رزومه استاندارد و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/28
رزومه استاندارد و حرفه ای چه ویژگی هایی دارد

چگونه حرفه ای رزومه بنویسیم


یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

رزومه ها معمولاً به چند روش نوشته می شوند


به ترتیب زمانی (Chronological): در این نوع رزومه، سابقه شغلی‌تان را بر اساس تاریخ می‌نویسید. در این رزومه، معمولاً آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می‌شوند. تهیه رزومه Chronological، راحت‌ترین و رایج‌ترین روش تهیه رزومه است. رزومه‌ای که به ترتیب زمانی نوشته شده باشد معمولاً پرجزئیات، قابل فهم و زندگینامه‌گونه هستند و برای دانشجویانی که سابقه کاری خوبی نیز دارند بسیار مفید هستند.

بر اساس مهارت (Skills-based): این نوع رزومه‌ها معمولاً برای موقعیت‌های شغلی خاص ایجاد می‌شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می‌کند تا تنها بر روی مهارت‌ها و سوابقی تمرکز کند که با موقعیت شغلی فعلی در ارتباط هستند. این نوع رزومه برای موقعیت‌های شغلی مدیریتی بسیار کاربردی است.

رزومه‌ی ترکیبی : رزومه‌ی ترکیبی بین رزومه‌ی عملکردی و رزومه‌ی ترتیب زمانی تعادل ایجاد می‌کند. رزومه‌ای که به‌صورت ترکیبی تنظیم شود، با یک فهرست عملکردی از مهارت‌های شخصی آغاز می‌شود و به دنبال آن فهرست کارفرمایان به ترتیب زمانی عرضه می‌شوند.چون این نوع رزومه، ترکیبی از دو نوع رزومه‌ی قبلی است نسبت به آن‌ها کوتاه‌تر است و گستردگی کمتری دارد.

رزومه‌های آنلاین : از زمانی که جستجو برای اشتغال و استخدام به‌صورت الکترونیکی درآمد، معمولاً کارفرمایان تنها رزومه‌های الکترونیکی را قبول می‌کنند. همین امر باعث تغییر در سبک نوشتن، خواندن و پردازش رزومه شده است. امروزه یک رزومه‌ی نوشته‌شده روی برگه، یک مورد خاص است.در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان، رزومه‌های داوطلبان را از طریق موتورهای جستجو پیدا می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که در هنگام نوشتن رزومه استفاده از کلیدواژه‌های مناسب به امری مهم برای داوطلبان تبدیل شود.

یک رزومه حرفه ای شامل چه اطلاعاتی است


اطلاعات شخصی: اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفه‌ای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری می‌کردند (زیرا در صورت موجود بودن عکس، نپذیرفتن درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسان‌تر می‌شود). برای مثال در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمی‌شود، اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این بابت وجود ندارد.با این حال، امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

تحصیلات :شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را نام ببرید.

سوابق شغلی : یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامه‌ریزی، توسعه و هماهنگی می‌توانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

علایق و دستاوردها : توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر می‌شود، الویت‌ها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه‌ و پر اهمیت‌ می‌شود.از عبارات و جملات کلیشه‌ای مانند “معاشرت با دوستان” استفاده نکنید. همچنین بهتر است برای نظم‌بخشی بصری به رزومه، از علامت‌گذاری و بولت پوینت برای دسته‌بندی علایق خود استفاده کنید. برای مثال:ورزشی خلاقیت و … یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌‎کنند، نوع علایق و سرگرمی‌های شماست. پیشنهاد می‌کنیم بر روی فعالیت‌های گروهی و تیمی تمرکز کنید. برای مثال اگر بیشتر علایق معرفی شده در رزومه شما کارهای فردی باشند (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر)، به عنوان فردی گوشه‌گیر که توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارد، شناخته خواهید شد.

همچنین، سعی کنید علایق و سرگرمی‌های داخل رزومه‌تان متنوع باشد. برای مثال اگر تمام سرگرمی‌هایتان حول مسائل ورزشی باشد، برای کارفرما سوال خواهد شد که چگونه با مشتری یا همکاری که به ورزش علاقه ندارد، ارتباط برقرار می‌کنید. اگر سرگرمی‌های غیرمعمول دارید آن‌ها را در رزومه خود قرار دهید، این کار باعث جلب توجه کارفرما خواهد شد. برای مثال موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمی‌هایی‌اند که نشان می‌دهند در شرایط سخت و دشوار بر توانایی‌های خود متکی هستید. هر سرگرمی و علاقه‌ای که به شغل مورد نظرتان مرتبط است را باید در رزومه خود قرار دهید. برای مثال اگر قصد دارید به عنوان یک خبرنگار فعالیت کنید، بهتر است که از علاقه خود به وبلاگ‌نویسی بگویید.

مهارت های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:


تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
توانایی جستجو در اینترنت
تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟


رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
بخش‌بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد

قالب بندی رزومه ی خود را هوشمندانه انتخاب کنید


اغلب اوقات برای جویندگان کاری که به دنبال تغییر شغل هستند یک رزومه‌ی عملکردی (رزومه‌ای که بر مهارت‌ها بیشتر از سابقه‌ی کاری تأکید می‌کند و معمولاً بر اساس ترتیب زمانی نیست) توصیه می‌شود، زیرا این نوع رزومه به داوطلبان اجازه می‌دهد آنچه می‌خواهند انتخاب کنند را به نمایش بگذارند.به‌عنوان یک هشدار باید در نظر داشت که باوجوداینکه قالب این نوع رزومه آسان است ولی وقتی رزومه‌ی خود را در این قالب می‌نویسید استخدام‌کنندگان و اغلب سیستم‌های ردیابی کارجویان (ATS) در خواندن و تجزیه‌ی اطلاعات موجود در رزومه دچار مشکل می‌شوند و این بدان معنی است که درخواست به‌صورت اتوماتیک رد می‌شود، فقط به این دلیل که برای رزومه‌ی خود قالب اشتباهی انتخاب کرده‌اید.»

به خاطر داشته باشید که فراتر از رزومه ی خود هستید


بی‌شک، داشتن یک رزومه‌ی عالی مهم است ولی زمانی که یک جوینده‌ی کار باشید، موضوعات مهم‌تر دیگری نیز وجود دارند.زمانی که قصد تغییر شغل دارید، با افراد شاغل در حوزه‌ی کاری جدید روابط مستحکم برقرار کنید و با آن‌ها در تماس باشید. فارغ ازآنچه در رزومه است، این روابط می‌تواند کمک کند و درنتیجه این افراد، فرصتی مناسبی برای کار جدید خواهند داد.»
advertising