چگونه یک کارمند خوب و با صلاحیت استخدام کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/14
چگونه یک کارمند خوب و با صلاحیت استخدام کنیماستخدام کردن یک کارمند خوب کار آسانی نیست اما سختی آن به نسبت بازدهی بسیار رضایت بخش است. مدیران باید همیشه برای خودشان یک چارت سازمانی داشته باشند که در این چارت علاوه بر امور مالی، تولید، خدمات مشتری، بازاریابی، فروش جایی هم برای کارمندان و استخدام آنها وجود دارد. کارمندان خوب نشانه هایی دارند و این نشانه ها را میتوان از برخورد با آنها و بررسی تجربیات کاری شان فهمید.

برای استخدام کارمند خوب از طرح پرسش های ساده پرهیز کنید


از پرسش‌هایی که آمادگی برای‌ جواب دادن آنها آسان است، اجتناب کنید .اولین چواب در پاسخ به این سوال که چگونه کارمند خوب استخدام کنیم، این است که از طرح پرسش‌های ساده پرهیز کنید. کار را با مجموعه‌ی جدیدی از پرسش‌ها شروع کنید، یا حداقل پرسش‌هایی که بارها و بارها استفاده شده‌اند و یا آنهایی که آمادگی برای‌شان آسان است و پاسخ‌شان را می‌توان به‌راحتی حدس زد، حذف کنید؛ پرسش‌هایی مثل اینکه «بزرگترین نقاط قوت و ضعف‌تان چه هستند؟» یا «چرا خودتان را برای این سِمت مناسب می‌دانید؟» یا «شغل رویایی‌تان چیست؟» و یا «خودتان را طی پنج سال آینده در چه جایگاهی تصور می‌کنید؟»

برای استخدام کارمند خوب توانایی آنها را در حل مسئله ارزیابی کنید


دنبال کردن رویکرد «محتوای شغلی» و درخواست از مصاحبه ‌شونده برای انجام بخشی از کار واقعی، بهترین روش برای جداسازی کاندیداهای درجه یک برای این شغل از آنهایی است که عملکرد متوسطی دارند. توانایی حل مشکلات فعلی، اغلب عامل پیشگویانه‌ی شماره یک برای عملکرد شغلی است. مشکلی واقعی که در نخستین روز کارشان با آن مواجه خواهند شد را برای‌شان شرح دهید. بعد هم بخواهید مراحل کلی‌ای که برای حل این مسئله دنبال می‌کنند را برای‌تان شرح دهند. پیش از مصاحبه استخدامی ، فهرستی از گام‌های ضروری را آماده کنید. اگر مراحل مهمی مثل گردآوری اطلاعات و مشورت با گروه یا مشتری و شناسایی معیارهای موفقیت را حذف کردند، امتیاز کم کنید. مشکلات موجود در فرایند ما را شناسایی کنید. شرحی یک صفحه‌ای از فرایند فعلی ناقصی مرتبط با کارشان را به آنها بدهید. از آنها بخواهید فرایند را بررسی کرده و سه حوزه‌ی نخستی که پیش‌بینی می‌کنند مشکلاتی جدی را احتمالا به وجود خواهند آورد شناسایی کنند. خودتان، پیش از مصاحبه، فهرستی از آن نقاط ضعف و نقص‌ها را آماده کنید.

برای استخدام کارمند خوب باید توانایی آنها در یادگیری و انطباق و نوآوری را ارزیابی کنید


گام‌هایی که برای یادگیری مستمر و حفظ وضعیت تخصصی‌تان در زمینه‌ی فنی مهمی باید بردارید را طرح‌ریزی کنید. گام‌هایی را که برای انطباق وقتی تغییر بسیار غیرمنتظره‌ای چه در زمینه‌ی فناوری و چه انتظارات مشتری رخ می‌دهد باید بردارید طرح‌ریزی کنید. گام‌هایی را که برای افزایش نوآوری در میان گروه‌تان به منظور واکنش به افزایش رقابت یا فناوری‌های جدید باید بردارید طرح‌ریزی کنید.

برای استخدام کارمند خوب مراقب پرسش‌ های مربوط به گذشته باشید


پرسش‌هایی که مصاحبه‌شونده در پاسخش باید توضیح دهد که فلان کار را در گذشته چگونه انجام می‌داده، درد سرساز هستند. چرا که در دنیای پرسرعت امروز رویکردهای دیروز خیلی زود به دست فراموشی سپرده شده و رویکردهای جدیدی جای‌شان را می‌گیرند. چون روشی که مصاحبه‌شونده سال‌ها پیش و در شرکت دیگری عمل می‌کرده، شاید پاسخ اشتباهی به این شرکت حاضر با فرهنگ ویژه‌اش باشد. ضمن اینکه پرسش‌های مربوط به گذشته، به کسانی که قصه‌گوی خوبی هستند فرصت می‌دهد تا درباره‌ی حل و فصل فلان مسئله با آب و تاب توضیح دهند، در حالی که واقعیت این است که خودشان نقش کوچکی در آن قضیه ایفا کرده‌اند.

برای استخدام کارمند خوب آینده‌ نگری آنها را ارزیابی کنید


یکی از چیزهایی که در پاسخ به این سوال که چگونه کارمند خوب استخدام کنیم، باید در نظر بگیرید این است که آینده‌نگری نیروی کارتان بسنجید. این پرسش‌ها را در نظر داشته باشید تا ارزیابی کنید که مصاحبه ‌شونده چگونه می‌تواند چنین کاری کند: طرح‌تان برای این کار را مشخص کنید. بهترین کار این است که پیش از آغاز پروژه‌ی بزرگ یا کار جدیدی، طرحی را توسعه دهید. از آنها بخواهید عناصر طرح اقدامات‌شان را برای ۳ تا ۶ ماه نخست مشخص کرده و اجزای مهم را برجسته کنند؛ اجزای مهمی مانند اهداف، اینکه با چه کسی مشورت خواهند کرد، چه داده‌هایی را تحلیل خواهند کرد، چگونه با گروه‌شان ارتباط برقرار می‌کنند، معیارهای ارزیابی موفقیت طرح‌شان و غیره. فرایند تغییر و تکامل شغل یا صنعت را پیش‌بینی کنید. پیش‌بینی تغییرات عمده بسیار مهم است. از آنها بخواهید حداقل پنج روشی که شغل‌شان احتمالا طی سه سال آینده در نتیجه‌ی تغییرات در محیط کسب‌وکار تکامل خواهد یافت را پیش‌بینی کنند. حتما بخوانید: چطور از استخدام یک نیروی سمّی جلوگیری کنیم؟

نشانه های کارمند خوب و تاثیر کارایی آن در سازمان


مهمترین نشانه یک کارمند خوب این است که بتواند مسئولیتهای خود را در محیط کار شناسایی کند. مهارتهایی چه سخت افزاری چه نرم افزاری را داشته باشد قابلیت استفاده از کامپیوتر، برقراری ارتباط (نوشتن، صحبت کردن)، نظارت بر کار و… نشان از یک کارمند خوب است حتی اگر سابقه ی کاری زیادی هم نداشته باشد. کارمندان خوب به جزییات کاری توجه میکنند آنها سازمان یافته عمل کرده و قادر به انجام منظم کارها هستند.

تجربه، دانش و مهارت نشان یک کارمند خوب است بنابراین اگر این ویژگی ها را در کارجویان دیدید آنها را استخدام کنید. یک مدیر خوب باید به صورت جامع کار را برای کارمند شرح دهد مثلا هدف کار و مسئولیتهای آن در مقابل یک کارمند خوب تمام تلاش خود را می کند که مجموعه به این اهداف برسد و این کار را با انجام درست وظایفش انجام میدهد.

کارمندان خوب به اندازه ی کافی به کار علاقمندند. آنها اهل رقابت سالم و پیشرفت هستند. بنابراین شما برای اینکه این گونه کارمندان را جذب کنید باید به همان نسبتی که کارمند برای شما و کارتان ارزش و اهمیت قائل می شود شما هم در مقابل او را از مزایای کاری خوب بهرمند کنید.

کارمندان خوب همیشه جذب مدیران خوب میشوند. یک مدیر خوب کارمند خوب میخواهد تا کارش را توسعه داده و پیشرفت کند چون بخش اعظم کار برعهده ی کارمندان است بنابراین شناخت آنها خیلی سخت نیست. هر کاری یک حوزه ی مسئولیتی مشخص دارد و کارمند خوب در همان ابتدا میتواند این مسئولیت ها را با موفقیت انجام دهد.

کارمندان خوب می توانند به افزایش روند کاری شما کمک کنند بنابراین این کارمندان را استخدام کنید این گونه از کارمندان بازخورد مثبت و بالایی دارند به گونه ای که شما خودتان میتوانید با ارزیابی کار آنها در مدت کوتاهی این بازخورد بالا را مشاهده کنید. کارمندان خوب همیشه یک محیط ایده آل را ترجیح میدهند و شما به عنوان کارفرما باید تیم کاری خود را چنان طراحی کنید که در این کارمندان خوب در آن زیادتر باشند.
advertising