نکاتی که قبل از مصاحبه شغلی باید رعایت کنید

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/28
نکاتی که قبل از مصاحبه شغلی باید رعایت کنیدپیش نویس واقعی برای مصاحبه آماده کنید. بسیاری از سوالات مصاحبه از پیش کاملا قابل پیش بینی هستند. شما می توانید از قبل 10 یا 12 موردی که از شما پرسیده می شود را روی کاغذ بیاورید. سوالاتی مثل چرا باید ما شما را جذب کنیم؟ دلیل تناسب شما برای این نقش شغلی چیست؟ من چند مورد از شکاف ها را در رزومه تان می بینم.... و سوالاتی از این دست. برای پاسخ به این سوالات تمرین کنید. با صدای بلند به آنها جواب بدهید. این که پاسخ های نیمه و تقریبی به سوالات بدهید، اصلا مناسب به نظر نمی رسد. واقعا این کار را انجام دهید. با این کار روایت های کوتاهی از خودتان آماده می کنید تا پاسخ های آماده ای داشته باشید و در اتاق مصاحبه نیز کاملا آماده و راحت تر باشید. علاوه بر این می توانید به سوالات پاسخ های مختصر و مناسب بدهید. به یاد داشته باشید که مصاحبه کننده نیاز دارد تا در زمان کوتاهی از شما شناخت مناسبی پیدا کند. اگر پاسخ غیر واضح و نامناسبی را به یک یا دو سوال داشته باشید، ممکن است همه زمانی که داشتید را از دست داده و ریسک خسته شدن مصاحبه کننده را ایجاد کنید.

برای سوالاتی که می خواهید از آنها اجتناب کنید، آمادگی پیدا کنید. اگر در رزومه تان نکته ای وجود دارد که مشخص نشده، احتمال دارد که مصاحبه کننده نسبت به آن کنجکاو شود. اگر شما از پیش در مورد این موضوع تمرین کرده باشید فرصت آن را دارید که خیلی سریع به آن اشاره کنید.مختصر و مثبت صحبت کنید. فرض کنیم موضوع این است که کار قبلی خود را از دست داده اید. می توانید این گونه جواب دهید: مثل بسیاری از افراد، به دلیل تعدیل نیروی سازمان شغل خود را از دست دادم. اما این فرصت را پیدا کردم تا مهارت های خودم را توسعه بدهم و زمینه های رشد جدیدی را شناسایی نمایم. روند پاسخ خود را از گذشته به حال داشته باشید و فضای راحت صحبت های خود را ادامه دهید.

اگر شما حلقه ای از روند سوالات را از دست دادید، قبل از این که به آن جواب دهید دقیقه ای را به نحوه پاسخ گویی اختصاص بدهید. درونگراها اغلب برای پردازش سوالات به زمان نیاز دارند. شما می توانید با خلاصه کردن سوال یا قالب بندی دوباره آن از زبان خودتان، زمان بخرید. به عنوان مثال بگویید: «سوال بسیار خوبی بود. اگر بخواهم به این سوال جواب بدهم، می توانم اینگونه پاسخ بدهم ...». بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دچار دستپاچگی و نگرانی شوید. این موضوع نشان می دهد که شما شایستگی ندارید و اگر نتوانستید و مجبور شدید، به مصاحبه کننده بگویید: لطفا یک دقیقه به من اجازه بدهید تا فکر کنم... سپس وقتی آمادگی پیدا کردید، به سوال جواب دهید.

مطمئن شوید که واقعا گوش می دهید. وقتی افراد دچار نگرانی هستند، تمایل دارند که بر روی خودشان تمرکز داشته باشند این که چه گونه صحبت می کنند و یا چه پاسخ هایی می دهند. اما تشویش و اضطراب می تواند مانع گوش دادن شما شود، و یا باعث شود شما نکته ای اصلی مربوط به سوال مصاحبه کننده را از دست بدهید. سعی کنید با نفس های عمیق آرامش خودتان را به دست آورده و به جای تفکر روی خودتان به کلمات مصاحبه کننده تمرکز کنید. اگر سوال پیچیده ای مطرح شد، بهتر است دوباره آن را تکرار کرده و قبل از این که پاسخ دهید این سوال را بپرسید که آیا درست متوجه شده ام؟

اگر ممکن باشد، وقت مصاحبه را صبح بیندازید.اگر برایتان ممکن است وقت مصاحبه طوری هماهنگ کنید که بتوانید صبح و هر چه زودتر این کار را انجام دهید، چون هر چه بیشتر انتظارتان برای مصاحبه طولانی شود، عصبی تر و خسته تر می شوید.

سوالات خود را از قبل آماده کنید. می دانید که مصاحبه کننده از شما می پرسد که سوالات خود را از او بپرسید. پاسخ «نه» همیشه بدترین جواب ممکن خواهد بود. یک یا دو سوال خوب در مورد آینده شرکت یا آینده نقش شغلی که برای آن مصاحبه می شوید آماده کنید. به دنبال پرسش هایی باشید که عصبی تان می کند. بعضی از سوالات هستند که شما را عصبی می کنند مثل پرسش درباره حقوق یا دلیل ترک شغل پیشین. درباره شان فکر کنید تا زمانی که در برابر چنین پرسشی قرار می گیرید، با عصبانیت پاسخ مصاحبه کننده را ندهید.

از دوست مورد اعتماد خود بخواهید تا مصاحبه تمرینی با شما داشته باشد و از آن را فیلم برداری کنید. اگر فردی را می شناسید که مصاحبه واقعی را تجربه کرده، از او بخواهید تا با شما تمرین کند. اما هر دو شما باید آن را جدی بگیرید. این تمرین بسیار خوبی است. به این ترتیب و با تجربه حس مصاحبه کننده خیلی راحت تر روبروی او قرار می گیرید.وقتی این کار را انجام دهید در واقع خودتان درسطح بالاتری قرار داده اید که قرار است با آن روبرو شوید. واضح است که نگرانی و استرس طبیعی خواهد بود، اما این نگرانی ها را نادیده نگیرید. بر خلاف آن،سعی کنید تا جایی که می توانید خود را برای مصاحبه خوب آماده کنید. اگر کسی برای آرامش شما می گوید: خودت باش، این گفته را نادیده بگیرید. البته که می خواهید خودتان باشید، اما نمی خواهید که نسخه نگران و تشویش شده خودتان را ارائه کنید. شما می خواهید بهترین نسخه خودتان باشید که آرام و با اعتماد به نقس و کاملا آماده برای مصاحبه است.

خیلی محترمانه و حرفه ای نام مصاحبه کننده را بپرسید. می توانید در زمان هماهنگی برای مصاحبه استخدامی خیلی مودبانه و مثل افراد حرفه ای نام مصاحبه کننده را بپرسید تا هنگامی که او را می بنید با نامش خطابش کنید. می توانید سوالتان را اینطور بپرسید:” می تونم بدونم با چه کسی قرار هست که صحبت کنم؟

چند دقیقه قبل از ساعت تعیین شده برای مصاحبه در محل باش، اما این چند دقیقه نباید به سی دقیقه یا یک ساعت برسد. چون اگر در این زمان ها خودتان را به مصاحبه کننده نشان بدهید، صورت خوشی ندارد و اولین فکر مصاحبه کننده این است که شما به کار خیلی خیلی احتیاج دارید.
advertising