چگونه در مصاحبه کاری نظر کارفرما را جلب کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/27
چگونه در مصاحبه کاری نظر کارفرما را جلب کنیمجلب نظر مثبت کارفرما در نخستین برخورد در مصاحبه استخدامی اسراری دارد که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما رعایت همین نکات ساده در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود. شما باید مصاحبه کننده را به آرامی به نحوی هدایت کنید تا در خصوص مهارت های شما سوال کند چرا که دیده شده اغلب مصاحبه کننده ها برای دریافت مهارتهای فرد به طرز اشتباهی به سابقه کاری افراد پناه می برند که مسلما نمی تواند همه مهارت های شما را توصیف کند.

ادعای کامل بودن نداشته باشید. هیچ کاندیدایی بی عیب و نقص نیست این را بپذیرید که شما هم اشکالاتی دارید اما به خاطر داشته باشید نشان دهید که علاقه زیادی به آموختن و بر طرف کردن اشکالات خود دارید و اینکه به انجام این کار علاقمند هستید. به جای آنکه فکر خود را مشغول دارید که رزومه شما کامل نیست یا به جای آنکه مصاحبه کننده فرصت یابد تا این امر را به شما گوشزد کند . بر توان بالقوه خود تاکید کنید. این کار اغلب شاخص بهتری برای کارآیی شغلی آینده افراد است. اگر دستاوردهای شغلی گذشته شما به شغل فعلی ارتباط مستقیمی ندارد، اما توانایی یادگیری و انطباق پذیری با موقعیت جدید را دارید، باید این قابلیت خود را در مصاحبه به خوبی نشان دهید.

یکی از توصیه‌های رایج در یک مصاحبه، در دست گرفتن «قدرت عمل» در جریان گفتگو است. واقعیت این است که فرد مصاحبه‌کننده تحت کنترل است. وظیفه شما این است که تا حد ممکن مفید باشید. باید به مصاحبه‌کنندگان کمک کنید تا کار درست را انجام دهند؛ چرا که اغلب آنها نمی دانند بهترین روش مصاحبه چگونه است. بیشتر مصاحبه‌کنندگان در دام تمایلات ناخود آگاه خود گرفتار می‌شوند و به جای آنکه بیشتر بر شایستگی فرد تمرکز کنند، توجه خود را بیشتر به تجربه افراد معطوف می‌کنند. وظیفه شما به عنوان مصاحبه‌شونده این است که نگذارید این اتفاق بیفتد.

نشان دادن آمادگی نکته قابل توجهی است که به شدت در کافرما ها تاثیر گذار است. اغلب افراد نکات ظریف آمادگی را فراموش می کنند. تاثیر نگاه اول را فراموش نکنید. در چند ثانیه اول مصاحبه کننده در مورد شما قضاوت می کند پس مهم است که با چه شکلی وارد اتاق شوید ، چقدر مهارت داشته باشید و به چه نحوی سخن بگویید. اینکه شما چگونه صحبت می‌کنید، چگونه وارد اتاق می‌شوید و اینکه چقدر راحت به نظر می‌رسید بسیار مهم است. افرادی که بهترین عملکرد را در مصاحبه‌ها دارند، گفت‌وگوی خود را به طور واضح اما آرام شروع می‌کنند، با اعتماد به نفس قدم بر می‌دارند و واقع بینانه فکر می‌کنند؛ به همین خاطر، در جریان مصاحبه آشفته و دستپاچه به نظر نمی‌رسند.

واجب است که شما لباس مناسب بپوشید، به موقع در محل حاضر شوید، در مورد شرکتی که درخواست استخدام در آن را دارید تحقیق کرده باشید ، شخص مصاحبه کننده تان را بشناسید این کار به شما کمک می کند مصاحبه کننده را قانع کنید که شما آمادگی پذیرش آن شغل را دارید.حتی با وجود داشتن آمادگی مناسب، هیچ‌وقت نمی توان پیش بینی کرد یک مصاحبه دقیقا چگونه پیش خواهد رفت. باید رادارهایتان را در اتاق مصاحبه به کار اندازید. یک کاندیدای خوب می‌داند در موقعیت‌های مختلف باید چگونه بازی کند. از خودتان بپرسید: آیا لازم است جواب‌های بهتری بدهم؟ آیا باید روی تن صدای خود کار کنم؟ آیا باید سکوت کنم؟ بیشتر مصاحبه کنندگان دوست دارند خودشان حرف بزنند و شما باید اجازه این کار را به آنها بدهید. نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد انعطاف‌پذیر باشید.

بیشتر افراد بر این امر واقفند که قبل از حضور در جلسه مصاحبه باید مقدماتی را به درستی فراهم آورده باشند، اما هر چقدر هم که آمادگی داشته باشید کم است. باید تاجایی که می‌توانید درباره آن شرکت، چگونگی سازماندهی آن، فرهنگ، صنایع وابسته به آن و شخص مصاحبه کننده اطلاعات کسب کنید. درباره چالش‌های خاص شغلی نیز تحقیق کنید. این کار به شما کمک می‌کند نشان دهید که آنچه در این شغل لازم است در شما وجود دارد.

اصولی که باید در مصاحبه به خاطر داشته باشید


قبل از مصاحبه تا می‌توانید درباره نیازهای شغل مورد نظر تحقیق کنید.برای 30 ثانیه اول مصاحبه تمرین کنید. این کار بیشترین اهمیت را دارد.سعی نکنید پیش‌بینی کنید که مصاحبه دقیقا چگونه پیش خواهد رفت. آماده باشید و نسبت به آنچه در اتاق اتفاق می‌افتد خود را انطباق دهید.اگر مصاحبه خوب پیش نرفت دچار ترس و اضطراب نشوید.تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرید که به سوال فعلی بهترین جواب ممکن را بدهید.
advertising