نکات مهم برای شرکت در مصاحبه شغلی

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/28
نکات مهم برای شرکت در مصاحبه شغلی

تحقیق درباره مدیریت، مدیریت منابع انسانی و موقعیت شغلی خود


قدم اول در موفقیت داشتن اطلاعات کامل و صحیح متقاضی درباره شغل مورد نظر پیش از مصاحبه شغلی است. شما باید رییس شرکت، نیازمندی‌های شغل و کسی که از شما مصاحبه می‌گیرد را بشناسید. هرچه بیشتر بتوانید تحقیق کنید، بیشتر می‌توانید رییس خود را بشناسید و بهتر می‌توانید سوالات مصاحبه را پاسخ دهید. از وبسایت سازمان بازدید کنید و از شبکه‌های اجتماعی و یا مطالب چاپ شده راجع به آن تحقیق نمایید. همچنین می‌توانید برای تحقیق از موتور‌های جستجو نیز کمک گرفته و یا از کسانی که آشنایی دارند سوالات خود را بپرسید.

تحقیق در مورد سوالات احتمالی مصاحبه‌ های شغلی


در مورد سوالاتی که عموما در مصاحبه‌های کاری پرسیده می‌شود تحقیق کنید و جواب هایتان را آماده نمایید. یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در مصاحبه کاری این است که بتوانید سوالات مصاحبه را پیش‌بینی کنید. ابتدا از مصاحبه کننده بپرسید که آیا سوالات مصاحبه به صورت گروهی پرسیده می‌شود یا نفر به نفر است؟ آیا شما با یک نفر مصاحبه می‌کنید یا با چند نفر؟ هدف شماباید این باشد که مطمئن شوید که می‌توانید پاسخ‌های دقیق و روشن به سوالات مطرح شده بدهید. ابزار مناسب برای این که بتوانید پاسخ‌ها را به خاطر بسپارید این است که پاسخ‌ها را به صورت یک داستان در بیاورید و آن را بیان کنید. نیازی نیست پاسخ‌ها را حفظ کنید و در واقع نباید حفظ کنید بلکه باید نکات اصلی را به خاطر بسپارید و از فن بیان استفاده کنید.

پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه شغلی


لباسی را مناسب با شرکت و یا سازمان مورد نظر انتخاب کنید و سعی کنید حرفه‌ای‌ترین ظاهر خود را برای مصاحبه کاری به نمایش بگذارید. همیشه بدانید که لباس رسمی پوشیدن بهتر از لباس غیر رسمی است. همچنین لباس شما باید اندازه، تمیز و اتو کشیده باشد. جواهرات و بدلیجات را به حداقل برسانید. بهتر است قبل مصاحبه غذا نخورید و سیگار نکشید. همچنین پیش از مصاحبه حتما دهان خود را مسواک بزنید و یا از دهان شویه استفاده کنید.

سر وقت برسید و دیر نکنید قبل از شروع مصاحبه آرامش داشته باشید


هیچ بهانه‌ای برای دیر رفتن در مصاحبه کاری وجود ندارد. دیر رسیدن به مصاحبه اصلا خوشایند نیست . همیشه ۱۵ دقیقه قبل از زمان تعیین شده در محل مصاحبه حضور داشته باشید تا کاغذ بازی‌های تعریف شده را با موفقیت به پایان برسانید و چند دقیقه‌ای بنشینید و احساس راحتی و ارامش کنید. رسیدن زودتر از ساعت مقرر شما را با محیط کار آشنا می‌کند.

برخورد اولیه مناسب مهمترین اصل در مصاحبه است


یکی از قوانین اصلی برای یک مصاحبه موفق ادب و سلام و احوال پرسی گرم با همه کسانی است در محل مصاحبه می‌بینید. این فرد از نگهبان پارکینگ می‌تواند باشد تا پذیرش و مدیر استخدام. مدیران کنجکاوند که بدانند چقدر شما به عنوان یک متقاضی شغل با دیگر کارمندان می‌توانید ارتباط گرم و صمیمی برقرار کنید.
فراموش نکنید که برخورد اولیه یعنی برخوردی که مصاحبه کننده از شما در ثانیه‌های اول مصاحبه دریافت می‌کند، می‌تواند موفقیت و یا شکست شما را در مصاحبه رقم بزند. به کمک پوشیدن لباس مناسب، رسیدن در زمان تعیین شده برای انجام مصاحبه، و ارتباط و زبان بدن صحیح یعنی لبخند و ارتباط چشمی مناسب و موثر می‌توانید یک برخورد اولیه قوی را ارائه نمایید. نکته دیگر در ایجاد ارتباط اولیه صحیح دست دادن نه صفت و نه شل است. مدیران در ۲۰ دقیقه ابتدایی مهم‌ترین تصمیمات خود را درباره استخدام فرد مصاحبه شونده می‌گیرند.

با اعتماد به نفس و صداقت کامل به تمام سوالات پاسخ دقیق دهید


صادق، خوش‌بین، متمرکز، بی ریا، مختصر گو و دارای اعتماد به نفس بالا باشید.زمانی که مصاحبه شروع می‌شود، کلید موفقیت شما کیفیت پاسخ شما به سوالات است. هدف شما باید صداقت باشد به طوری که بدون کم و زیاد به سوالات مصاحبه کننده پاسخ دهید. در عین حال هدف دیگر شما باید این باشد که بتوانید پاسخ‌های دقیقی به سوالات مصاحبه کننده بدهید به طوری که بتواند به خوبی توانایی‌ها و تجارب شما را نشان دهد و در عین حال متناسب با موقعیت شغلی پیش رو و نیاز کارفرما باشد. همیشه سعی کنید پاسخ‌های شما دقیقا چیزی باشد که مصاحبه کننده به دنبال آن است. هیچ وقت از همکاران، کارمندان و رییس محل کار قبلی خود بدگویی نکنید. به خاطر داشته باشید مصاحبه درباره شخص شما و تخمین آمادگی شما برای شغل مورد نظر است.

پرسیدن سوالات دقیق از مصاحبه کننده نشانه هوشمندی است


در یک مصاحبه شغلی سوالات دقیق بپرسید. مدیران از روی سوالاتی که متقاضی می‌پرسد و یا نمی‌پرسد درباره صلاحیت شخص برای شغل مورد نظر قضاوت می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر مدیر استخدام در حال صحبت خود با موضوع شرایط کاری و انتظارات صحبت می‌کرد، شما باید چند سوال هدفمند بپرسید. سوال پرسیدن نشان می‌دهد شما درباره مجموعه مورد نظر تحقیقات خود را انجام داده‌اید و درباره آن کنجکاوید. متقاضیان شغل اگر هوشمند باشند سوالاتی را از روز قبل برای پرسیدن در جلسه مصاحبه آماده می‌کنند.

بعد از اتمام مصاحبه به وسیله نامه یا ایمیل از مصاحبه کننده تشکر کنید


از مصاحبه کننده به وسیله ایمیل و یا نامه تشکر نمایید و ادب و تواضع خود را فراتر از یک مصاحبه ببینید . روند تشکر را از خود مصاحبه آغاز کنید و از هرکس که از شما مصاحبه کرده است پیش از خروج تشکر نمایید. نوشتن نامه تشکرآمیز بعد از اتمام مصاحبه باعث نمی‌شود که شما در مصاحبه موفق شوید، اما قطعا شانس شما را نسبت به کسی که تشکر نکرده است افزایش خواهد داد.
advertising