سرنوشت دنیا چه خواهد شد

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/08/09
سرنوشت دنیا چه خواهد شددانشمند مشهور فیزیک نظری و همکارش از مؤسسه‌ی مطالعات پیشرفته (IAS) در دانشگاه پرینستون، به‌تازگی نظریه‌ای در مورد اینکه جهان چگونه به پایان می‌رسد، مطرح کرده‌اند. با توجه به‌سرعت گسترش جهان، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که درنهایت عالم به یک جزیره جهانی تبدیل خواهد شد و بعدازآنکه عمر ستاره‌ها به پایان رسید، توسط سیاه‌چاله‌ها بلعیده خواهد شد.
رابرت دایک‌گراف فیزیکدان نظری و همکارش لئون لری از مرکز مطالعات پیشرفته، روی این نظریه کار می‌کنند. رابرت دایک‌گراف به‌طور متمرکز درزمینه‌ی ارتباط بین ریاضیات و فیزیک ذرات فعالیت می‌کند و مطالعات او سهم مهمی در پیشبرد نظریه‌ی ریسمان داشته است. او همچنین معادلاتی بسط داده که به فهم بهتر طبیعت سیاه‌چاله‌ها کمک می‌کند. دایک‌گراف معتقد است که سیاه‌چاله‌ها کلید پایان دادن به دنیای ما و در مقیاس بزرگ‌تر، کل جهان هستی هستند.

یک جزیره‌ی جهانی


دایک‌گراف توضیح می‌دهد که فیزیکدانان در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که هم‌زمان با منبسط شدن جهان، نیروهایی نیز در حال تکه‌تکه کردن آن هستند. این نیروها در بخش‌های خالی فضا وجود دارند و به نظر می‌رسد در حال شتاب دادن به‌سرعت گسترش عالم هستند. این سرعت بیشتر و بیشتر خواهد شد و به سرعتی فراتر از سرعت نور خواهد رسید و درنهایت، کهکشان‌های اطراف ما بدون آنکه متوجه شویم، ناپدید خواهند شد و ما و کهکشان‌های نزدیک به ما در موقعیتی که دایک‌گراف آن را جزیره جهان می‌نامد، زندگی خواهیم کرد. پیامدهای این گسترش کیهانی ناچیز نخواهد بود. دایک‌گراف می‌گوید:
هنگامی‌ که کهکشانی در این عالم بی‌انتها، تنها رها می‌شود، ستاره‌ها با مصرف کردن سوختشان یکی پس از دیگری از کهکشان خارج می‌شوند و هنگامی‌که سوخت آن‌ها به پایان رسید، تنها نیرویی که باقی خواهد ماند، نیروی جاذبه خواهد بود و این نیرو به‌تدریج آن‌ها را به سمت خود خواهد کشید و سیاه‌چاله‌ها هر آنچه در عالم وجود دارد، خواهند بلعید و این پایان دنیا خواهد بود.
این پایانی بسیار اندوهناک برای عالم است و من فکر می‌کنم که دلیل تردید فیزیکدانان برای باور به آینده‌ی واقعی عالم، همین پایان غم‌انگیز است؛ اما تحقیقات و آزمایش‌ها همگی به این پایان اشاره می‌کنند.
حتی اگر پایان دنیا بنا به آنچه دایک‌گراف ادعا می‌کند به این تیرگی نباشد، این اتفاق پایانی زیباتر از آن نخواهد داشت.
advertising