ممکن است طرح 401(k) را پیشنهاد بدهد که در آن با بتوانند با مشارکت‌های شما هماهنگ بشوند.

ممکن است موضوع از این قرار باشد که از هر چک حقوق ماهیانه به قدر کافی برای رسیدن به اهداف‌تان در سرمایه‌گذاری‌های که کرده‌اید خرج نکنید. و از جنبه‌ی مثبت اگر نگاه کنیم ممکن است متوجه شوید که خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردید به اهداف‌تان رسیده‌اید و مرتبا دارید بیش از حد پول در سرمایه‌گذاری‌های‌تان هزینه می‌کنید. در این صورت، بهتر است مشارکت‌ّهای‌تان را مطابق با سرمایه‌گذاری‌ها هماهنگ و تنظیم کنید.
advertising