رزومه کاری با سی وی چه تفاوتی دارد

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/01
رزومه کاری با سی وی چه تفاوتی دارد

رزومه چیست


کلمه Resume یک کلمه انگلیسی است و در زبان فارسی به معنای ، چکیده و خلاصه تجربیات هست ، و با CV متفاوت هست . روزمه در واقع مختص افراد غیر دانشگاهی هست ، که برای استخدام اقدام می کنند ، همان طور که از معنی این کلمه پیداست ، یعنی اینکه ، شما ان شرکت و کارخانه ای که میخواهید برید کار کنید و یا استخدام شوید ، باید خلاصه تجربیات و کارهایی را که انجام داده اید ، یا به عبارتی ، خلاصه سوابق کارتان را به ان شرکت نشان بدین ، که به این خلاصه کارهای قبلی و تجربیات شما ، میگویند Resume (رزومه) .

سی وی چیست


در واقع کلمه Curriculum ، به معنی ، برنامه اموزشی و تحصیلی ، یا برای معنی ، خوبتر ، یعنی برنامه ها و یا سوابق اموزشی و تحصیلی و تحقیقاتی که داشتین . و کلمه Vitea به معنی سوابق کاری ، یا به عبارتی همون رزومه .سی وی ( CV ) ، یعنی :تاریخچه زندگی افراد ، که این تاریخچه ، شامل ، ویژگی ها ، توانمندی ها ، و فعالیت ها و سوابق تحصیلی و مشخصات فردی و … هر کاری که شما کردین و هر جایزه و افتخار علمی که کسب کردین رو ، شامل میشه . CV ، مختص افراد دانشگاهی و کسانی که میخوان برن تو یک مرکز دانشگاهی ، شروع به تحصیل و یا تحقیق کنند .

قسمت های مختلف یک سی وی ( CV) به شرح زیر هستند :



مشخصات فردی ( Personal Details )
در این قسمت شما باید ، نام کاملتون ، جنسیتتون ( یعنی آقا هستین یا خانم ) ، ملیتتون ، تاریخ تولد تون ، شماره پاسپورتتون ، و همچنین اطلاعات تماستون ، مثل آدرس و شماره تلفن و آدر ایمیل یا همون پست الکترونیک ، درواقع این اولین بخش CV هستش و همه سی وی ها با این بخش شروع میشن .

سوابق و توانائی های تحصیلی و علمی ( Education and Qualification )
این قسمت از سی وی خیلی مهمه و باید حتما سی وی شما این قسمت رو داشته باشه ، توی این قسمت شما باید همه سوابق تحصیلیتون رو ذکر کنید ، یعنی باید از اول دبیرستان تا زمانی که هستین درش باشه . یعنی باید کامل بنویسید که فلان سال تا فلان سال در چه رشته و مقطعی و در کدوم مرکز یا مدرسه یا دانشگاه بودین و آدرس اون مرکز رو هم بنویسید .

سوابق کاری و شغلی ( Work Experiences )
این قسمت هم ، ضروری و مهم هستش ، توی این قسمت شما باید ، هر نوع کاری رو که انجام دادین بنویسید و حتما ذکر کنید که چه نوع کاری بوده و از چه تاریخی تا چه تاریخی بوده و همچنین آدرس و تلفن محل کارتون رو هم ذکر کنید .

مطالب و مقالات و یا کتابهای منتشر شده ( Publications )
در این قسمت شما باید ، کتابها و مقالاتی رو که منتشر کردین و همچنین کنفرانس هایی که شرکت کرده اید رو بنویسید ف یادتون نره که هر مقاله یا کتابی که منتشر کرده اید رو باید نامش و زمان انتشارش و محل انتشارش رو هم ذکر کنید .این قسمت فقط شامل کسانی میشه که مقاله و یا کتابی چاپ کرده اند ، و اگر کسی مقاله یا کتابی منتشر نکرده و در هیچ کنفرانسی هم شرکت نکرده ، نیازی نیست این قسمت رو در سی وی بنویسه .

مهارت ها ( Other Skils)
این قسمت هم زیاد ضروری نیست ولی اگه کسی ، بجز کارها و سوابق کاری که بالا گفتم ، مهارت یا تخصص خاص دیگه ای داره ، میتونه این قسمت رو به سی ویش اضافه کنه و اون مهارت ها رو این قسمت بنویسه .

تفاوت روزمه با سی وی


در مفهوم کلی رزومه با CV تفاوتی ندارد و معمولا هر دو برای هدف مشابهی به‌کار می‌روند، اما از دیدگاه دقیق‌تر، تفاوت‌هایی از لحاظ ساختار، قالب‌بندی، شیوه‌ی نگارش و حتی اهداف آنها وجود دارد. برای برخی مشاغل حتما باید CV تنظیم کنید و برای برخی دیگر رزومه کفایت می‌کند. ویژگی‌های رزومه و CV در برخی از کشورها با کشورهای دیگر متفاوت است. CV طولانی‌تر از رزومه است و معمولا جزئیات بیشتری را دربرمی‌گیرد. در اروپا و بخشی از آسیا، اصطلاح رزومه و CV هر دو به یک منظور به‌کار می‌رود؛ بنابراین CV یا رزومه‌ای که در این کشورها استفاده می‌شود با استانداردهای رزومه و CV در ایالات متحده متفاوت است. در ایالات متحده، CV در محیط‌های دانشگاهی و علمی استفاده می‌شود و جایگزینی برای رزومه‌های استاندارد است.CV شامل چند صفحه‌ است و جزئیات تمام سوابق تحصیلی و حرفه‌ای شما را دربرمی‌گیرد، اما رزومه کوتاه‌تر است و با هدف شغلی خاصی به‌کار می‌رود. هر دو فرم کاملا منحصربه‌فرد هستند.

مهمترین تفاوت رزومه و CV در طول (تعداد صفحات) محتوا و هدف آنهاست. رزومه خلاصه ای 1-2 صفحه ای از تحصیلات، تجربیات، و مهارتهای شماست. هدف از نوشتن رزومه تهیه متن کوتاهی است که معمولا خواننده آن 1-2 دقیقه زمان صرف خواندن آن می کند. بنابراین رزومه باید دقیقا مواردی را شامل شود که مرتبط با زمینه درخواست شما و حاوی اطلاعات مربوط به آن باشد.CV معمولا 2 تا چند صفحه را شامل می شود که در آن اطلاعات با جزییات بیشتری بیان شده اند. CV می تواند تمام زمینه های کاری و تحقیقی شما (اعم از زمینه مورد درخواست شما و تمام زمینه های دیگری که دقیقا با زمینه درخواست شما یکسان نیست) را در بر گیرد.
advertising