برای تغییر شغل کدام فصل مناسب تر می باشد

سبک زندگیکار و تجارت

- 99/03/10
برای تغییر شغل کدام فصل مناسب تر می باشدوقتی صحبت از تغییر شغل و پیدا کردن شغل جدید می‌شود، یکی از المان‌های مهمی که باید مدنظر قرار بدهیم چگونگی زمان‌بندی ارسال درخواست کار است. در واقع باید تدبیری در نظر بگیریم که رزومه کاری‌مان در زمان مناسب در دیدرس فرد مناسب قرار بگیرد که همان مسئول استخدامی سازمان موردنظرمان باشد. اگر بتوانیم در شمار اولین کسانی قرار بگیریم که رزومه‌شان بررسی می‌شود، شانس بالایی برای موفقیت و رسیدن به پست موردنظر خواهیم داشت. اما از آنجایی که پیش‌بینی شروع روند رسیدگی به درخواست‌ها چندان آسان نیست (به‌ویژه برای کسانی که به‌دنبال شغل‌های کار در منزل هستند)، می‌توانیم با بررسی و آشنایی بیشتر با روند و شرایط معمول استخدام در طول فصل‌ها و بازه‌های زمانی مختلف سال و پیدا کردن بازه‌های زمانی‌ای که در آنها فعالیت در حوزهٔ استخدام نیروهای جدید بیشتر است، شانس بالاتری برای تحقق این هدف داشته باشیم. موضوع این مطلب را هم به همین مسئله اختصاص داده‌ایم: با بررسی فصل‌های مختلف سال، خواهیم دید که چه زمانی برای اقدام به تغییر شغل، بهتر است. همرا ما باشید.

تغییر شغل در فصل بهار


به‌ باور بسیاری، فروردین و اردیبهشت بهترین ماه‌های سال برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید و تغییر شغل هستند؛ البته به‌استثنای نیمه اول فروردین‌ماه که تعطیلات است و بیشتر کارمندان در محل کار خود حضور ندارند. اگر به‌دنبال کارهای دائمی و تمام‌وقت هستید، بهتر است ارسال رزومه و درخواست کار را به این ماه‌ها موکول کنید. با شروع سال نو، بودجهٔ بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌روز می‌شود و پیش‌بینی‌های مرتبط با چگونگی فروش و وضعیت کار در سال پیشِ‌رو در اختیارشان قرار می‌گیرد. نظر به این مسئله، مدیران اجرایی درک بهتری از نیازهای‌شان پیدا می‌کنند و برای برآورده کردن آنها به‌دنبال نیروی کار مناسب خواهند بود. بسیاری از مشاوران، فرصت‌های شغلی ۲ ماه نخست سال جدید را بهترین زمان برای جست‌وجوی کار می‌دانند.

نکتهٔ دیگر اینکه بسیاری از سازمان‌ها در اسفندماه، استخدام نیروی کار جدید را به تعویق می‌اندازند تا در سال نو با توجه به تغییرات جدید این کار را انجام بدهند؛ بنابراین ممکن است به‌مرور، طی این دو ماه نخستِ سال، به فرصت‌های شغلی سازمان‌ها افزوده شود. بهتر است به یک بار جست‌وجو اکتفا نکنید و طی این دو ماه، هرازچندگاهی فرصت‌های شغلی را دوباره بررسی کنید و از آخرین تغییرات آگاه شوید.

البته جست‌وجو برای کار در این دو ماه معایبی هم دارد: اول اینکه سازمان‌ها سرمایه، وقت و منابع زیادی در اختیار دارند و برای انتخاب از میان متقاضیان کار عجله‌ای ندارند؛ به این خاطر، روند رسیدگی به درخواست‌ها به‌کندی پیش می‌رود و باید کمی حوصله داشته باشید. نهایی کردن مصاحبه کاری و امضای قرارداد هم به همین صورت در این دو ماه بیشتر زمان‌بر است. عیب دیگر جست‌وجو در این دو ماه، رقابتی بودن فضای کسب و کار و بازار کار و استخدام است. با شروع سال جدید، افراد بسیاری برای پیدا کردن کار انگیزه مضاعف پیدا می‌کنند؛ پس برای استفاده از فرصت‌های شغلی در این زمان رقیب‌های زیادی خواهید داشت. بهتر است رزومهٔ کامل و خوبی فراهم کنید تا از این حیث به مشکل برنخورید.
برای تغییر شغل کدام فصل مناسب تر می باشد

تغییر شغل در فصل تابستان


تابستان برای کسانی که به‌دنبال تغییر شغل هستند فصل چندان ایدئالی نیست. بیشتر سازمان‌ها تا اواخر خرداد تقریبا تمامی بودجه‌ای را که برای به خدمت گرفتن منابع انسانی کنار گذاشته‌اند خرج می‌کنند؛ به‌علاوه، مسئولان استخدامی سازمان‌ها هم در طول ماه‌های گرم تابستان چندان فعال نیستند. حالا اینکه علت کم‌کاری‌شان نبود بودجهٔ کافی باشد یا مشغله‌های دیگرشان، به روند کاری سازمان ارتباط دارد. در بیشتر سازمان‌های بزرگ سه‌ماههٔ تابستان صرف پیش‌بینی وضعیت کاری در فصل‌های پیشِ‌رو، گزارش نویسی برای مدیران و کارهای دیگری مانند اینها می‌شود.

با این اوصاف می‌توان گفت که فرصت شغلی دندان‌گیری در سه ماه تابستان نمی‌توان پیدا کرد. اگر هم سازمانی در این سه ماه اقدام به استخدام نیروی جدید کند، معمولا این کار را برای شغل‌های جزئی‌تری می‌کند که حداقل دستمزد را دارند. بهترین کاری که از دست‌تان برمی‌آید این است که در این سه ماه بیشتر راجع‌به سازمان‌های موردنظرتان تحقیق کنید: با یکی دو نفر از کارکنان آنها صحبت کنید، راجع به محیط کار سازمان تحقیق کنید و اگر امکان دسترسی وجود داشت، با مدیران بخش استخدامی سازمان‌ها ارتباط برقرار کنید. به این صورت، با شروع موج استخدامی جدید آنها دست‌تان پرتر خواهد بود.

البته، به‌مانند مورد قبل، جست‌وجو به‌دنبال کار و تغییر شغل در تابستان هم صرفا محدود به این کاستی‌ها نمی‌شود و مزایایی هم دارد. ممکن است اوایل تابستان شغل‌تان را از دست داده باشید یا بنا به دلایلی در این بازه زمانی مجبور به تغییر شغل شوید؛ در این صورت، نباید به‌کلی ناامید شوید. درست است که مدیران استخدامی شرکت‌ها در این دوران معمولا به تعطیلات می‌روند یا وقت‌شان را صرف کارهای دیگر سازمان می‌کنند، اما نباید فراموش کرد که بیشتر کسانی هم که در جست‌وجوی فرصت‌های شغلی هستند، در تابستان کمتر فعالیت دارند؛ این به‌معنای رقابتی‌نبودن فضای استخدامی در این فصل و شانس بیشتر برای شما است.

این مسئله برای کسانی که به کار نیاز دارند، مزیت است. سعی کنید جست‌وجو در روزنامه و اخبار محلی را محدود کنید و بیشتر در سایت‌های کاریابی، لینکدین و نظایر اینها به‌دنبال فرصت‌های شغلی سازمان‌ها بگردید. کارکنان سازمان‌ها حتی اگر در تعطیلات هم باشند گاه‌به‌گاه به اینترنت سری می‌زنند و ممکن است در این حین با متقاضیان کار ارتباط برقرار کنند. نیمهٔ دوم شهریور ماه هم مصادف با زمانی است که کار استخدام سازمان‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود. اگر تا آن زمان موفق به پیدا کردن کار و تغییر شغل نشده بودید، رزومه‌تان را برای این بازهٔ زمانی به‌روز کنید.

تغییر شغل در فصل پاییز


همین‌طور که مشاهده می‌کنید، روند استخدامی سازمان‌ها در طول سال، حرکتی موج‌مانند دارد: گاهی پرتکاپوتر است و گاهی فعالیت در آن کمتر می‌شود. پاییز مصادف با دومین موج اصلی استخدام در طول سال است. تعطیلات خانواده‌ها در این فصل به پایان می‌رسد، بچه‌ها دوباره به مدرسه برمی‌گردند و مدیران منابع انسانی با انرژی و زمان بیشتری کارشان را از سر می‌گیرند. تأثیری که تعطیلات تابستان بر روحیهٔ مدیران منابع انسانی می‌گذارد معمولا باعث می‌شود که روند استخدام در پاییز بهتر و سریع‌تر باشد.

دیگر مزیت تغییر شغل در پاییز، تمایل بیشتر سازمان‌ها به استفاده از تمامی منابع‌شان در این فصل است. هر سازمان بسته به حوزهٔ کاری‌اش، فرصت‌های شغلی خالی‌ای خواهد داشت که از آغاز بهار تا کنون هنوز پر نشده‌اند و به‌نوعی با ضرب‌الاجلی برای پر کردن این جاهای خالی روبه‌رو می‌شوند. اگر این کار را نکنند، در آینده به مشکل برخواهند خورد؛ به‌علاوه در بعضی از سازمان‌ها کسانی که طی دو فصل پیشین استخدام شده بودند، کارشان را رها می‌کنند و پاییز بهترین فرصت برای پر کردن جای خالی این افراد است. البته نباید فراموش کرد که در پاییز هم بازار کار و استخدام فضایی رقابتی دارد؛ پس تا جای ممکن بهتر است رزومه‌ای که فراهم می‌کنید به‌روز و خوب باشد.

تغییر شغل در فصل زمستان


تا نیمه زمستان، بازار داغ استخدام پاییز تا حدودی ادامه پیدا می‌کند؛ اما هرچه به تعطیلات نوروز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، فرصت‌های شغلی کمتر می‌شوند؛ مگر آنکه در جست‌وجوی شغل‌های فصلی باشید یا آنکه صرفا به کاری نیاز داشته باشید که با دستمزد آن از پسِ پرداخت قبض‌های‌تان بربیایید. از نیمه دوم زمستان، بیشتر خانواده‌ها شروع به رزرو بلیط برای تعطیلات پیشِ‌رو می‌کنند، وقت‌شان را صرف خرید شیرینی و آجیل عید می‌کنند و الی آخر. خانواده‌های مدیران و مسئولان استخدامی نیز از این قاعده مستثنا نیستند: هرچه به فهرست کارهای شخصی و خانوادگی‌شان افزوده می‌شود، برای کار و سازمان زمان کمتری خواهند داشت.

دلایل دیگری هم هستند که تغییر شغل در دوماههٔ آخر سال را با مشکل روبه‌رو می‌کنند: اول اینکه بودجه‌ای که سازمان‌ها برای به خدمت گرفتن منابع انسانی در اختیار دارند در این دو ماه از همیشه محدودتر می‌شود؛ باید منتظر سال نو و فرصت‌ها و بودجهٔ بیشتر باشند تا قادر به استخدام نیروی کار باشند. دلیل دیگر این است که در این زمان از سال در بیشتر سازمان‌ها جاهای خالی پر شده است و معمولا فرصت شغلی چندانی قابل‌دسترس نیست. هوا هم که رو به گرمی می‌گذارد و تعطیلات نزدیک می‌شود، بیشتر مردم تنبل می‌شوند و ترجیح می‌دهند صبح‌ها دیرتر از خواب بیدار شوند. نظر به دلایلی که گفته شد، اگر تا همان یکی دو ماه اول زمستان قادر به تغییر شغل و پیدا کردن کار موردنظرتان نبودید، بهتر است دست نگه دارید و منتظر زمان بهتری برای ارسال درخواست استخدام باشید. اگر زمان کافی در اختیار دارید، از آن برای قوی‌تر کردن رزومه‌تان استفاده کنید.
advertising