چطور یک رزومه ی اینفوگرافیک بسازیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/12
چطور یک رزومه ی اینفوگرافیک بسازیمکشیدن رزومه ی اینفوگرافیک دشوار است و نیاز به مهارت بالایی در طراحی و گرافیک دارد. هم چنین شما باید شناخت و درک خوبی از گراف ها و نمودار های رایج در نمایش اطلاعات داشته باشید. ساخت رزومه ی اینفوگرافیک به تجربه ی شما در زمینه اینفو گراف و تصاویر و نمودار ها و گراف ها بستگی دارد.خراب کردن این نمودار ها و اشتباه در طراحی این گراف ها منجر به ساخت یک رزومه ی شلخته و به هم ریخته خواهد شد که به شکل ضعیفی شما و توانایی های تان را منعکس خواهد کرد. یک اینفوگرافیک از عناصر بصری مانند جداول و فهرست های گرافیکی، اشکال و … بهره می گیرد تا اطلاعات را برای خواننده قابل هضم تر کند. باورش سخت است، اما برای درست کردن یک رزومۀ اینفوگراف بسیار خوب لازم نیست که یک طراح حرفه ای باشید.اگر تجربه ی زیادی در طراحی دارید می توانید از قالب های آماده رزومه ی اینفوگرافیک استفاده کنید. اما اگر یک طراح حرفه ای هستید نیاز به چیزی ندارید و می توانید بدون کمک گرفتن از قالب های آماده رزومه اینفوگرافیک، رزومه ی خود را از ابتدا طراحی کنید. در ضمن هم می توانید از نرم افزارهای فتوشاپ استفاده کنید و هم می توانید از حرفه ای ترین سایت های رزومه ساز خارجی هم چون ZETY وCANVA استفاده کنید.

بهترین موفقیت ها همیشه با درخشان ترین ایده ها آغاز می شوند. قبل از اینکه رزومۀ اینفوگرافیک تان را ایجاد کنید باید تفاوت بین انواع مختلف تجسم داده را درک کنید و بفهمید که چطور کار می کنند. به عنوان مثال جدول یک راه عالی برای ارائۀ داده های قابل اندازه گیری است در حالی که خطوط زمانی (timeline) برای درک تاریخچه و سابقۀ هر موضوعی مفید است.البته آزاد هستید که در رزومۀ اینفوگرافتان از چند روش تجسم داده استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید با خط زمانی که سابقۀ تحصیلی و تجربۀ کاری تان را نشان می دهد شروع کنید. وقتی توجه کارفرما را جلب کردید میتوانید با یک پیکربندی گرافیکی مهارت ها، نقاط قوت و سرگرمی هایتان را تفکیک کنید. برای تضمین کارتان یک مقایسۀ ساده بین خودتان و میانگین کارکنان دیگر در زمینۀ کاری تان ایجاد کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که در هم ریختن تصویرهای خیلی زیاد در یک رزومه اینفوگرافیک ممکن است برای کارفرمای آینده تان گیج کننده باشد. برای اینکه مطمئن شوید که رزومه تان یک روند طبیعی دارد و راحت خوانده می شوداز یک فرمت پیمایش طولانی (اسکرول طولانی) برای نشان دادن تجسم داده در یک زمان استفاده کنید(تا اطلاعاتتان در یک شات قابل دیدن باشد). همچنین این کار باعث می شود اینفوگرافیک تان در صفحۀ نمایش موبایل هم قابل خواندن باشد.

انتخاب طرح رنگی برای اطمینان از یک طراحی منسجم است. جدا از شامّۀ خلاقانۀ تان، به کمی روانشناسی هم نیاز دارید تا اثر درستی روی کارفرماها بگذارید.توجه کنید که رنگ های خاص می توانند احساسات خاص مانند اطمینان، صمیمیت، خوش بینی و آرامش را القا کنند. اگرچه ممکن است وسوسه شوید از رنگ مورد علاقۀ خودتان استفاده کنید، اما به یاد داشته باشید که رزومه برای شما نیست، بلکه برای کارفرمای بالقوه است.بهترین کار استفاده از 3 یا 4 رنگ در ساخت رزومه است. رنگ های متمایزی که ضمن تمایز و کانتراست، در کنار یکدیگر زیبا به نظر برسند. برای انتخاب دسته های رنگی زیبا می توانید از سایت های هم چون coolors.co استفاده کنید.

از رنگ های جیغ و طرح های کارتونی اجتناب کنید، چرا که این ها محتوای رزومه و اطلاعات شما را به حاشیه می راند و حواس فرد بررسی کننده رزومه را پرت خواهد کرد. در استفاده از فونت نیز هوشیار باشید . اعداد و ارقام، گراف ها و نمودار ها باید خوانا باشد. از فونت های عجیب غریب و سبک استفاده نکنید. برای انتخاب فونت از فونت های رایج در اینترنت و فونت های وبسایت های حرفه ای و مشهور استفاده کنید.

حتی اگر به طور استادانه و حرفه ای از نمودار و گراف ها استفاده کرده باشید و رنگ هایی کاملاً زیبا و چشم نواز در رزومه ی خود به کاربرده باشید، اما ساختار رزومه تان پیچیده و برای خواننده قابل درک نباشد، تمامی زحمات شما بر باد خواهد رفت. پس رزومه را بیش از حد پیچیده نکنید که برای خواندن و فهمیدن آن نیاز به رمز گشایی از آن باشد!رزومه ی شما هم باید از نظر ظاهری شفاف و روشن باشد و هم از نظر محتوا. پس از عناصر گرافیکی و کلماتی استفاده کنید که به بهترین شکل منظور شما را به کارفرما انتقال دهد. در ضمن بخش های اساسی رزومه را فراموش نکنید، همانند رزومه متنی، باید اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس، سوابق شغلی و تحصیلی را در رزومه ی اینفوگرافیک نیز بیاورید. از نظر طراحی نیز قوانین نانوشته ی بسیاری وجود دارد که تنها با مشاهده ی نمونه رزومه های اینفوگرافیک موجود دراینترنت می توانید این قوانین را در رزومه خود پیاده سازی کنید و از این الگوهای موجود در سایت های معتبر رزومه ساز خارجی (ZETY, CANVA) و داخلی (CVBUILDER.ME) کمک بگیرید.

ایجاد یک رزومۀ اینفوگراف با سبک DIY می تواند در دسترس باشد اما مطمئناً زمان بر است. اگر میخواهید از پیچیدگی و کشمکش مربوط به ایجاد رزومۀ اینفوگراف دوری کنید، از یک گرافیست مستقل یا آژانس طراحی کمک بگیرید.پس از اینکه کارتان انجام شد، برای امتحان کردن مهارت های طراحی خودتان آزاد هستید. در ذهن داشته باشید که اینفوگراف ها نه تنها برای رزومه مفید هستند بلکه می توانند به گزارش ها، مدیریت برند و مهارت های رسانۀ اجتماعی، رنگ و لعاب دهند.
advertising